×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آیت الله مجد هاشمی: حقوق واجبه را بشناسید و آن را ادا کنید عترتنابه گزارش عترتنا؛ آیت‌الله سیدجلال مجدهاشمی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز چهارشنبه بیست و ششم آبان‌ماه طی سخنران با موضوع حق الله و حق الناس در مسجد جامع غدیر پاسداران گفت: یکی از مسائل مهمی که مومنین و مومنات باید به آن توجه داشته باشید که از مسائل اساسی در تعالیم دینی و دستورات الهی است، مسئله حقوق واجبی است که خداوند برعهده ما گذاشته است که این حقوق را باید بشناسیم و آن را ادا کنیم و خدایی نکرده ذمه ما مشغول این حدود نباشد، که اگر باشد در قیامت مشکل داریم و بهشت رفتن ما مشکل خواهد شد و به سعادت ابدی نمی‌رسیم.

انواع حقوق واجبه بر هر مکلف و لزوم ادای آن

امام جماعت مسجد غدیرخم پاسداران با بیان انواع حقوق واجبه اظهار کرد: این حقوق دو نوع است که یکی حق الله و دیگری حق الناس است. یعنی آن چیزی که خدا می‌خواهد را حق الله گویند و آن‌هایی که مربوط به مردم است حق الناس گویند.

حقوق اعضا و جوارح بر انسان و شکایت آن‌ها در روز قیامت

این استاد حوزوی بیان کرد: حتی اعضا و جوارح ما نسبت به ما حق دارند. دست، چشم، گوش، زبان و… بر ما حق دارند، که باید حقوق این اعضا را هم رعایت کرد و گرنه روز قیامت این اعضا از ما شکایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در روز قیامت دست و پای ما به حرف می‌آیند و می‌گویند ما از این فرد شاکی هستیم که حقوق ما را رعایت نکرده است. قرآن نیز در آیه ۳۶ سوره یس می‌فرماید: «وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ دستهایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان بدانچه فراهم می‌ساختند گواهی می‌دهند».

وی گفت: آنکه ما را به مجالس لهو و لعب می‌برد پا نیست، این خود انسان است که پا را هم به این مجلس برد ه است و گرنه اگر به اختیار پا بود، این پا خودش به چنین مجالسی نمی‌رفت! این ما هستیم که این پا را به این مجالس برده ایم. یا اینکه چشم اگر به اختیار خودش بود به نامحرم نگاه نمی‌کرد، این ما هستیم که چشم را مجبور به نگاه به نامحرم کرده‌ایم و روز قیامت این اعضای بدن ما از ما شکایت می‌کند.

لزوم احساس مسئولیت هدایت گرانه نسبت به دیگران

آیت‌الله مجدهاشمی با بیان اینکه نسبت به هدایت دیگران احساس مسئولیت داشته باشید، گفت: خیلی عجیب است می‌گویند اکثر گناهان کبیره از زبان است و این زبان از ما روز قیامت شکایت می‌کند که چرا اینگونه حرف زدید که گناه بود. در جایی که انسان واجب است باید حرف بزند و اگر نزد مسئول است و گناه کرده است و برعکس در برخی جاها انسان نباید حرف بزند و واجب است که حرف نزند و سکوت کند و اگر حرف بزند گناه کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر شما یک انسانی را با یک صحبت هدایت کنید و او را احیا کنید این واجب است. اما اگر خاموش باشید گناه کرده اید. وقتی می‌توانید کسی را هدایت کنید و می‌دانید اثر دارد و به راه راست می‌آید باید هدایتش کنید و نگویید به من چه! اینجا مسئولیت دارید و باید صحبت کنید و او را هدایت کنید اگر به دادش نرسید و هدایتش نکنید، مسئول هستید.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما باید نسبت به انحراف دیگران خودمان را مسئول بدانید نه اینکه بگویید که او را در قبر من و مرا در قبر او نمی‌گذارند. باید نسبت به دیگران احساس مسئولیت داشته باشیم. ما مسئولیت‌های فردی و اجتماعی داریم که هر دو را باید رعایت کنیم و فقط خودمان نیستیم و نباید نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشیم.

وقتی که حضرت مریم (س) نخواست دوباره زنده شود و به دنیا بیاید!

آیت‌الله مجدهاشمی به ماجرای زنده کردن حضرت مریم(س) بعد از فوتشان توسط حضرت عیسی(ع) اشاره و اظهار کرد:  حضرت مسیح (ع) به خدا عرض کرد که من مادرم را می‌خواهم ببینم و زنده کنم و برای زنده کردن مادرش از خدا درخواست اذن گرفت، خدا هم اجازه داد.

وی ادامه داد: اما مادرش را قبل از احیا احضار کرد و از مادرش اجازه خواست و گفت از خدا اجازه گرفتم که شما را زنده کنم تا در دنیا باشید. اما مادرش گفت نه من مایل نیسیتم! حضرت سوال کرد: چرا؟ و مادرش گفت: مردن خوب چیزی نیست! چون بعد از این زنده شدن باز مرگ دارد و مرگ سخت است! با اینکه حضرت مریم (س) آن مقامات را داشت اما از سکرات مرگ اینگونه سخن گفت.

این عالم دینی افزود: این برای ما آموزنده و سازنده است. ما چه بخواهیم و جه نخواهیم مرگ را در پیش داریم و باید خود را برای این مرحله آماده کنیم. بنابراین روزهای حساس و مواقف حساسی در پیش داریم و باید خود را برای این روزهای حساس که برای همه ما هست، آماده کنید.

اجل حتمی است و از دست کسی کاری بر نمی‌آید

امام جماعت مسجد غدیرخم پاسداران گفت: امام هادی (ع) فرمودند: «اُذکُرْ مَصرَعَکَ بینَ یَدَی أهلِکَ؛ و لا طَبیبَ یَمنَعُکَ، و لا حَبیبَ یَنفَعُکَ»، [بحار الأنوار: ۷۸/۳۷۰/۴٫] حضرت فرمودند: به یاد بیاورید زمانی که روی زمین افتاده‌اید و لحظات آخر و سکرات مرگ است؛ و طبیبی هم نیست که تو را خوب کند و رفیقی هم نیست که به داد تو برسد.

وی ادامه داد: در این لحظات اگر تمام دنیا را هم خرج کنند دیگر فایده‌ای ندارد. هر دکتری هم بیاورند و بهترین دکتر هم باشد باز فایده‌ای ندارد. وقتی اجل آمد دیگر این حرف‌ها نیست و این مرگ حتمی است و در انتظار ما چنین روزی هست و باید خود را برای این روز آماده کنیم.

لزوم آماده شدن برای مرگ و قیامت از همین لحظه

این استاد حوزه و دانشگاه با هشدار نسبت به اینکه مرگ در پیش داریم، گفت: برای این مواقیف خود را آماده کنید. همین امروز و همین لحظه خود را آماده کنید، که اصلا معلوم نیست که فردایی داشته باشیم. پس باید همین امروز و همین لحظه خود را آماده کنیم. فرض کنید امروز یا فردا می‌روید بالاخره این رفتن حتمی است پس چرا خود را آماده نمی‌کنید؟

وی افزود: اما اگر واقعا مشکلی دارید، قبل از مرگ مشکلات را حل کنید و اگر مشکل داشته باشید چگونه می‌خواهید این مواقف را عبور کنید؟

اولین وظیفه ما نسبت به حقوق واجبه شناخت آن‌ها و سپس ادای آن

این استاد حوزوی بیان کرد: اول وظیفه ما در ارتباط با حقوق واجبه این است که بدانیم این حقوق چه چیزهایی است و چه چیزهایی نیست. حقوقی که خدا برای خودش و ناس گذاشته چه هستند تا بتوانیم آن حقوق را ادا کنیم و نفس خود را تزکیه نماییم و این حقوق را بدانیم؛ اینکه امام سجاد (ع) این حقوق را بیان کرده اند، لازم بوده است.

توصیه به مطالعه کتاب حقوق امام سجاد (ع)

آیت الله مجدهاشمی با توصیه به مطالعه کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) گفت: اگر بخواهیم این حقوق را عمل کنیم و خود را از آن بری کنیم باید این حقوق را بشناسیم و تا نشناسیم که نمی‌شود. پس باید در این مقام باشیم که این حقوق چیست؟ امام سجاد (ع) رساله‌ای به نام رساله حقوق دارند که در آنجا بیش از ۵۰ حق از حق الله و حق الناس را آورده اند، حداقل این رساله حقوق امام سجاد (ع) را بخوانید که حضرت همه چیز را بیان کرده اند.

وی تصریح کرد: منتهی ما هم باید برویم و این حقوق را اول یاد بگیریم و در مرحله دوم در اجرا و عمل مواظب باشیم که نفس ما آلوده این حقوق نباشد و وقتی که لحظات مرگ می‌رویم، یک نفس پاک و آزاد از همه این حقوق داشته باشیم و حقوقی بر گردن ما نباشد. این را تا نخواهیم نمی‌شود و نباید زرق و برق دنیا ما را فریب دهد و غافل شویم.

قبل از مرگ خود را آماده کنید/با وجود بار گناه چگونه شب خوابتان می‌رود؟!

آیت الله مجدهاشمی با هشدار اینکه خود را برای مرگ آماده کنید، گفت: قبل از ساعات سکرات مرگ باید به فکر آن لحظات باشیم. خوش به حال آن کسانی که خود را برای این ساعات آماده کردند و چطور برخی که خود را برای این لحظات آمده نکرده اند، الان به راحتی می‌خوابند! اصلا چطور خوابشان می‌رود؟ در صورتی که چنین لحظات و ساعاتی در پیش دارند که نباید اصلا خوابشان برود. خصوصا چگونه به چشم کسی خواب بیاید در صورتی که نفسش آلوده است و خود را تصفیه نکرده است، این قدر مسئله مهم است که ارزش دارد تا انسان نخوابد ولی این مسئله را حل کند.

وی ادامه داد: مسئله‌ای مهم‌تر از این نیست اما برای مسائل و مشکلات عادی دنیا گاهی خوابتان نمی‌رود! اما چنین مسئله مهمی در پیش دارید و شب هم راحت و آسوده می‌خوابید!

این استاد حوزوه افزود: این قدر این مسئله‌ی حقوق و ادای آن مهم است که درباره شهید گفته اند: که وقتی شهید به مقام شهادت رسید خداوند همه گناهانش را می‌بخشد، اما حق الناس را نمی‌بخشد! البته در برخی روایات داریم نسبت به شهدا خدا میدان می‌آید تا افرادی که حقی دارند او را ببخشند و الا اگر شهید هم حق الناس داشته باشد اهل بهشت نیست.

قبل از خواب ابدی بیدار شوید

امام جماعت مسجد غدیرخم گفت: بیدار شوید قبل از اینکه به خواب ابدی بروید، بیدار شوید و خود را اصلاح کنید. این مسائل دنیایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی بهانه نشود که خود را فراموش کنید، این کارها نباید شما را از خود غافل کند. قرآن در آیه ۱۰۵ سوره مائده می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ ۖ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به خودتان بپردازید.»

خانواده خود را هدایت کنید

وی اظهار کرد: قرآن می‌گوید زن و بچه را رها نکنید و آن‌ها را هدایت کنید، مسئولیت داریدو یکی از حقوق این است که فرزندان نسبت به پدر و مادر حق دارند و همین طور برعکس آن، پدر و مادر بر گردن فرزندان حقی دارند، که آن‌ها باید رعایت کنند.

بالاترین حق چیست؟

آیت‌الله مجدهاشمی با طرح این سوال که بالاترین ححق چیست؟ گفت: اما بالاترین حق چیست؟ بالاترین حق، حق آن وجود مقدس امام زمان (عج) است که حضرت بر ما حق دارند که زمینه‌ی ظهورش را ما آماده کنیم و آن چیزی بشویم که ایشان می‌پسندند و چنین حق بزرگی حضرت بر ما دارند.

وی ادامه داد: باید زمینه را ما آماده کنیم و او را اطاعت کنیم تا زمینه برای ظهور آن بزرگوار آماده شود، که ظهور حضرت هم منوط به من و شما است که زمینه را آماده کنیم.

امام جماعت مسجد غدیرخم پاسدارن در پایان اظهار کرد: از خدا بخواهید به حق امام زمان (عج) خدا به ما این توفیق را بدهد که قبل از مرگ، نفس را از همه حقوق پاک و پاکیزه کنید.

به کوشش: سلطان احمدی

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.