×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با الهام قلبی می‌توان حق را تشخیص دادبه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن الهی، استاد حوزه علمیه، عصر روز گذشته دوشنبه ۳۱ مردادماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینیه فاطمه زهرا (س) محله آبسردار تهران با اشاره به الهام قلبی در تشخیص حق گفت: هر کدام از ما یک قالب و شاکله پیدا می‌کنیم و از این دنیا می‌رویم! یکی شاکله‌اش می‌شود دزد و یکی حسینی می‌شود. اما این شاکله همین جور شکل نمی‌گیرد از یک طرف خداون تکلیف برای ما تعیین کرده است که آن را بفهمیم و اطاعت کنیم.

نقش الهام قلبی در شناخت حق

این استاد اخلاق اظهار کرد: در سال ۱۳۶۱ شمسی یک روز به آیت الله بهجت عرض کردم که وظیفه ما چیست و چکار باید کرد؟ چون این همه مطالب و تعارف وجود دارد و انسان در مقابل آن گیج می‌شود و نمی‌داند چکار باید انجام دهد! ایشان کف دستشان را باز کردند و گفتند به کف دست من نگاه کن بعد فرمودند هر کار خواستی انجام بدی ببین امام زمان (عج) رضایت دارند اگر داشت انجام بده و اگر رضایت ندارند، آن را ترک کن!

وی ادامه داد: به ایشان عرض کردم این را همه تقریبا می‌دانند و همه هم دنبال رضایت امام زمان (عج) هستند، اما از کجا بدانیم و بفهمیم که این عمل مورد رضایت امام زمان (عج) است؟ ایشان فرمودند هر فردی از طرف امام زمان (عج) جهت انجام کارها به او الهام می‌شود که تکلیف تو الان چیست!

حجت الاسلام الهی با بیان اینکه با الهام قلبی می توان فقیر را هم تشخیص داد، گفت: در روایت داریم اگر فقیری جلوی شما آمد و می‌خواهید به او کمک کنید اما او را نمی‌شناسید یا اینکه نمی‌دانید او فقیر است، در اینجا به شما الهام می‌شود و در قلبتان الهامی می‌شود که دلتان درباره او می‌سوزد و به او کمک می‌کنید اما گاهی می‌بینید باز هم دلتان برای او می‌سوزد و مجدد او را کمک می‌کنید، اما در مقابل یک فقیر را می‌بینید و اصلا چنین اتفاق قلبی و الهامی برای شما رخ نمی‌دهد و این نمونه‌ای از الهام قلبی است.

اهمیت قلب و الهام قلبی

این استاد حوزوی با اشاره به اهمیت الهام قلبی اظهار کرد: چشم و دست و اعضا کاره‌ای نیستند، قلب گواه و شاهد است، این قلب است که کار می‌کند و شما را برای انجام کاری الهام می‌کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این الهام قلبی صحیح نگذارید هر چیزی وارد قلب شما شود که اگر هر چیزی وارد قلب شما شد تشخیص قلب را بهم می‌ریزد و شک و تردید ایجاد می‌کند. پس نباید هر چیزی وارد قلب کنید و در مقابل شک و تردید هم نباید به آن‌ها اعتنا کنید که اگر به شک و تردیدها اعتنا کردید این شک و تردیدها بیشتر می‌شود.

پرهیز از شک و تردید حتی در کارهای کوچک

وی تاکید کرد: حتی در کارهای کوچک هم اجازه ندهید شک و تردید حاکم شود! مثلا تصمیم گرفتید الان به حمام بروید یا چایی بخورید، اما در دل شما شک و تردید می‌آید که نروید و نخورید، اما اجازه ندهید این شک حاکم شود، وقتی تصمیمی گرفتید آن را انجام دهید و نگذارید به شک و تردید برسد که اگر به این شک و تردیدهای کوچک اعتنا کردید، شک‌های بزرگ‌تر سراغتان می‌آید.

حجت الاسلام الهی با بیان اینکه گریه بر امام حسین (ع) دوای درمان قساوت قلب است، گفت: گاهی قلب قساوت می‌گیرد که عامل قساوت هم گناهان زیاد است! وقتی قلب قساوت گرفت دیگر نماز و روزه و قرآن هم بخوانید، فایده ندارد چون این نماز را قلب قسی خواندید! اما قطره‌ای اشک بر امام حسین (ع) این قساوت را از بین می‌برد و قلب را پاک می‌کند.

در هر حال برای امام حسین (ع) روضه بخوانید حتی در عروسی

این استاد حوزوی با توصیه به روضه خواندن بر امام حسین(ع) در همه حال حتی در عروسی گفت: ما در همه حال احتیاج به اشک بر امام حسین (ع) داریم. هر چند در دین ما را از گریه کردن بر هر چیزی نهی کرده‌اند اما دستور به گریه کردن بر امام حسین (ع) داده اند! پس تا می‌توانید این اشک خود را خرج امام حسین (ع) کنید. حتی در عروسی هم مقداری روضه بر امام حسین (ع) بخوانید و نگویید عروسی است، نمی‌خواهد داد و بیداد هم کنید حتی بعد از مراسم یکجا خلوت برای عروس و داماد روضه بخوانید تا زندگیشان با برکت باشد.

وی ادامه داد: در خانه‌های خود زیاد مجلس روضه برای امام حسین (ع) بگیرید تا منازل شما نورانی شود، حتی گاهی سماور را روشن می‌کنید که چایی درست کنید، به نیت امام حسین (ع) سماور را روشن کنید و چایی درست کنید، این چایی دیگر یک طعم دیگری دارد که هیچ جا این طعم را ندارد!

وی افزود: من ۲۳ سال در تهران ساکن بودم اما این گریه‌های بر امام حسین (ع) در این مجالس تهران را از خطر حفظ کرد! اکثر مجالس تهران روضه‌های خوب و پر از گریه و سوزی برپا می‌شود و معمولا در زیر زمین‌ها برپا است. از یکی از بزرگان شنیدم که چند مرتبه تهران قرار بود زلزله شود ولی بی‌بی حضرت زهرا (س) نگذاشتند و گفتند اینها در عزای حسین (ع) خوب بر حسین (ع) گریه می‌کنند.

اول هر ماه مقداری تربت بخورید و به فرزندانتان هم بدهید

حجت الاسلام الهی در پایان سخنان خود با توصیه به خوردن مقداری تربت در اول هر ماه قمری گفت: نکته دیگر اینکه از تربت امام حسین (ع) هم غافل نشوید و اینجا از همه شما عاجزانه می‌خواهم و روی آن تحقیق هم کرده‌ام و آن اینکه حتما اول ماه قمری مقداری تربت امام حسین (ع) بخورید و به بچه‌هایتان هم بدهید! این تربت اثر فوق العاده‌ای دارد و نسل شما را از خطرات حفظ می‌کند و قدرت تشخیص حق از باطل را به شما می‌دهد. هر چند این تربت ظاهرش خاک است اما باطنش چیز دیگری است. و در تهیه تربت هم زیاد حساس نباشید و نگویید تربت اصل را از کجا پیدا کنم، از رنگش مشخص است و رنگ تربت فرق می‌کند.

وی ادامه داد: دعا هم زیر قبه امام حسین (ع) مستجاب می‌شود و اگر می‌بینید نمی‌توانید کربلا بروید، کسی که می‌تواند و دارد می‌رود به او بگوید که در زیر قبه شما را هم دعا کند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.