×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

به گزارش خبرنگار عترتناسومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدوی با رویکرد موضوعی تمدن‌سازی اسلامی در بیانیه گام دوم و شعار گام دوم، گام آمادگی برای ظهور، صبح امروز سه شنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور مسئولین لشکری و کشوری و فعالان مهدوی در سالن شهید مطهری ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

سومین اجلاسیه بین المللی فعالان مهدوی برگزار شد

انتظار فرج مهمترین کار در دوران غیبت

در ابتدای این اجلاسیه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید هاشم الحیدری، دبیرکل جنبش عهد الله عراق طی سخنانی انتظار فرج را مهمترین کار در زمان غیبت دانست و گفت: مهمترین کار در زمان غیبت انتظار است. انتظار یک کار است، نه نشستن و منتظر ماندن. ما ادعا می‌کنیم اهل انتظار هستیم ولی در عمل منتظر نیستیم.

وی با اشاره به غیبت حضرت موسی(ع) و عکس العمل قوم ایشان اظهار داد: یکی از مثل‌های انتظار در تاریخ، غیبت حضرت موسی(ع) است که در قرآن ذکر شده است که حضرت موسی(ع) از میان قومش غیبت کرد. مهمترین کار قبل از غیبت برای ایشان تعیین جانشین بود. اصلاً آزمون بنی اسرائیل حضرت هارون بود.

وی افزود: در زمان غیبت موسی(ع) سامری که اهل خدعه و دروغ بود گوساله‌ای آورد و بنی اسرائیل از اطاعت خدا به سمت گوساله‌پرستی رفتند. هارون فرمود: «یَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ وَإِنَّ رَبَّکُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونِی وَأَطِیعُوا أَمْرِی». نهایتا بنی اسرائیل موفق نشدند از هارون تبعیت کنند و به عبادت گوساله پرداختند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید هاشم الحیدری به بزرگترین آزمون در زمان غیبت اشاره و بیان کرد: در زمان غیبت آزمون ما خود حضرت نیست، بزرگترین آزمون برای ما جانشین حضرت است. اهل کوفه در یک زمان نامه‌هایی برای امام حسین(ع) نوشتند ولی وقتی حضرت، مسلم(ع) را به عنوان جانشین برای اهل کوفه فرستادند، اهل کوفه نتوانستند از او تبعیت کنند و او را رها کردند.

وی ادامه داد: ما تصور می‌کنیم فقط باید برای ظهور حضرت دعا بخوانیم. البته که دعا کردن خیلی خوب است ولی باید از جانشین حضرت تبعیت کرد، چنانکه وقتی حضرت موسی(ع) برگشت، گفت بدترین کار رفتاری بوده است که با جانشین من داشتید.

سومین اجلاسیه بین المللی فعالان مهدوی برگزار شد

کلید واژه تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید هدایت

در ادامه این اجلاسیه محمدمهدی زاهدی رییس فراکسیون مهدویت مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، کلید واژه‌ای تحت عنوان تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید هدایت، بیان کردند. این کلید واژه کاملاً با مباحث این اجلاسیه نسبت دارد.

وی افزود: امام خمینی(ره) صحبتی دارند مبنی بر اینکه دانشگاه مبدا همه تحولات است. اتفاقا مقام معظم رهبری هم محور اول را علم و پژوهش قرار داده است. وقتی می‌گویم دانشگاه مبدا تحولات است و از آن طرف، درباره تمدن نوین اسلامی صحبت می‌کنیم می‌خواهیم بنای عظیمی درست کنیم.

وی ادامه داد: برای این کار ابتدا نیاز است آن را معماری کنیم و نمایی از آن داشته باشیم. بعد از طراحی، مهندسین دست به کار می‌شوند که این طراحی را چگونه با هماهنگی هم بنا کنند. ما می‌خواهیم بنایی به نام تمدن نوین اسلامی بنا کنیم، این بنا طراحی می‌خواهد. باید نشان دهیم آن هفت محور در این بنا چه نقشی دارند. اینجاست که جمله دانشگاه مبدا تحولات است معنا پیدا می‌کند.

زاهدی بیان کرد: برای این کار دانشگاه باید جلو بیاید، معماران فرهنگی باید طراحی کنند که این تمدن نوین اسلامی چگونه است، چه مختصاتی دارد چه ابعاد دارد. بعد از طراحی شروع به ساخت می‌شود.

وی افزود: برای ساخت این بنا تمام کارگزاران نظام نقش دارند. البته کارگزاران بدون توجه به مردم نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. پس باید نقش دانشگاه را در این میانه جدی بگیریم. دانشگاهی می‌تواند چنین مسئولیتی را انجام بدهد که دانشگاه تمدن‌ساز باشد، دانشگاه خلاق باشد، مسئله محور باشد، برون‌دادمحور باشد، ماموریت‌محور باشد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه نیز باید در این زمینه کمک کنند و وارد معرکه شوند. متأسفانه برخی سکوت کردند درحالی که باید مقدمات ظهور امام زمان فراهم شود. حوزه‌های علمیه باید در طراحی این مدل از تمدن نوین که آغازگر ظهور است، نقش ایفا کنند. در اینجاست که پژوهش‌محوری برای هویت‌سازی مسئولیت دارد.

سومین اجلاسیه بین المللی فعالان مهدوی برگزار شد

انتظار ما یک انتظار ذهنی و کتابی و دعا نیست!

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، رئیس مجمع راهبردی اندیشه مهدویت و امام جمعه موقت تهران طی سخنانی در این اجلاسیه گفت:  ما امروز منتظر تشکیل حکومت جهانی با پرچمداری ولی الله الاعظم(عج) هستیم ولی انتظار ما انتظار ذهنی نیست. یک روز انتظار در کشور مطرح بود ولی فقط در کتاب دعا بود ولی امام خمینی(ره) به عنوان یک منتظر واقعی گفت بروید امام زمان(عج) را بیاورید.

وی ادامه داد: مردم ایران با نفس امام زمان(عج) انقلاب کردند و نفس رهبری از نفس ایشان گرما می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: در هر انقلاب و تحولی سه چیز مهم است؛ رکن اول رهبری است که قوه عاقله است؛ رکن دوم برنامه و طرح است؛ رکن سوم مردم هستند. این سه عنصر در انقلاب ما حضور داشت.

وی اظهار کرد: امروزه امام زمان(عج) حجت خدا هستند و ولی فقیه حجتِ حجت خدا. این یک تشریع مبتنی بر تکوین است یعنی در مذهب شیعه رهبر باید دارای شرایطی باشد. به همین جهت در طول تاریخ غیبت هیچگاه اتفاق نیفتاده پرچم رهبری شیعه دست کسی بیفتد، ولی بعدا بگویند این شخص آمد کار را خراب کرد. در انقلاب ایران هم امام خمینی(ره) شرایط رهبری را داشتند و علاوه بر آن مورد نظر امام عصر(عج) هم بودند، چون امام، نائبش را در مقاطع حساس یاری می‌کند. همانطور که وقتی شیخ مفید یک اشتباه کرد، حضرت سریع ان را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: تا به امروز در کشتی نجات اهل بیت(ع) بودیم و قرآن و عترت از هم جدا شدنی نیستند و ولایت فقیه هم استمرار آن عترت است. هم قرآن و هم عترت از طرف خداوند است.

سومین اجلاسیه بین المللی فعالان مهدوی برگزار شد

مهدویت یعنی ترسیم آینده ای روشن برای بشر

محمدباقر قالیباف سخنران ویژه این اجلاسیه، طی سخنانی گفت: وقتی صحبت از مهدویت است؛ صحبت از عدالت است، صحبت از اخلاق است، صحبت از همه خوبی‌هاست، صحبت از ترسیم آینده روشن برای بشر است. وقتی صحبت از مهدویت است؛ بحث از خواسته‌های الهی و انسانی است.

وی ادامه داد: این فرهنگی است که امید آفرین برای همه انسان‌هاست، و در فطرت همه انسان‌ها وجود دارد. بحث از مهدویت بحث از خلافت الهی در زمین است بحث از مهدویت بحث از حجت الهی در زمین است و این مسئله‌ای انکار ناپذیر است و جزء حقایق نظام آفرینش است.

وی گفت: مسئله مهدویت بحث از انسان کاملی است که بین ما وجود دارد و او واسطه فیض الهی است، این توفیقی است هر کس بتواند در این زمینه کوچکترین حرکتی انجام دهد. این توفیق روزی افراد می‌شود. باید از خدا بخواهیم توفیق چنین حرکتی را پیدا کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی در عالم است ما باید انقلاب را درک کنیم که در چه زمانی و بر چه محیطی شکل گرفت و به پیروزی رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فلسفه انقلاب را برخاسته از دو فرهنگ عاشورای حسینی و فرج مهدوی دانست و گفت: ما از فرهنگ عاشورا درس ایستادگی و مقاومت و از فرهنگ مهدوی درس امید به آینده را فراگرفتیم. فرهنگ مهدوی الگوی آینده‌ساز برای انقلاب اسلامی و این ملت عزیز است. درست است که بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت از قله‌های افتخار ما و قله‌های فرهنگ اسلامی و فرهنگی شیعی هستند و مکتب اسلام متکی به اینهاست، ولی مهدویت مقصد و مقصود نهایی است. ما با این نگاه به آینده گام برمی‌داریم و امروز را عصر ظهور می‌دانیم.

وی ادامه داد: اگر امروز را عصر ظهور می دانیم و جزء منتظران واقعی هستیم در حقیقت انقلاب اسلامی و روح آن دقیقا با تمام قدرت در مقابل همه باورهای فرهنگی دشمن تمام قد ایستاده است.

قالیباف تاکید کرد: اگر می‌خواهیم بگوییم انقلابی و مهدوی هستیم باید یک کار مهم انجام دهیم و آن نشان دادن کارآمدی دین در اداره جامعه است. این مهمترین وظیفه ماست. الآن این فرهنگ در مسند قدرت است و مسئولیت متوجه ما مسئولین است و ما باید با عملمان نشان دهیم یک منتظر واقعی هستیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناامیدی در فرهنگ مهدویت و قرآن و عترت وجود ندارد و مگر می شوود کسی که خدا را دارد و امام او نیز در این کره خاکی و در میان ما است و صاحب ما است، ناامید باشد. ما منتظر نشسته نداریم؛ منتظر همیشه باید بایستد و در حال پیشرفت باشد.

سومین اجلاسیه بین المللی فعالان مهدوی برگزار شد

غرب در زمینه ظهور هیچ ادعایی ندارد

آخرین سخنران این اجلاسیه حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان بود که در سخنانی کوتاه گفت: غرب چهار ادعای اساسی دارد که عبارت از آزادی، حقوق بشر، رفاه و تکنولوژی است ولی در یک زمینه هیچ ادعایی نکرده و آن زمینه ظهور است.اگر کسی بخواهد تمدن غرب را در چشم جهانیان تغییر دهد از همین طریق می تواند.

وی اظهار کرد: برای اجرای گام دوم حلقه های میانی نیاز است که اینها مردم را سازماندهی کنند و برای افزایش مشارکت مردم باید شبکه ایجاد کنید. آیت الله العظمی شاه آبادی طرح کارهای جمعی را ارائه نمود و امام راحل با نگاه به همین طرح استادشان، بسیج را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: ولایت امام زمان(عج) را هر چه فریاد بزنید این طولی است اما عرضی هم باید صدا زد و ما مهدویان باید کار تشکیلاتی جمعی انجام بدهیم.

سومین اجلاسیه بین المللی فعالان مهدوی برگزار شد

تجلیل از برخی از فعالان مهدوی در این اجلاسیه

در انتهای این اجلاسیه نیز از برگزیدگان و فعالان مهدوی تقدیر شد. اسامی این برگزیدگان به شرح زیر است:

حجت الاسلام عباس محمدحسنی رئیس سازمان سیاسی ارتش جمهوری اسلامی فعال برتر مهدوی در حوزه ترویج معارف مهدویت و فرهنگ انتظار در نیروهای مسلح

محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد فعال برتر مهدوی در حوزه تشکیلات مهدوی در دانشگاه‌ها

علی محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان فعال برتر مهدوی در حوزه آموزش مهدویت در دانشگاه‌ها

حجت الاسلام محمد شجاعی رئیس مؤسسه منتظران منجی فعال برتر مهدوی در حوزه آموزش مهدویت در بین‌الملل

حجت الاسلام یاسین حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران فعال برتر مهدوی در حوزه پویش‌های مهدوی

محمد دانایی مدیر مؤسسه مرام مهدوی فعال برتر مهدوی در حوزه خدمات اجتماعی و مواسات مهدوی در سطح ملی

مهدی شهدوست مدیر کانون فرهنگی حضرت مهدی موعود فعال برتر مهدوی در حوزه ساماندهی مجموعه‌های مهدوی

علی رضا رضا زاده همدانی مدیر مؤسسه عهد همدلی فعال برتر حوزه مهدوی در شبکه سازی مؤسسات مهدوی

مجتبی میرزایی نسب مدیر دفتر فرهنگی و تولید محتوا ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد فعال برتر مهدوی در حوزه فضای مجازی

مهدی عباسی مدیر اپلیکیشن و بازی سازمان فضای مجازی سراج فعال برتر مهدوی در حوزه فضای مجازی

احسان میرزا محمدی کارشناس قرآن و عترت در وزارت آموزش و پرورش فعال برتر مهدوی در حوزه دانش آموزی

فاطمه گنجی آزاد مدیر خواهران سازمان بسیج مداحان و مدیران هیأت‌های مذهبی کشور فعال برتر مهدوی در حوزه خواهران

حجت الاسلام علی اکبر براتی مدیر بین‌الملل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فعال برتر مهدوی در حوزه شبکه سازی فعالان مهدوی در بین‌الملل

سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ تهران فعال برتر مهدوی در حوزه حمایت از برنامه‌های مردمی مهدوی

و محمد خراسانی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران فعال برتر مهدوی در حوزه برگزاری رویدادهای مهدوی از جمله افرادی بودند که در این محیط تجلیل شدند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا
برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.