×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه اخلاق بد را درست و بهشت را مشتاق خود کنیم؟ / آیت الله جاودان / عترتنابه گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت الله «محمدعلی جاودان» شامگاه پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه سالجاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران برگزار شد، با بیان اینکه نماز ترازوی سنجش اعمال است، گفت: نماز ترازوی سنجش همه اعمال انسان است! به این معنا که وقتی غذایی که می‌خورید، در نماز متوجه حلال و حرام بودن آن خواهید شد! و هر حلال و حرام دیگری که در زندگی انجام دهید، اثر و نشانه آن در نماز نمایان و مشخص می‌شود.

اهمیت مواظبت بر نگاه تا رسیدن به نماز مقبول

این استاد اخلاق با تاکید بر مواظبت بر نگاه کردن برای درست شدن نماز اظهار کرد: در نگاه مکرر عرض کردم که اگر کسی می‌خواهد نمازش را درست بخواند و مقبول شود، باید نگاهش را مواظبت کند. اگر نگاهش را کاملا مواظبت کند، نمازش را می‌تواند خوب بخواند و هر چه بیشتر مواظبت بکنند، نمازش بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از چشم باید مراقب حرف زدن هم باشد و آزاد حرف نزند. باید زبان و سخنش حساب شده باشد تا نمازش خوب شود. بعد از زبان باید مراقب گوش هم باشد که گوش کردنش هم باید از روی حساب و کتاب باشد تا نمازش درست باشد و همه اینها در رسیدن به نماز درست در ارتباط است.

نماز مقبول و درست نشانه چیست؟

آیت الله جاودان با بیان اینکه اگر این نماز درست در آمد و مورد مقبول قرار گرفت، این نماز نشانه یک چیز مهم است و آن اینکه شخصیت شما یک شخصیت مقبول و صحیح و سالم است، گفت: اگر کسی حسودی می‌کند دیگر نمی‌تواند نماز بخواند! یا اینکه بخیل و متکبر است چنین کسی نمی‌تواند نماز بخواند چون اصلا شخصیت مقبول و سالم و صحیحی ندارد.

این استاد اخلاق به ثمره نماز مقبول اشاره و بیان کرد: اگر نماز درست و مقبول بود عذابی نخواهد دید، چون با مواظبت توانسته نماز درست بخواند و گناهی نکرده و کاملا مواظب بوده است که گناه نکند تا بتواند نماز مقبول بخواند و چنین کسی دیگر عذابی در دنیا و آخرت ندارد.

پیشگویی قرآن از حادثه‌ای عظیم

آیت الله جاودان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشگویی قرآن از حادثه‌ای عظیم گفت: آیات قرآن مکرر یک حادثه بسیار بزرگ را برای ما پیشگویی می‌کند. حتی بزرگان هم می‌گویند ما ابد در پیش داریم و وقتی از این دنیا رفتیم از زمان هم بیرون می‌رویم و تا بی‌نهایت هستیم.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه در روز قیامت همه مردم نزد خداوند حاضر خواهد شد، گفت: در ادوار گذشته اقوامی از جمله قوم نوح و ثمود و عاد به خاطر کارهای بد و گناهانشان نابود شدند و قرآن می‌فرماید همه مردم در قیامت در نزد خدا حاضر خواهند شد! خداوند در آیه ۳۲ سوره یس می‌فرماید: «وَإِنْ کُلٌّ لَمَّا جَمِیعٌ لَدَیْنَا مُحْضَرُونَ» و همه آنان (روز قیامت) نزد ما احضار می‌شوند! و در آیه ۵۱ سوره یس خداوند می‌فرماید: «وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُمْ مِنَ الْأَجْدَاثِ إِلَیٰ رَبِّهِمْ یَنْسِلُونَ» و در صور دمیده شود و آنان از قبرها بیرون آیند و شتابان به سوی پروردگارشان روند.
در صور دمیده می‌شود

وی ادامه داد: برخی با بدو ورود به عالم برزخ تازه متوجه می‌شوند که با ابدیت روبرو هستند و زمان برداشته شد و سپس به نزد خدای واحد قهار و بی‌نهایت حاضر می‌شوند. خدا که جسم نیست ولی خدا را حس می‌کنند به این معنا که اگر خوب باشید رحمت خدا را حس می‌کنید و اگر بد باشید غضب خدا را حس می‌کنید!

نماز درست نشانه شخصت درست

آیت الله جاودان نماز درست را نشانه درست بودن شخصیت و اعمال انسان دانست و اظهار کرد: هر چه به نماز درست خواندن بیشتر بکوشید نشان دهنده درست بودن وجود و اعضای شما است، به این معنا که معلوم می‌شود که چشم و گوش و زبان شما درست بوده است و وقتی اینها درست باشد آن طرف مشکلی ندارید، اما اگر یک ذره مشکل داشته باشید همان یک ذره برای شما گرفتاری ایجاد می‌کند.

درست شدن اخلاق بد با انجام اعمال خوب

این استاد اخلاق راه اصلاح اخلاق بد را در انجام اعمال درست دانست و گفت: اعمالتان را اگر درست کنید اخلاق شما هم درست می‌شود! اصلا نمی‌شود با اخلاق بد اعمال خوب انجام داد. پس باید کوشید اگر اخلاق بدی در وجودتان دارید آن را پاک کنید که البته اگر اعمال خوب مستمر و پیوسته انجام دهید آن مختصر اخلاق‌های بد هم پاک و برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: برای پاک کردن اخلاق بد باید عمل را پاک کرد که عمل خوب اخلاق انسان را اصلاح می‌کند و اگر اخلاق اصلاح شد شخصیت شما یک شخصیت درست می‌شود. و به همان اندازه که شخصیت خود را در این دنیا درست کرده باشید در آخرت هم به همان مقدار شخصیت شما را میخرند!

چگونه بهشت را مشتاق خود کنیم؟!

آیت الله جاودان در پایان سخنان خود با بیان اینکه بهشت مشتاق برخی از مؤمنان از جمله سلمان است، گفت: اگر توانستید با اعمال پاک و خوب خود را پاکیزه کنید، در آن طرف مورد احترام واقع می‌شوید و فرشتگان با احترام شما را می‌برند و بهشت به پیشواز شما می‌آید.

وی افزود: بهشت مشتاق سلمان بود و حالا شما کاری کنید که بهشت مشتاق شما شود. برای اینکه بهشت مشتاق شما شود از اعمال شروع کنید و سعی کنید اعمال شما پاک باشد که اگر عمل پاک شود خودتان پاک می‌شوید و بهشت در انتظارتان می‌شود و خود بهشت به پیشواز شما می‌آید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.