×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گناهان مانع اصلی پیشرفت معنوی انسان است

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ آیت الله محمدعلی جاودان از استادان اخلاق شهر تهران عصر چهارشنبه ۴ خردادماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که با حضور طلاب حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت شناخت گناهان و ترک آن در رسیدن به مقصد گفت: رسیدن به مقصد برای همه ما قابل عمل است و شروع این کار با دو چیز است که اول شناخت گناهان و دوم پرهیز از گناهان است که برای شناخت گناهان کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب را بخوانید و اگر در مسئله‌ای هم گیر داشتید از مرجع تقلید خود استفتا کنید و بپرسید، که این دو چیز برای شروع خوب است.

دو گناه مشهور و قابل دسترس در جامعه

این استاد اخلاق شهر تهران، غیبت و نگاه به نامحرم را دو گناه مشهور در جامعه دانست و اظهار کرد: یکی از گناهان مشهور و قابل دسترس در جامعه غیبت کردن است، مثلا از امروز تصمیم بگیرید که دیگر غیبت نکنید.

وی ادامه داد: ما نیز از روزی خواستیم که غیبت نکنیم با دوستان عهد کردیم که برای اینکه غیبت نکنیم در مورد مردم اصلا حرفی نزنیم تا بر موضوع غیبت نکردن مسلط بشویم، شما هم این کار را شروع کنید که دم دست‌ترین و حلال‌ترین گناه در جامعه غیبت است و با این راهکار که در مورد مردم اصلا حرف نزنید، میتوانید به مرور غیبت کردن را ترک کنید.

آیت الله جاودان اظهار کرد: گناه دیگر که زیاد در جامعه مشهور است نگاه به نامحرم است، که این دو تا گناهان از گناهان دم دستی است که این دو گناه را در ابتدای شروع به ترک گناهان به شدت از آن پرهیز کنید. اگر از این دو گناه پرهیز کردید تقریبا بر همه گناهان مسلط شده‌اید و دیگر گناهان دیگر کمتر در دسترس است.

وی خطاب به طلاب گفت: خصوصا برای طلبه‌ها پرهیز از گناهان مهم است و از همینجا به عنوان قدم اول برای ترک گناه شروع کنید و بدانید که گناه را هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی اجازه ندادند که انجام دهید.

گناه مهمترین مانع پیشرفت معنوی

آیت الله جاودان گناه را مهمترین مانع پیشرفت معنوی دانست و بیان کرد: گناه را باید حتما ترک کنید که با ترک گناه شما مانع پیشرفت خودتان را برطرف کردید، و اولین مانع پیشرفت گناه است و اگر گناه را جدی ترک کنید و اگر هم چیزی پیش آمد و کوتاهی و قصوری کردید مثلا غیبتی شنیدید، سریع جبران کنید این موانع برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: کسی که در سیر کمال می‌کوشد، اعمالش را از دست نمی‌دهد. اولین قدم کمال این است که گناه نکنید. اصلا طلبه شدن برای این است که گناه نکنید و به دستورات دین عمل کنید که مال مردم و ناموس مردم را محترم بشمارید و هر چه شنیدید را نقل نکنید. قدم اول را اگر برداشتید بعد به اخلاقیات خود بپردازید.

این استاد و مولف حوزوی با تاکید بر تلاش در اخلاقیات و ترک اخلاق بد، گفت: بعد از ترک گناهان در اخلاقیات تلاش کنید. این گناهان ریشه اخلاق بد انسان هم هستند که اگر انسان جدی از گناه پرهیز کند و برگناهان مسلط شود، ریشه گناهان را خشک کرده است و حالا باید با اخلاق بد خودش مبارزه کند و سعی کند اخلاق او اخلاق انسانی باشد.

لزوم جبران گناهان گذشته

آیت الله جاودان در پایان سخنان خود با توصیه به جبران گناهان گذشته اظهار کرد: کتاب چهل حدیث امام راحل را مطالعه کنید که امام راحل تاکید دارند که باید اخلاق انسانی کسب کنید. که اول ترک گناه است که ایشان می‌فرمایند اگر در گذشته گناهانی داشتید باید آن را جبران کنید که بدون جبران آن‌ها به جایی نمی‌رسید. فرض کنید در گذشته به نامحرم نگاه می‌کردید، اما باید آن را جبران کنید.

وی خاطر نشان کرد: مثلا در گذشته هزار بار من به نامحرم نگاه کردم که طبق روایات این هزار بار نگاه به نامحرم برابر با هزار تیر مسموم شیطان است و شما باید اینها را جبران کنید. مثلا با گریه بر امام حسین (علیه السلام) یا با زیارت شب‌های جمعه امام حسین (علیه السلام) و با پرهیز جدی و توبه جدی که توبه جدی پرهیز جدی نیاز دارد و بعد پشیمانی نیاز است تا گناهان گذشته جبران شود و اینگونه این گناهان گذشته حل می‌شود از امروز هم گناه نمی‌کنید، این می‌شود راهی برای جبران گناهان گذشته که انسان در گذشته انجام داده است.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.