×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آیه ۱۲ مجادله از فضائل امیرالمؤمنین (ع)/نجوای مخفی با خدا | مهدی توکلی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ مهدی توکلی واعظ و سخنران دینی صبح امروز یکشنبه نهم مردادماه سال جاری طی سخنانی در جمع عزاداران حسینی دهه دوم محرم در حسینیه و دارالقرآن بیت الزهرا (س) تهران با اشاره به نجوای مردم با پیامبر (ص) و نازل‌شدن آیه ۱۲ سوره مجادله گفت: بعضی از آیات قرآن به یک اسمی معروف است؛ مثلاً آیه نور، آیت‌الکرسی و آیه ۱۲ سوره مجادله به آیه نجوا معروف است که در این آیه خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَهً ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ لَکُمْ وَأَطْهَرُ ۚ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که می‌خواهید با رسول خدا نجوا کنید (و سخنان درگوشی بگویید)، قبل از آن صدقه‌ای (در راه خدا) بدهید؛ این برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است و اگر توانایی نداشته باشید، خداوند غفور و رحیم است!

آیه ۱۲ سوره مجادله یکی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام

وی این آیه را از فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام دانست و اظهار کرد: یکی از فضائل بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این آیه است و تنها کسی که به این آیه عمل کرده است امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. حضرت فرمودند خداوند به من ۷۰ فضیلت داده که به هیچ‌کس نداده که یکی از آن‌ها همین آیه است.

این واعظ دینی به دسته‌بندی آیات قرآن اشاره و گفت: برخی از آیات قرآن دسته‌بندی‌های مختلف دارند که علامه طباطبایی در کتاب قرآن در اسلام بسیار عالی آن را بیان نموده است که برخی از این دسته‌بندی‌ها آیات ناسخ و منسوخ است که این آیه ۱۲ سوره مجادله از این دسته آیات است؛ به این معنا که خداوند یک حکم را برای یک مدت معین و مشخصی بیان نموده و بعد از مدتی آن را نسخ می‌کنند و این آیه از آیات ناسخ و منسوخ است و حالا چون نسخ شده دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند به آن عمل کند و تنها کسی که به آن عمل کرده امیرالمؤمنین علیه اسلام است.

نجوای غیر ضروری مردم و علت نزول این آیه

توکلی درباره علت نزول این آیه گفت: زمان پیامبر (ص) یک عده می‌آمدند و وقت‌وبی‌وقت و حتی بدون ضرورت و گاهی برای مطرح‌کردن خود با پیامبر (ص) نجوا می‌کردند به این معنا که در گوشی با حضرت صحبت می‌کردند که این آیه نازل شد که از این به بعد هر کس بخواهد با پیامبر (ص) نجوا کند باید صدقه بدهد و یک دینار باید می‌داد و چون بحث پول به میان آمد دیگرکسی با پیامبر (ص) این‌گونه نجوا نکرد و فقط امیرالمؤمنین علیه‌السلام ۱۰ بار با پیامبر (ص) نجوا کرد و ۱۰ دینار هم صدقه داد و به این آیه عمل کرد.

وی ادامه داد: مردم دیگر نیامدند و از خطر اینکه شاید برای مردم سؤال مهمی پیش بیاید و دیگر نیایند بپرسند خداوند این آیه را نسخ کرد و در این مدت فقط امیرالمؤمنین علیه‌السلام به این آیه عمل کرد و حتی خود پیامبر (ص) هم نمی‌توانست به این آیه عمل کند و از عمل به آن محروم بود.

مخاطب اولیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»

توکلی مخاطب اولیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» را امیرالمؤمنین علیه‌السلام دانست و گفت: اصلاً در قرآن آیه‌ای نازل نشده که با «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شروع شود و مخاطب آن امیرالمؤمنین علیه السلام نباشد و هر آیه‌ای که این‌گونه شروع شده مخاطب اولیه آن حضرت است؛ چون اولین کسی که ایمان آورده حضرت بوده است و حتی وقتی حضرت متولد هم شدند قرآن خواندند! پس در رأس مخاطبین آیه، حضرت هستند که کسی در ایمان به ایمان حضرت نمی‌رسد و تنها کسی هم که به این آیه عمل کرده حضرت هستند.

لزوم نجوای مخفیانه باخدا در خلوت و سحر

این واعظ دینی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت نجوا باخدا در خلوت و تنهایی اشاره و بیان کرد: نکته دیگر در بحث نجوا این است که مناجات هم از همین باب است و باید مناجات باخدا مخفیانه باشد به همین دلیل بیشتر مناجات‌ها و نجوا باخدا در دل شب و سحر و مخفیانه است که همه خواب هستند؛ اما در دعا گفتند دعا را دسته‌جمعی بخوانید.

وی ادامه داد: مناجاتی که در دل شب و مخفیانه باشد و باخدا زمزمه و در دل کنید خیلی سفارش شده و خیلی هم اثر دارد. مثلاً کسی درد دلی دارد و خیلی هم دردمند است و به کسی هم نمی‌تواند بگوید، گاهی حتی به نزدیکانش حتی مادر و همسرش هم نمی‌تواند بگوید در این مواقع باید به خداپناه ببرید و باخدا در دل شب و مخفیانه نجوا و درد دل کنید که خیلی اثر دارد.

فقط باخدا درد دل کنید / نهی از درد دل با غیر خدا

وی افزود: به همین دلیل مؤمن سحر را خیلی دوست دارد و منتظر سحر است که سحر شود و باخدا در دل کند. اصلاً نهی شده که درد دل خود را به غیر خدا بگویید؛ چون باعث می‌شود سوز دل باخدا کم شود و نباید برای غیر خدا در دل خود را بازگو کنید؛ چون اگر دوست شما باشد ناراحت می‌شود و غصه‌ای بر غصه‌هایش افزوده می‌شود و اگر دشمن شما باشد خوشحال می‌شود اما درد دل باخدا باعث آرامش شما می‌شود.

این واعظ دینی اظهار کرد: حضرت یعقوب (ع) نیز به فرزندانش گفت فقط باخدا درد دل کنید که قرآن در آیه ۸۶ سوره یوسف (ع) می‌فرماید: «قَالَ إِنَّمَا أَشْکُو بَثِّی وَحُزْنِی إِلَی اللَّهِ» گفت: من غم و اندوهم را تنها به خدا می‌گویم (و شکایت نزد او می‌برم)! پس پیش هر کس سفره دل خود را باز نکنید و فقط باخدا درد دل کنید و اگر به کسی نگویید این سوز دلتان باخدا زیادتر هم می‌شود.

تلاش شیطان برای نجوا و نهی قرآن از آن

توکلی به‌منظور و معنای نجوا اشاره و گفت: همان‌طور که گفته شد نجوا یعنی درگوشی و یواشکی صحبت‌کردن است؛ مثلاً سه نفر با هم هستید دو نفر با هم در گوشی صحبت کنند قطعاً نفر سوم ناراحت می‌شود و حتی فکر می‌کند پشت سر او دارند صحبت می‌کنند به همین دلیل قرآن مسلمان را از این نوع نجوا نهی کرده و در آیه ۱۰ سوره مجادله می‌فرماید: «إِنَّمَا النَّجْوَیٰ مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا» نجوا تنها از سوی شیطان است؛ می‌خواهد با آن مؤمنان غمگین شوند.

وی ادامه داد: شیطان می‌خواهد با در گوشی صحبت کردند بین مردم سوءظن و تفرقه ایجاد کند، هر چند بعضی جاها نجوا ضرورت پیدا می‌کند که در این موارد استثنا است؛ اما یک عده بدون ضرورت در جمع با پیامبر (ص) نجوا می‌کردند این آیه نازل شد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.