×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دعا موجب تخلیه روانی و افزایش امید در زندگی است / آیت الله صدیقی / عترتنا به گزارش عترتنا؛آیت الله «کاظم صدیقی» امام جمعه موقت تهران صبح امروز سه شنبه ۹ خرداد در همایش یکصدمین سال تالیف کتاب مفاتیح الجنان که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: قرآن کریم می‌فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ». دعا از نظر وحی الهی در بیان قرآن کریم ارزشی انسانی است و کسی که از این گوهر بی‌نصیب است خدا به او نگاه نمی‌کند و او را تحویل نمی‌گیرد.

دعا نیاز عمومی همه انسان‌ها و صیانت از آبرو

دبیر یکصدمین سالگرد بزرگداشت پردیس مفاتیح الجنان اظهار کرد: دعا یک نیاز عمومی همه انسان‌ها است از این جهت که امکانات مادی بر تأمین نیازهای بشر قاصر است. هر کس در زندگی آرزوهای فراوانی دارد ولی در رسیدن به آنها ناکام است. تنها پناهی که در ناکامی‌ها به انسان آرامش می‌دهد و هیچگاه انسان از آن ناامید نمی‌شود خدا است.

وی ادامه داد: دعا صیانت از آبرو است. خدا اجازه نداده که انسان سفره دلش را برای احدی باز کند و خطاهای خود را در مقابل دیگری بازگو کند ولی گاهی دردها انسان را از پا درمی‌آورد ولی انسان می‌تواند در پیشگاه خدا توبه کند و مشکلاتی که او را آزار می‌دهد برای خدا بازگو کند.

دعا تخلیه درونی برای کسب آرامش

آیت الله صدیقی با بیان اینکه دعا موجب تخلیه روانی و افزایش امید و انرژی در زندگی است، گفت: انسان در دعا مشکلاتی را که با هیچکس نمی‌توان مطرح کرد را با خدا بیان می‌کند. در روانشناسی هم برای تامین آرامش باطنی تخلیه صورت می‌گیرد و مریض روانی را با توجه به مشکلاتی که دارد تخلیه می‌کنند تا نفس بکشد. انسان هم در دعا آنچه ناگفتنی برای دیگران است بازگو می‌کند و تخلیه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر شما مشکلاتتان را به خدا بگویید نه تنها افشا نمی‌شود بلکه خدا ستارالعیوب است. لذا باید از امیرالمومنین(ع) بخواهیم که این درخواست دعای کمیل را به ما بدهد که: «الهی وَاجْعَلْ لِسانى بِذِکْرِکَ لَهِجاً وَ قَلْبى بِحُبِّکَ مُتَیَّماً» یعنی خدایا من می‌خواهم همیشه نام تو بر زبانم باشد و یاد تو در دلم مایه شیدایی من باشد.

وی افزود: انسانی که به خدا دل بدهد به غیر خدا دل نمی‌بندد و چون غیر خدا موقت است روزی وصال است روزی فراق است ولی وقتی به خدا دل دادی خدا همیشه هست. خدا دلبری است که دلداری مثل او وجود ندارد.

دعا کلید درهای بسته

این استاد حوزوی دعا را کلید درهای بسته دانست و اظهار کرد: دعا هم خودشناسی است و هم کلید درهای بسته است، هم تامین امید و انرژی است و کسی نیست که در زندگی از دعا بی‌نیاز باشد چون امکانات مادی کافی نیست لذا خیلی از مرفهین به خودکشی می‌رسند ولی آن چیزی که انسان را همواره شارژ و عاشق نگه می‌دارد همین امید و دعای پروردگار است.

وی ادامه داد: از این جهت مفاتیح الجنان جایگاه خودش را دارد و عصاره ادعیه همه بزرگانی است که در این زمینه با ژرفای فکری‌شان تلاش کردند و این گنج‌ها را جمع کردند. به همین دلیل است که مفاتیح انسان را به خدا وصل می‌کند، به پیامبر(ص) وصل می‌کند، به مکتب اخلاق وصل می‌کند. دعا به انسان ایده و آرزو می‌دهد و انسان را با مراتب بالای انسانی آشنا می‌کند و با آرزوهای مطلوب عجین می‌کند.

*ابکنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.