×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگو با عترتنا امام حسین(ع) را یک اسوه برای جهانیان دانست و گفت: امام حسین(ع) یک اسوه است و باید حضرت را به عنوان یک اسوه در جامعه معرفی کرد، نه یک اسطوره!

مرتضی جوادی آملی: امام حسین(ع) یک اسوه است نه اسطوره!به گزارش عترتنا / عترت: حجت الاسلام و‌المسلمین «مرتضی جوادی آملی»، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در گفتگوی اختصاصی با عترتنا مراسم عزاداری حسینی را ظرفیتی برای توسعه و تعمیق جان انسانی برای ارتباط با جان جانان سالار شهیدان دانست و گفت: ان شاءالله که همواره در این ارتباط  با امام حسین(ع) باشید و این انس و نشر حسینی ما پایدار باقی بماند.

اندیشه پیدایش کربلای حسینی بالاتر از حماسه کربلا

مدیر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء منشأ پیدایش کربلای حسینی را بالاتر از حماسه کربلا دانست و اظهار کرد: هر چقدر در باب عظمت و شکوه و عزت کربلای سالار شهیدان و عاشورای آن حضرت بگوییم، کم است. چون که حماسه ای با این عظمت و صلابت و عزت  در تاریخ سراغ نداریم، اما آنچه منشأ پیدایش کربلا است، بالاتر از کربلا است!

وی ادامه داد: آن اندیشه و انگیزه ای که کربلا را ایجاد کرد و می تواند ده‌ها کربلای دیگر را ایجاد کند و در پرتوی آن نهضت ها و قیام هایی بیافریند، آن اندیشه کربلایی به مراتب از حماسه کربلا بالاتر است.

این استاد حوزه و دانشگاه آنچه که همه اعصار در همه زمان ها و مکان ها به خود مشغول کرده آن فکر و اندیشه ای است که کربلا را ایجاد کرد، هر چند کربلا در اوج قله عزت و ایثار است و تردیدی در این اخلاص و جوانمردی و گذشت در یکایک اصحاب از یک سو و بنی هاشم از سوی دیگر و در راس آنها عباس بن علی(ع) و در صدر همه آنها حضرت حسین بن علی(ع) نیست و حتی هیچ حادثه ای را هم نمی توان با این حادثه مقایسه کرد.

لزوم مطالعه اندیشه کربلا ساز

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی با توصیه به مطالعه اندیشه کربلا گفت: اما آنچه اندیشه کربلا را ایجاد کرد و انگیزه کربلا را باعث شد آن را باید مورد مطالعه قرار دهیم که برتر و بالاتر از کربلا است که کربلا آفرین است و حسین(ع) و عباس و عون و جعفر را تربیت کرده است و آن عبارت از سنت الهی است که خداوند عالم آن را بین خود و انسان های صالح و بندگان شایسته و مومنش ایجاد کرده است

وی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم کربلا را یک چشمه جوشان همگانی و همیشگی بدانیم، نباید کربلا را در زمان و مکان خلاصه کنیم، بلکه باید آن ریشه ای که این تفکر و اندیشه را ایجاد کرد و پروراند را باید شناسایی کنیم و به جامعه منتقل کنیم.

قیام حسینی بر اساس سنت الهی

این مولف و محقق حوزوی با اشاره به قیام حسینی بر اساس سنت الهی اظهار کرد: حسین بن علی(ع) این حرکت را بر اساس یک سنتی ایجاد کرد که آن سنت الهی امری است که خدای عالم به عنوان عهد و پیمان خودش با بندگان و شایستگان توصیه نموده و در قرآن مجید در سوره توبه از این سنت الهی یاد می کند و می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاهِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ».(آیه ۱۱۱ سوره توبه: یقیناً خدا از مؤمنان جان ها و اموالشان را به بهای آنکه بهشت برای آنان باشد خریده؛ همان کسانی که در راه خدا پیکار می کنند، پس [دشمن را] می کشند و [خود در راه خدا] کشته می شوند [خدا آنان را] بر عهده خود در تورات و انجیل و قرآن [وعده بهشت داده است] وعده ای حق؛ و چه کسی به عهد و پیمانش از خدا وفادارتر است؟ پس [ای مؤمنان!] به این داد و ستدی که انجام داده اید، خوشحال و شاد باشید؛ و این است کامیابی بزرگ.)

وی افزود: این آیه ناظر به یک سنت الهی است که خدای عالم این سنت را از زمان پیدایش آدم تا وجود نبی خاتم(ص) و تا پایان عرصه طبیعت و دنیا این سنت را مستقر نموده و استمرار دارد. و لذا فرمود ما این عهد و سنت خود را در تورات و انجیل و قرآن به ثبت رسانده ایم، و درود و رحمت الهی و بشارت خدا بر کسی که با این سنت زیست کرد و در این سنت رشد کرد و خود را با این سنت منطبق ساخت.

فوزی عظیم برای احیاگران سنت الهی

این استاد حوزوی خاطر نشان کرد: سنت های الهی در قرآن فراوان است، اما این سنت که انسان هایی شایسته و مومن خود را در معرض الهی قرار بدهند و از اینکه جان و مال خود را در راه خدا ایثار و نثار کنند، نه تنها باکی ندارند بلکه مسرور و خرسند و راضی هم هستند، و اینها در سنت الهی به یک فوز عظیم دست می یابند.

وی ادامه داد: اما کسانی که خود را بر اساس سنت الهی پروراندند و تعلیم و تربیت را بر اساس این سنت یافتند و اینگونه زیستند، پاداش آنها بهشت است. آنهایی که بر اساس این سنت خود را با پروردگار عالم در یک تعامل و یک معامله شریفی یافتند، خدا هم طرف معامله آنها است و چنین افرادی برای تحقق احکام الهی، سنت های الهی، قوانین الهی، اخلاق و آداب الهی تلاش می کند.

آیا خداوند نیازمند یاری بندگانش است؟

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به آیه ۷ سوره محمد(ص) که می فرماید خدا را یاری کنید، گفت: قرآن می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ…»،(آیه ۷ سوره محمد(ص): ای مؤمنان! اگر خدا را یاری کنید، خدا هم شما را یاری می کند و گام هایتان را محکم و استوار می سازد.) نصرت خدا یعنی چه؟ مگر خدا نیازی به ناصر دارد؟ اصلا او خودش « نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ» است، همه نصرت ها از او است و همه کارها را به خودش می دهد و سالکان کویش را نصرت می دهد. اما آن خدایی که ناصر و مولای همه چیز و همه شخص است این چه کمک و نصرتی است که در این آیه از قرآن بیان شده است؟

منظور از نصرت و یاری نمودن خدا در آیه ۷ سوره محمد(ص)

 این استاد حوزوی با تبیین منظور از این نصرت و یاری خداوند در این آیه گفت: این نصرت به معنای ناصر به احکام، قوانین و نوامیس و سنت های الهی است که خدای عالم برای رشد و تعالی بشر آنها را وضع کرده است. و همینطور به این معنا که در مقام احیای سنت الهی و توحیدی در مقابل خداوند متعال خود را عبد و بنده بداند و احکام او را از جمله نماز و روزه، همچنین فرامین، نوامیس، قوانین و احکام را آنچه به عنوان نازل شده از جایگاه الهی برای بشر است، همه را محترم بشمارد و خواست خدا را بر خواست خود مقدم ندارد.

وی ادامه داد: چنین فرد اراده خدا را بر اراده خود مقدم نمی دادر، از نهی خدا اجتناب می کند و امر خدا را اطاعت می کند و این ها نصرت و یاری خداوند است. اگر معروفی مورد ترک واقع شد او در جامعه معروف را منتشر و تبلیغ می کند و یا اگر منکری در جامعه ترک نمی شود او آن منکر را نهی می کند و از انجام دهنده آن منکر اجتناب می کند.

معامله با خدا

حجت الاسلام جوادی آملی افزود:  حالا اگر فردی مومنی در جامعه امر به معروف کرد، آیا کار او نصرت الهی نیست؟ اگر نهی از منکر و زشتی در جامعه داشت، آیا  این کمک به دین و آیین خدا نیست؟ اگر در راه خدا این تلاش و کوشش را در حد از جان و مال گذشتن داشت، آیا نصرت الهی نیست؟ در صورتی که این کار او مطابق با سنت الهی و احیای این سنت است و این فرد با خدا معامله می کند.

بیان معامله و تعامل عبد و مولا در تالیفات آیت الله جوادی آملی

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به معامله عبد و مولا در تالیفات آیت الله جوادی آملی گفت: در آثار والد بزرگوار حضرت آیت الله جوادی آملی زیاد این نوع معامله و تعامل بین عبد و مولا را می بینید، که خدا او را می خرد و اصلا خدا پیش دستی کرده و طرح یک معامله را بر اساس یک سنت داده و فرموده آیا آماده هستید که با خدا معامله کنید؟

منظور از معامله با خدا / تقسیم بندگان به دو دسته

وی با اشاره به منظور از معامله با خدا اظهار کرد: منظور از معامله با خدا این است که هر جا دیدید حکم خدا، قانون الهیف اخلاق الهی مورد نقض وبی توجهی قرار میگیردف شما برخیزید و آن قانون و سنت و ناموس الهی را گرامی بدارید و آن را احیا کنید و حتی برای احیای آن از جان و مال خود بگذرید و این معامله ای است که پاداش این معامله بهشت است و خدا این وعده را هم داده است که بهشت پاداش این معامله و این ایثار و گذشت است.

فرزند آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار کرد: در کتاب حماسه و عرفان از دیگر تالیفات آیت الله جوادی آملی بخشی از این مطلب را می توانید مشاهده کنیدف که ایشان یک نکته را اضافه نمودند ومی فرمایند که این سنت برای اوساط از مومنین است اما برای اوحدی از اهل ایمان این سنت به یک مرتبه برتر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این سنت انسان ها دو دسته هستند، یک دسته کسانی هستند که با خدا معامله می کنند و در این معامله بر آن هستند که هر چه از ناحیه پروردگار عالم است محترم شمرده شود و هر چه از ناحیه غیر خداست مردود شمرده شود و در مقابل هم خدای عالم به آنها بهشت را عطا می کند.

این استاد حوزوی افزود: عده ای هستند که دنبال بهشت نیستند، بلکه دنبال بهشت آفرین هستند و دنبال جایگاهی هستند که رضایت خدا باشد و به صاحب مقام رضا می اندیشند آن مقام رضایی که با یک اراده هزار بهشت را می آفریند را می خواهند. که قرآن نیز می فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ».(آیه ۲۰۷ سوره بقره: و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد [مانند امیرالمؤمنین (علیه السلام)] و خدا به بندگان مهربان است.)

وی اظهار کرد: بر اساس همین سنت بندگان خداوند دو دسته هستند که یک عده در ابتدای راه هستند که خدا به آنها بهشت را وعده داده است و دسته دوم در نهایت راه هستند که خدا به آنها مقام رضا می بخشد و همواره با نام رضای ذات اقدس اله محشور هستند.

به اوج رساندن این سنت توسط امام حسین(ع)

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه امام حسین(ع) این سنت الهی را به اوج رساند، گفت: در قیام امام حسین(ع) می ببینید که حسین بن علی(ع) چگونه این سنت الهی را به اوج رساند و در تمام هستی این سنت را با شکوه و جلال معرفی نمود.

وی ادامه داد: وقتی بحث بیعت مطرح شد و بنا شد حسین بن علی(ع) از مکه به مدینه هجرت کنند، آمدند کنار قبر جد بزرگوارشان رسول اکرم(ص) و در تحقق این سنت به خدای عالم عرض کردند: ای خدایی که صاحب جلالت هستی تو را به حق این قبر و پیامبر(ص) سوگند می دهم که آنچه در این راه برای من قرار می دهی رضایت تو باشد، من به دنبال رضایت و خرسندی تو هستم و دنبال مال و مقام نیستم!

نهضت حسینی منشأ پیروزی انقلاب و دفاع مقدس

این استاد حوزوی منشأ پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نهضت حسینی دانست و گفت: کربلا خیلی عظیم و بزرگ است، اما آنچه از کربلا بزرگتر است سنت خداست که کربلا را می آفریند و حسین بن علی(ع) را تعلیم می دهد و حسینیان را در این بستر ایجاد می کند. همین انقلاب شکوهمند ما و فتح ظفری که داشت مگر از کربلا نگرفت؟! مگر کربلا منشأ پیروزی برای انقلاب و هم دفاع مقدس ما نبود؟

وی ادامه داد: اینکه رزمندگان دفاع مقدس می گفتند: “کربلا، کربلا ما داریم می آییم” به همین دلیل بود با اسوه قرار دادن کربلا با این آهنگ به جبهه ها رفتند و این فتح را برای کشور آوردند.  این محرم و صفر این انقلاب را پیروز کرد؛ چهار تا راهپیمایی به تعبیر والد بزرگوار ما بود و در ۲۸ صفر هم تمام شد، این پیروزی رهاورد کربلا است که یک سنت الهی است و هر کس در این سنت رشد کند و در این سنت زیست کند، فتح و پیروزی بدون تردید با اوست. بنابراین باید این سنت در جامعه زنده و ترویج شود.

امام حسین(ع) یک اسوه است نه اسطوره!

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء امام حسین(ع) را یک اسوه برای جهانیان دانست و گفت: امام حسین(ع) یک اسوه است و باید حضرت را به عنوان یک اسوه در جامعه معرفی کرد، نه یک اسطوره! اگر ما حسین بن علی(ع) را یک اسطوره و موجود افسانه ای بدانیم، که در یک تاریخی در یک زمان و یک مکانی وی و یارانش یک حماسه ماندگار آفریدند، با این نگاه افسانه ای فایده ندارد، در صورتی که حضرت اسوه است و با امام حسین(ع) به عنوان یک اسوه به جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: اینکه می گوید: “من آنم که رستم بود پهلوان” چه فایده دارد؟ این خیلی عظیم و بزرگ است اما به ما چه؟ ما باید  همان سنتی که حسین بن علی(ع) در آن سنت آمد و اسوه شد، آن را در جامعه احیا کنیم و حضرت را به عنوان اسوه در جهان معرفی کنیم.

حسینی واقعی کیست؟

این استاد حوزوی با بیان اینکه حسینی و عزادار واقعی حضرت کیست، گفت: اگر می خواهید حسینی باشید ما نیز باید با ظلم، منکر و فساد در جامعه مقابله کنیم، اما اگر امام حسین(ع) را بزرگ کنید و حسین حسین هم بگویید و سیاه هم بپوشید، اما حسینی نباشید چه فایده دارد؟!

وی ادامه داد: اگر جنگ ما پیروز شد و دفاع مقدس به نتیجه رسید، به این دلیل بود که در سنت حسینی مردم زیست نموده بودند و جامعه حسینی بود نه اینکه حضرت را یک موجود افسانه ای بدانند. بنابراین اگر توانستیم معروف را در جامعه احیا و منکر را از جامعه دور کنید، ما حسینی هستیم.

*اختصاصی عترتنا

انتهای پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام عترتنا / کانال ایتا عترتنا / کانال سروش عترتنا / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.