×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

طهارت روزانه باعث کسب نورانیت در خواب است/ آیت الله احدی / عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله «مهدی احدی» استاد برجسته اخلاق و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم، شامگاه جمعه ۱۲ خردادماه سال جاری در ششمین جلسه سلسله مباحث «سیروسیاحت برزخی» که در مسجد الزهرا (س) تهران برگزار شد، با اشاره به دیدن رؤیا از منظر عرفا گفت: در این جلسه رؤیا از دیدگاه عرفا بررسی خواهد شد. در کتاب فصوص‌الحکم در فص یوسفی آمده است که شما وقتی خواب می‌روید حواس شما از کار می‌افتد و وقتی حواس از کار بیفتد هیچ مزاحمتی باروح و نفس نیست، اما مادامی که حواستان سر جای خودش است گرفتار مزاحمت‌ها هستید.

کم‌شدن مزاحمت‌های ذهنی موقع خواب

این استاد حوزوی اظهار کرد: وقتی حواس سر جای خودش است؛ مثلاً یک نامحرمی رد می‌شود و نگاهش می‌کنید روح شما مکدر می‌شود و مشغله‌هایی ایجاد می‌شود که باعث مکدر شدن روح می‌شود، اما وقتی خواب هستید این مشغله‌ها نیست برای این است که می‌گویند با وضو بخوابید و آن طهارتی که روزانه مراقبت می‌کردید از دست ندهید.

اهمیت طهارت روزانه در نورانیت خواب در شب

آیت‌الله احدی با اشاره به رابطه طهارت روز در خواب نورانی شبانه گفت: آن طهارت روزانه و نماز و قرآن و استغفار در طول روز، شب جواب می‌دهد و نور حکمت می‌آید و بدون هیچ مزاحمتی مثل وحی در وجود شما اثر می‌کند به‌طوری‌که خودتان تعجب می‌کنید که چه چیزهایی را می‌بینید و با چه چیزهایی حرف می‌زنید؛ چون دیگر حواس نیست که مزاحمت ایجاد کند؛ بلکه مثل میت است.

وی ادامه داد: این طهارت روزانه در خواب شبانه اثر می‌گذارد و نور حکمت در رؤیا اثر می‌کند و در عالم خواب آنچه باید ببینید مشاهده می‌کند و این خیلی برهانی و بسیار دقیق است و نمی‌شود هم آن را رد کرد. نقل است که رسول خدا (ص) اولین باری که وحی را دیده بود در عالم رؤیا بود، فرمود مثل طلوع صبح برایش طلوع کرده بود و اصلاً هیچ خفایی برایش نبود؛ لذا این طلوع برای بزرگان و اولیا الهی هست.

وی افزود: زمان دفاع مقدس شب‌هایی که در سنگرها با رزمندگان بودم خیلی از بچه‌ها لحظات خوابشان شهادت خود را می‌دیدند! حتی تاریخ و زمان شهادت خود را می‌دیدند و به هم می‌گفتند و به واقعیت هم می‌رسید! چون رزمنده آنجا دیگر هوش و حواس معصیت را نداشت.

خواب و مکاشفات صادقانه‌تر با مراقبه و طهارت بیشتر روز

آیت‌الله احدی اظهار کرد: استادم علامه حسن‌زاده می‌گفتند هر وقت طهارت شما هر چه تمام‌تر در طول روز انجام شود و مراقبه شما شدیدتر شود راست‌ترین قول و فعل را داشته باشید، خواب‌ها و مکاشفات و افکار و آثار نور تامه و مطابق با واقع، برای او کشف خواهد شد و روزی نفس شما می‌شود. آیه ۷۹ سوره واقعه «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛ جز پاکان نمی‌توانند به آن دست زنند» را تطبیق بر این عالم مثال می‌کند، یعنی اینکه انسان اگر با پاکی بخوابد قطعاً در خوابش انسان مطهر می‌آید.

وی ادامه داد: بعد ایشان از رسول خدا (ص) نقل کرد که بر طهارت مداومت کنید تا روزی شما وسعت داده شود. اگر بر طهارت مداومت کنید روزی شما وسعت داده می‌شود؛ اما بعضی روزی وسیع را با کسی که اهل شراب و معصیت است و پول‌دار است، تصور می‌کند و فکر می‌کنند وسعت رزق است! درصورتی‌که این وسعت رزق نیست و وقتی آن طرف رفت باید برای وارث بگذارد و عاقل چنین نمی‌کند!

روزی‌هایی که دام است!

این استاد حوزوی با بیان اینکه برخی روزی‌ها دام شیطان است، اظهار کرد: اما یک‌وقت روزی دام است و یک‌وقت روزی بام است! بسیاری از این روزی‌ها دام شیطان است و شیطان دام را پهن می‌کند که گناه را بیشتر کند. وقتی یزید پیش حضرت زینب (س) با غرور حرف زد حضرت فرمود این کاخ و تشکیلات برای تو دام است. بدانید تقوا سرمایه است آن سرمایه‌داری که بی‌نماز و مشرک است گدا و فقیر است، اما کسی که سرمایه تقوا را دارد این سرمایه را با خودش می‌برد و سرمایه‌دار واقعی است. بدانید با بهترین ماشین مدل بالا باشید ارزشی ندارد!

وی ادامه داد: علامه جوادی آملی گفتند که شما اگر در طول روز طهارت را بیشتر کنید عرفاً در بیرون و بیداری می‌بینند و شما در خواب می‌بینید. وقتی حواس تعطیل شد قطعاً نور حکمت بیدار می‌شود و در فضای وجودی انسان آن نور حکمت می‌تابد و آن مقام بزرگ را کسب می‌کند و یقیناً این جور است.

این استاد حوزوی اظهار کرد: تمام شهود برزخی از حقایق عالم مثال منفصل گرفته تا عالم مثال متصل، جمع سالم است. این که می‌گوید جمع سالم معنایش این است که این به جایی رسیده است که مثال منفصل برزخ است آن را می‌بیند، اما مثال متصل که منبع حکمت و نوری است که در عالم خواب به وجود درونش می‌ریزند آن را هم لمس می‌کند؛ در واقع جمع سالم آن جمعی است که همه را جمع کرده است و به‌سلامت هم جمع کرده است؛ اما جمع مکسر، شکسته است و حروفش جابه‌جا شده است، اما در جمع سالم آنچه را در خواب‌دیده است همان برزخ خودش است و دانه‌دانه به آن چه دیده می‌رسد.

وی افزود: از بس ما در پاکی و طهارت خود را ندیدم باورمان کم شده است؛ اما اگر خود را در طهارت می‌دیدیم باورمان بیشتر می‌شد. ما همه در انتظار برزخ و قیامت هستیم و همه آن را می‌بینند؛ ولی عده‌ای در اینجا و عده‌ای بعد از مرگ آن را می‌بینند.

شش فصل عرفانی قبل از خواب

اول و دوم: با وضو و تلاوت سوره واقعه بخوابید

آیت‌الله احدی در ادامه به شش فصل عرفانی قبل از خوابیدن اشاره و بیان کرد: فصل اول خوابتان را باید حتماً وضو قرار دهید. فصل دوم را سوره واقعه قرار بدهید و بخوابید. به‌جای اینکه با فیلم و سریال دیگران و شبکه‌های مجازی باشید و با این فیلم‌ها بخوابید با قرائت سوره واقعه بخوابید.

سوم و چهارم: مراقبه در طول روز و پرهیز از بدگویی و بد شنیدن

وی ادامه داد: فصل سوم خوابتان را مراقبه از صبح تا غروب قرار دهید و فصل چهارم این است که به‌هیچ‌وجه از کسی بد نگویید و از کسی بد نشنوید. در طول روز چیزهایی که بد می‌گویید و بد می‌شنوید اینها در خواب مانع شما می‌شود و این تخیلات خیال متصل را می‌بندد.

مشکلات را آشکار نکنید و در برابر مشکل دیگری استغفار کنید

این استاد اخلاق تأکید کرد: اگر مشکلی در کسی دیدید این را هضم کنید و به‌جای اینکه به کسی نقل کنید برای آن فرد استغفار کنید تا شب با سلمان محشور شوید. پیامبر (ص) فرمود اگر زنی در برابر بداخلاقی همسر و خانواده‌اش صبر کند و جایی نقل نکند، شب‌ها حضرت یعقوب (ع) و حضرت مریم (س) را به خوابش می‌فرستیم و بعضی‌ها به این مقام رسیدند.

وی ادامه داد: خدا خودش می‌داند من خیلی از مشکلات را هضم کردم و جایی نگفتم و کاری هم نداشتم و برایش دعا و استغفار کردم؛ ولی در عالم رؤیا چیزهایی را دیدم و به عالم تمثل رسیدم. برخی در مقابل مصائب و گرفتاری‌ها زود عصبی می‌شوند نگذارید زود عصبی شوید، کمی به خود متکی شوید و خود را برانداز کنید. حالا فلان فرد چیزی گفت شما چرا ایمان خودتان را شل می‌کنید و از بین می‌برید به‌جای آن صبر کنید و عبادات خود را از بین نبرید!

اعمالتان را نسوزانید

وی افزود: فردای قیامت یک عده می‌گویند ما مؤمن بودیم پس چرا چیزی نداریم؟ می‌گویند همه را همان دنیا از بین بردید. پس اعمالتان را با آتش نسوزانید و از بین نبرید و کمتر حرف بزنید و به قیل‌وقال کمتری گوش کنید. این گفتگوها شب نمی‌گذارد نور حکمت در شما ظاهر شود و این نور را از بین می‌برد و می‌رود. مجسمه اخلاق و معنویت شوید و این قدر بالا پایین نکنید.

وی تأکید کرد: اگر یک حادثه‌ای در خانواده دیدید و آن را بالا پایین کردید، فرشتگان از شما رو بر می‌گردانند و دعا از آن سقف بالا نمی‌رود. این روان‌شناسانی که جلسه معنوی و اخلاقی ندارند و میلیونی هم پول می‌گیرند، چگونه می‌خواهند رابطه دو جوان را اصلاح و وصل کنند؟! سطح معنویت خود را بالا ببرید و بدانید کشف درون بشر حرام است و یک عده این کار را می‌کنند و باعث دعوا بین یکدیگر می‌شوند پس راه را عوضی نروید.

پنجم و ششم: پرهیز از مسموعات آلوده قبل از خواب و مراقبت از قدم‌ها در طول روز

آیت‌الله احدی مسموعات و قدم‌ها را دو فصل دیگر قبل از خوابیدن برشمرد و گفت: فصل پنجم به مسموعات خود توجه کنید که با ترانه و موسیقی نباشید! والله موسیقی حرام است و موسیقی کسی را آرام و آدم نکرده؛ بلکه سگ‌باز کرد! از موسیقی دوری کنید من گله دارم که در برخی مجالس موسیقی می‌گذارند. روایت معروف داریم که خریدوفروش ساز هم حرام است و شادی‌های ما با ساز نیست، موسیقی هیچ‌کسی را شاد نکرد چنین مسموعاتی نمی‌گذارد رؤیای وحی‌گانه بیاید.

وی افزود: فصل ششم هم اقدام است که باید قدم‌های خود را کنترل کنید قدمتان را به هر کجا نگذارید و هر کجا نروید؛ بلکه مواظب باشید کجا می‌روید این قدم‌هایی که در پیاده‌روی اربعین گذاشته می‌شود ارزشمند است. دیدید یک اغتشاش کوچک شد همه مجازات شدید! اینها بلا و مجازات الهی است که اگر قدم‌هایتان را مواظب نباشید خدا در همین دنیا شما را مجازات می‌کند. فکر کردید که اگر رفتید میان بی‌حجاب‌ها و سگ‌بازها و پناهنده شدید به آرامش می‌رسیدید! اما ما پناهنده کربلای امام حسین (ع) و غرق در آرامش هستیم.

برای حل مشکلات به اهل‌بیت(ع) متوسل شوید نه رمل!

این استاد حوزوی در پایان تأکید کرد: من اهل جدول و رمل نیستم ولی نمی‌گویم این علم نیست؛ اما اینها را دلیل و حجت نمی‌دانم؛ حجت، حسین بن علی علیه‌السلام است که اگر دنبال این هستید که مشکلشان حل شود در همین مجالس حسینی مشکلشان حل می‌شود، بدانید که عرفان کاذب خیلی زیاد شده و پول‌ها می‌گیرند پس فریب نخورید.

به کوشش: سلطان احمدی

جلسات قبل را اینجا بخوانید:

*جلسه اول سیر برزخی: اعتقاد به بدن برزخی یک واجب شرعی است

*جلسه دوم سیر برزخی: تجرد نفس و مهمترین اصل برای نفس/عارف کیست؟

*جلسه سوم سیر برزخی: با عقل اکتسابی و تحصیلی به شهود نمی‌رسید

*جلسه چهارم سیر برزخی: رسیدن به غیب نسبی فقط به اذن الهی است

*جلسه پنجم سیر برزخی: فلاسفه رؤیا را از لوازم ذاتی جوهر مفارق می‌دانند

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.