×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعمال لیله‌ الرغائب شب رغبت ها

اولین شب جمعه ماه رجب را لیله الرغائب نامیده‌اند و اگر چه برخی روایت‌ها با سندهای ضعیف در خصوص این شب مطرح و برخی اعمال واهی در میان بخشی از مردم در این شب معمول و به شب آرزوها معروف شده است، اما از دیدگاه آیت‌الله العظمی جوادی آملی لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست. به گرایش و میل و شوق انسان به پروردگار رغبت می‌گویند که در برابر رهبت قرار دارد. خدای سبحان جنّاتی دارد و برای روح ما بهشتی دارد که ما را به آن ترغیب کرده است.

*روزه گرفتن در اولین پنج‌شنبه ماه رجب

بر این اساس یکی از بهترین و توصیه‌شده‌ترین عمل در لیله‌الرغائب روزه گرفتن است و توصیه شده پنجشنبه اول ماه رجب نیز روزه گرفته شود.

اعمال لیله الرغائب

*خواندن نماز ۱۲ رکعتی لیله الرغائب بعد از نماز مغرب

از مهمترین اعمالی که می‌توان برای شب «لیله الرغائب» نام برد خواندن دوازده رکعت نماز است. میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز به جا آورید، به این صورت که هر دو رکعت سلام دهید، در هر رکعت یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحید» را بخوانید و هنگامی که از نماز فارغ شدید، اعمال ذیل را انجام دهید.

هفتاد مرتبه این ذکر را بگویید:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرس

سپس به سجده بروید و هفتاد مرتبه بگویید:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آنگاه سر از سجده بر ‏دارید و هفتاد مرتبه بگویید:

رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آن‌چه از من می‏‌دانی بگذر که تو خدای برتر و بزرگ‌تری.

دوباره به سجده بروید و هفتاد مرتبه بگویید:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت خود را طلب کنید.

*ثواب این نماز

رسول خدا (ص) در فضیلت این اعمال فرمود: کسی که چنین نمازی را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می‌کند و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا، به سوی قبر او می‌فرستد، آن چهره نیکو به وی گوید: «ای حبیب من! بر تو بشارت باد! که از هر شدّت و سختی نجات یافتی» از آن چهره نورانی می‌پرسد: «تو کیستی؟ من تاکنون چهره‌ای از تو زیباتر ندیده‌ام و بویی از بویت خوش‌تر به مشامم نرسیده!؟»

آن چهره نیکو پاسخ دهد: «ای حبیب من! من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آورده‌ای؛ من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم (و همواره در کنارت بمانم) تا زمانی که همگی در روز رستاخیز برخیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم. خلاصه هیچ زمانی پاداش این کار نیک از تو قطع نخواهد شد».‌

*احیاء شب لیله الرغائب

در خصوص لیلهالرغائب از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبى است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» مى‌‌نامند. این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته‌‌اى در آسمان‌ها و زمین نمى‌‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع مى‌‌شوند. آنگاه خداوند بر آنان وارد شده و مى‌‌فرماید: اى فرشتگانم هر چه مى‌‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان عرض مى‌‌کنند: حاجت ما این است که از روزه ‌داران رجب درگذرى. خداوند مى‌‌فرماید: این کار را انجام دادم.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.