×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۰ اسفند , ۱۴۰۲

به گزارش عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در دیدار با جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه‌بیسائو آفریقا که در مؤسسه دارالعرفان قم صورت گرفت، ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با مسلمان این کشور آفریقایی، درباره عرفان اهل‌بیت(ع) گفت: همواره در طول ۵۰ سال گذشته علاقه‌مند بودم تا با مردم و بزرگان دینی کشورهای خارجی دیدار و گفت‌وگو داشته باشم که خوشبختانه این امر تا حد زیادی حاصل شده و ان شاءالله ادامه ...

نشست علمی برخط «سیمای معنویت و عرفان در آموزه‌ها و ادعیه اهل بیت(ع)؛ مناجات شعبانیه» روز گذشته، ۱۶ بهمن‌ماه به همت مؤسسات آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی و مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد. منظور و مفهوم معنویت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست ابتدا به تبیین مفاهیم علمی موضوع مورد بحث ...

آیت‌الله حسن رمضانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد حوزه علمیه روز گذشته ۱۶ بهمن ماه در نشست علمی «سیره سلوکی عرفای متاخر» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت: آغاز سخن را با دو عبارت از عرفای متقدم شروع می‌کنم تا بنایی برای تبیین سیره سلوکی عرفای متاخر باشد. وی ادامه داد: اول سخنی از  ابوبکر کتانی است که در تعریف تصوف گفته است: التصوف صفاء و مشاهده؛ تصوف یعنی اینکه انسان پاک و منزه شود و از امور ...

راه عرفان به روی همه باز است/راه رسیدن به عرفان عملی چیست
16 بهمن 1402

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: راه عرفان چون از فطرت انسان برخاسته است به روی همگان باز است و در آیه ۳۳ سوره روم به آن اشاره شده؛ همچنین راه عرفان به معنای خاص هم به روی همه مسلمانان و مؤمنان باز است که در آیه ۱۰۵ مائده به آن اشاره شده است.

اهمیت سلامتی جسم و جهاد نفس در سلوک/مراتب نفس
15 بهمن 1402

آیت‌الله کمیلی خراسانی با بیان اینکه مسئله تزکیه نفس و تهذیب اخلاق یک مسئله بسیار مهم در سیر و سلوک الی الله است، گفت: انسان با جهاد نفس به درون خودش می‌رود و تزکیه و تهذیب نموده و مراتبی از نفس را پشت سر گذارده و در نهایت به وادی معرفت وارد می‌شود.

آیت‌الله کمیلی عرفان را از منابع وحیانی و اهل‌بیتی نشر داده‌اند
01 آذر 1402

عضو هیئت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره آثار مکتوب آیت‌الله کمیلی گفت: آثار عرفانی آیت‌الله کمیلی برگرفته از منابع وحیانی و اهل‌بیتی است و در آثارشان به عرفان عملی ورود کردند.

عرفان اجتماعی چیست/نقش اجتماع در سلوک عارف
13 آبان 1402

حجت الاسلام دکتر «محمدجواد رودگر» عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نوشتاری به موضوع عرفان اجتماعی پرداخت که متن آن در ادامه می‌آید.

راه کسب سجود عرفانی/بهترین حالت نزدیکی انسان به خدا
09 آبان 1402

آیت الله کمیلی خراسانی گفت: اگر انسان به این معرفت برسد که از خاک و گِل آفریده شده است و توجه به همین معنا در هنگام گذاشتن پیشانی بر روی خاک باعث تحصیل سجود عرفانی و خشوعی می‌شود.

حالت توجه در روش سلوکی علامه حسن زاده/مهمترین عامل سلوک
02 آبان 1402

عضو هیئت‌ علمی گروه عرفان مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: در اصطلاح عرفانی، تعریف حالت توجه بر اساس اندیشه علامه حسن‌زاده آملی، مراقبه تام با هیئتی خاص به منظور مکاشفات و ادراکات فوق عقلی است و هر قدر این مراقبه بیشتر باشد مکاشفات هم صاف‌تر خواهد بود.

سجده و اسرار عرفانی آن
02 آبان 1402

آیت الله کمیلی خراسانی در چهل و نهمین جلسه درس اخلاق خود به تببین آداب و اسرار عرفانی سجده پرداخت و در پایان نحوه تحصیل سجده عرفانی را بیان کرد.

اسرار عرفانی رکوع/جامعه به اخلاق بیشتر از عرفان نیازمند است
30 مهر 1402

آیت الله کمیلی خراسانی گفت: اخلاق را می‌توان از عرفان جدا نمود ولی بحث در رابطه با استاد اخلاق عمومی و استاد اخلاق معراج السعادت است نه اخلاق عرفانی که مقصود نظر عرفاست که البته بحث‌هایی به آن وارد است.

علت دگرگونی معنوی آیت الله قاضی چه بود؟
05 مرداد 1402

حجت الاسلام «سید عباس موسوی مطلق» بیان نموده است: مدتها در خصوص عارف کبير مرحوم آيت الله قاضي (قدس سره) مطالعات نسبتا جامعي داشتم ولي در بين اين مطالعات، به دنبال اين نکته بودم که بدانم علت دگرگوني مرحوم قاضي چه بوده است؟

حضرت عباس علیه السلام نماد عرفان و مقامات سلوک
05 مرداد 1402

اگر به زندگی و حالات حضرت ابوالفضل‌(ع) از اين منظر نگريسته شود، مشخص می شود كه آن حضرت نماد راستين عرفان است و مقامات سلوك را به بهترين شيوه طی نموده است.