×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سه خصوصیت ظرف ایمان/اطاعت خدا باید دائمی باشدبه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن الهی، استاد حوزه علمیه، عصر پنج شنبه سوم شهریورماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینیه فاطمه زهرا (س) گردان عمار در محله آبسردار تهران با اشاره به ظرفیت انسان‌ها و ظرف ایمان در آنها گفت: یک ظرفیت باید در وجود ما شکل بگیرد که بتوانیم ظرف اراده معصوم شویم، معصوم خودش ظرف اراده خدا است و حالا ما می‌خواهیم کاری کنیم که ظرف اراده معصوم شویم!

اطاعت خدا باید دائمی باشد

این استاد اخلاق با تاکید بر اینکه اطاعت خدا باید دائمی باشد، اظهار کرد: آن چیزی که از ما خواسته‌اند این نیست که من یک خط در میان حرف خدا را اطاعت کنم! اصلا نمی‌شود یک ماشین یک ربع حرکت کند و یک ربع توان حرکت نداشته باشد! اطاعت خدا باید دائمی باشد و امتداد داشته باشد.

وی ادامه داد: شما نماز ظهر را می‌خوانید در امتداد آن نماز عصر را باید بخوانید، یعنی بعد از هر طاعت باید طاعتی دیگر باشد نه اینکه بعد از طاعت یک معصیت باشد! اما اگر بعد از طاعت شما معصیت کردید آن طاعت از بین رفت.

وی تاکید کرد: نمی‌شود انسان یک ماه خوب باشد و عبادت کند و یک روز در ماه معصیت کند، همین یک روز تمام آن عبادت را از بین برد! لذا معصیت بعد از طاعت همه طاعت را از بین می‌برد. برای همین حالات ما متغیر است و آن ظرف و ظرفیت لازم را به دست نمی‌آوریم.

این استاد حوزوی افزود: ماشین وقتی بنزین تمام کند دیگر حرکت نمی‌کند و می‌ایستد و این سیتستم ماشین طوری تنظیم شده که بدون بنزین نمی‌تواند حرکت کند، حالا معصیت کردید شما متوقف می‌شوید و نمیتوانید به سمت خدا حرکت کنید.

اهمیت ایجاد ظرف ایمان در وجود انسان

حجت الاسلام الهی با اشاره به ایجاد ظرف ایمان در وجود خود، اظهار کرد: عزت در خانه خدا است و در چیزهای دیگر عزت نیست و این عزت خدا برای مومنین است. حالا من یک ظرف درست کرده ام، این لیوان ظرف است و می‌توان در آن آب ریخت اما من می‌خواهم ظرف ایمان درست کنم که در آن ایمان بریزم اما با معصیت نمی‌توان ظرف ایمان ساخت.

وی ادامه داد: ممکن است ما ۴۰ سال هم هیئت و مسجد بیاییم اما هنوز فحش که می‌دادیم در ما هست و همچنان فحش می‌دهیم، پس هیچ تغییری در این ۴۰ سال مسجد و هیئت آمدن نکردیم! پس این ظرف باید درست شود.

سه خصوصیت ظرف ایمان

حجت الاسلام الهی با بیان اینکه ظرف ایمان سه خصوصیت دارد، گفت: اول باید ظرف بزرگ شوود ظرف کوچک به درد نمی‌خورد. امام حسین (ع) ظرف‌های ما را می‌تواند بزرگ کند. دوم این ظرف بزرگ باید پاک باشد، نمی‌توان در ظرف کثیف چیزی ریخت.

وی ادامه داد: ما خرابکاری داریم اما پاک کننده‌های زیادی هم داریم از جمله استغفار، نماز شب، گریه بر امام حسین (ع) که می‌توان این ظرف را با آن‌ها پاک کرد. حرم امام رضا (ع) هم پاک کننده قوی و عجیبی است که ذات انسان را عوض می‌کند. کسانی که دلباخته امام رضا (ع) هستند می‌دانند چه قدرت پاک‌کنندگی دارد.

این استاد اخلاق اظهار کرد: سوم اینکه ظرف باید طلا باشد و الان ظرف ما آهن است، و این نمازهای ما نماز نیستند، فقط خم و راست می‌شویم! یک نماز صبح مثلا دو دقیقه است این دو دقیقه را درست صرف نماز کنید، شاید در جاهای گند ما یک ربع بمانیم و معطل شویم اما برای دو دقیقه نماز خواندن وقت و تمرکز کافی خرج نمی‌کنیم! حداقل قبل از نماز اذان و اقامه بگویید و با تمرکز نماز بخوانید.

اهمیت نماز در سیر الی الله

وی تاکید کرد: بدانید هیچ چیز در عالم ماند نماز نیست و نماز همه چیز را درست می‌کند، اما باطن این نماز، اهل بیت (ع) هستند. سر سفره که غذای خالی نیست و چاشنی دارد، کنارش سالاد و ماست و دوغ هم می‌گذارید، شما هم در نمازتان چاشنی بدهید و نمازتان را سر و سامان دهید.

وی افزود: نماز شب هم حتما بخوانید حتی به یک رکعت هم شده نماز شب بخوانید ولی آن را ترک نکنید، حتی اگر خواب ماندید صبح قضای آن را بخوانید، حتی می‌توانید در حال حرکت هم نماز شب را بخوانید، اما حتما بخوانید.

رسیدگی بیشتر خدا در تهران

حجت الاسلام الهی گفت: به نظر بنده تهرانی‌ها به خدا بسیار نزدیکتر از ما قمی‌ها هستند! چون هر جا محیط باز‌تر است، شیطان هم دستش بازتر است و از طرفی خدا هم رسیدگی‌اش باز‌تر و بیشتر است. در روایات هم آمده که خدا هزاران آدم معمولی را می‌بخشد اما عالم را نمی‌بخشد، لذا تا میتوانید با دستگاه امام حسین (ع) مرتبت باشید.

سهل شدن مسیر با ارتباط با امام حسین (ع)

حجت الاسلام الهی به اثر ارتباط با دستگاه حسینی اشاره و گفت: با دستگاه امام حسین (ع) می‌توان این مراتب را طی کرد به شرط اینکه طاعت پشت طاعت داشته باشید نه اینکه یک روز خوب وو یک روز بد باشید! لذا با امام حسین (ع) زندگی کنید و هر جا دیدید که اسمی از امام حسین (ع) است شما هم خود را به آن مجلس برسانید حتی برای مجلس مقداری قند بخرید ولی در آن مجلس حتما شرکت کنید.

وی افزود: بدانید هر کس با امام حسین (ع) ارتباط داشته باشد به جایی می‌رسد و موفق می‌شود! حتی اگر می‌بینید برخی بزرگان و علما و مراجع در کارشان موفق شدند و تاثیر گذار بوده به خاطر این بوده که با امام حسین (ع) ارتباط داشته اند. لذا نگذارید یک ذره از دستگاه حسینی دور باشید و همچنین نگذارید یک ذره به این دستگاه خدشه‌ای وارد شود.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.