×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳ تیرماه در نشست علمی «ماهیت و مصادیق عرفان اهل بیتی(ع)» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با گروهی از بزرگان تصوف تونس برگزار شد با بیان اینکه عرفان اهل بیتی(ع) مجموعه آموزه‌هایی است که از قرآن کریم و سخنان ائمه(ع) و ادعیه به دست ما رسیده است، گفت: این نوع عرفان، نقلی است نه عرفانی که از کشف و شهود عارفان به دست آمده است لذا این ...

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالحمید واسطی» استاد حوزه و دانشگاه، ۳۱ فروردین‌ماه در بیست‌ویکمین جلسه سلسله مباحث شرح کتاب الله‌شناسی مرحوم علامه طهرانی که در مسجد و مکتب امام صادق(ع) مشهد برگزار شد در شرح صفحه ۵۵ جلد اول این کتاب، با بیان اینکه نفس پیامبر(ص) نفسی است که احاطه بر هستی داشت، گفت: در طول زندگی حضرت، هر کسی محضرشان آمد و از هر چیزی و از هر جای هستی سؤال کرد، حضرت جوابش را داد و ...

به گزارش عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در دیدار با جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینه‌بیسائو آفریقا که در مؤسسه دارالعرفان قم صورت گرفت، ضمن خوش‌آمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با مسلمان این کشور آفریقایی، درباره عرفان اهل‌بیت(ع) گفت: همواره در طول ۵۰ سال گذشته علاقه‌مند بودم تا با مردم و بزرگان دینی کشورهای خارجی دیدار و گفت‌وگو داشته باشم که خوشبختانه این امر تا حد زیادی حاصل شده و ان شاءالله ادامه ...

منظور از معنویت و راه رسیدن به آن
17 بهمن 1402

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه معنویت در معارف اسلامی به معنای فراروی از عالم ظاهر به عالم طبیعت است، گفت: برای رسیدن به معنویت راهی به جز عبور از خودمان و عالم طبیعت نداریم.

سیره سلوکی عرفای متاخر چگونه بود/توصیه‌های علامه حسن زاده
17 بهمن 1402

آیت‌الله رمضانی درباره سیره عرفای متاخر گفت: سیره و سفارش آیت‌الله حسن‌زاده آملی در سیر و سلوک عرفانی، حشر و نشر با قرآن کریم بود

راه عرفان به روی همه باز است/راه رسیدن به عرفان عملی چیست
16 بهمن 1402

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: راه عرفان چون از فطرت انسان برخاسته است به روی همگان باز است و در آیه ۳۳ سوره روم به آن اشاره شده؛ همچنین راه عرفان به معنای خاص هم به روی همه مسلمانان و مؤمنان باز است که در آیه ۱۰۵ مائده به آن اشاره شده است.

اهمیت سلامتی جسم و جهاد نفس در سلوک/مراتب نفس
15 بهمن 1402

آیت‌الله کمیلی خراسانی با بیان اینکه مسئله تزکیه نفس و تهذیب اخلاق یک مسئله بسیار مهم در سیر و سلوک الی الله است، گفت: انسان با جهاد نفس به درون خودش می‌رود و تزکیه و تهذیب نموده و مراتبی از نفس را پشت سر گذارده و در نهایت به وادی معرفت وارد می‌شود.

آیت‌الله کمیلی عرفان را از منابع وحیانی و اهل‌بیتی نشر داده‌اند
01 آذر 1402

عضو هیئت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره آثار مکتوب آیت‌الله کمیلی گفت: آثار عرفانی آیت‌الله کمیلی برگرفته از منابع وحیانی و اهل‌بیتی است و در آثارشان به عرفان عملی ورود کردند.

عرفان اجتماعی چیست/نقش اجتماع در سلوک عارف
13 آبان 1402

حجت الاسلام دکتر «محمدجواد رودگر» عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نوشتاری به موضوع عرفان اجتماعی پرداخت که متن آن در ادامه می‌آید.

راه کسب سجود عرفانی/بهترین حالت نزدیکی انسان به خدا
09 آبان 1402

آیت الله کمیلی خراسانی گفت: اگر انسان به این معرفت برسد که از خاک و گِل آفریده شده است و توجه به همین معنا در هنگام گذاشتن پیشانی بر روی خاک باعث تحصیل سجود عرفانی و خشوعی می‌شود.

حالت توجه در روش سلوکی علامه حسن زاده/مهمترین عامل سلوک
02 آبان 1402

عضو هیئت‌ علمی گروه عرفان مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: در اصطلاح عرفانی، تعریف حالت توجه بر اساس اندیشه علامه حسن‌زاده آملی، مراقبه تام با هیئتی خاص به منظور مکاشفات و ادراکات فوق عقلی است و هر قدر این مراقبه بیشتر باشد مکاشفات هم صاف‌تر خواهد بود.

سجده و اسرار عرفانی آن
02 آبان 1402

آیت الله کمیلی خراسانی در چهل و نهمین جلسه درس اخلاق خود به تببین آداب و اسرار عرفانی سجده پرداخت و در پایان نحوه تحصیل سجده عرفانی را بیان کرد.

اسرار عرفانی رکوع/جامعه به اخلاق بیشتر از عرفان نیازمند است
30 مهر 1402

آیت الله کمیلی خراسانی گفت: اخلاق را می‌توان از عرفان جدا نمود ولی بحث در رابطه با استاد اخلاق عمومی و استاد اخلاق معراج السعادت است نه اخلاق عرفانی که مقصود نظر عرفاست که البته بحث‌هایی به آن وارد است.