×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه ۷ مردادماه در نشست علمی «عرفان اجتماعی در نهضت حسینی(ع)»، گفت: در سوره تکاثر سخن از عین‌الیقین است؛ علم الیقین معرفتی نظری و حصولی است ولی عین‌الیقین معرفتی شهودی و عینی است یعنی معرفتی که عارف و عالم با متن واقعیت و معلوم مواجهه پیدا می‌‍‌کند و مرتبه بالاتر از این دو حق‌الیقین است که در سوره واقعه آمده است و در این مرتبه عارف ...

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳ تیرماه در نشست علمی «ماهیت و مصادیق عرفان اهل بیتی(ع)» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با گروهی از بزرگان تصوف تونس برگزار شد با بیان اینکه عرفان اهل بیتی(ع) مجموعه آموزه‌هایی است که از قرآن کریم و سخنان ائمه(ع) و ادعیه به دست ما رسیده است، گفت: این نوع عرفان، نقلی است نه عرفانی که از کشف و شهود عارفان به دست آمده است لذا این ...

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالحمید واسطی» استاد حوزه و دانشگاه، ۳۱ فروردین‌ماه در بیست‌ویکمین جلسه سلسله مباحث شرح کتاب الله‌شناسی مرحوم علامه طهرانی که در مسجد و مکتب امام صادق(ع) مشهد برگزار شد در شرح صفحه ۵۵ جلد اول این کتاب، با بیان اینکه نفس پیامبر(ص) نفسی است که احاطه بر هستی داشت، گفت: در طول زندگی حضرت، هر کسی محضرشان آمد و از هر چیزی و از هر جای هستی سؤال کرد، حضرت جوابش را داد و ...

اسرار عرفانی رکوع/جامعه به اخلاق بیشتر از عرفان نیازمند است
30 مهر 1402

آیت الله کمیلی خراسانی گفت: اخلاق را می‌توان از عرفان جدا نمود ولی بحث در رابطه با استاد اخلاق عمومی و استاد اخلاق معراج السعادت است نه اخلاق عرفانی که مقصود نظر عرفاست که البته بحث‌هایی به آن وارد است.

علت دگرگونی معنوی آیت الله قاضی چه بود؟
05 مرداد 1402

حجت الاسلام «سید عباس موسوی مطلق» بیان نموده است: مدتها در خصوص عارف کبير مرحوم آيت الله قاضي (قدس سره) مطالعات نسبتا جامعي داشتم ولي در بين اين مطالعات، به دنبال اين نکته بودم که بدانم علت دگرگوني مرحوم قاضي چه بوده است؟

حضرت عباس علیه السلام نماد عرفان و مقامات سلوک
05 مرداد 1402

اگر به زندگی و حالات حضرت ابوالفضل‌(ع) از اين منظر نگريسته شود، مشخص می شود كه آن حضرت نماد راستين عرفان است و مقامات سلوك را به بهترين شيوه طی نموده است.

برزخ و قیامت هیچ روشنایی نیست باید با خود نور ببرید
05 تیر 1402

آیت الله احدی گفت: در برزخ و قیامت روشنایی نیست و هر چه در دنیا عبادت کنید این عبادت شما در آنجا نور و روشنایی شما می‌شود و اگر گناه کنید دیگر نوری نخواهید داشت.

دستورالعملی کاربردی برای مراقبه از استاد فیاض بخش
25 خرداد 1402

استاد محمدتقی فیاض بخش از اساتید اخلاق و عرفان اسلامی و شاگرد برجسته آیت الله سعادت پرور در دستورالعملی کاربردی شیوه مراقبه نمودن را بیان کردند.

طهارت روزانه باعث کسب نورانیت در خواب می‌شود/ شش توصیه
14 خرداد 1402

آیت‌الله احدی با اشاره به رابطه طهارت روز در خواب نورانی شبانه گفت: آن طهارت روزانه و نماز و قرآن و استغفار در طول روز، شب جواب می‌دهد و نور حکمت می‌آید و بدون هیچ مزاحمتی مثل وحی در وجود شما اثر می‌کند

فلاسفه رؤیا را از لوازم ذاتی جوهر مفارق می‌دانند
07 خرداد 1402

آیت‌الله احدی با اشاره به نظریه فلاسفه درباره رؤیا گفت: فلاسفه رؤیا را از لوازم ذاتی جوهر مفارق می‌دانند و جوهره مفارق همین نفس ناطقه است.

محور جلسات استاد فاطمی‌نیا چه بود؟
02 خرداد 1402

اولین سوالی که در درس عرفان اسلامی مطرح کردند این بود که عرفان برای اسلام است یا مربوط به مسلمین است. ایشان معماری را مثال می‌زدند.

رسیدن به غیب نسبی فقط به اذن الهی است
31 اردیبهشت 1402

آیت‌الله احدی با بیان اینکه رسیدن به غیب نسبی فقط به اذان الهی است، گفت: غیب نسبی را خداوند به اذن خودش باید بدهد این‌طور نیست که غیب نسبی به همه برسد. همه نمی‌توانند و خدا باید اذن بدهد

راه سیر الی الله بسته نیست/در عرفان نظری نمانید
30 اردیبهشت 1402

آیت‌الله کمیلی خراسانی گفت: ما وقت کم داریم و مرگ در پیش است و نباید وقت خود را فقط صرف عرفان نظری کرد، بلکه باید فوری و قدم به قدم همراه با عرفان نظری وارد عرفان عملی شد.