×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

لزوم صبر ر گرفتاری/چرا با ایمان بیشتر ابتلائات بیشتر می‌شود؟ | آیت الله هاشمی علیا | عترتنا

به گزارش عترتنا؛ آیت الله «سید علی اصغر هاشمی علیا» تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران شامگاه سه شنبه ۲۳ آبان ماه در جلسه عمومی درس اخلاق خود که در این حوزه برگزار شد، در ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه  گفت: امام سجاد (ع) در ادامه فراز آغازین از ضعف صبر به خداوند پناه می‌برند. «اللّهم إنّی أعُوذُ بِکَ مِن… ضَعفِ الصَّبرِ»

لزوم صبر در گرفتاری‌ها و آثار آن

مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر به اشاره به لزوم صبر در گرفتاری‌های اجتناب‌پذیر زندگی گفت: زندگی انسان‌ها در این دنیا همراه با گرفتاری‌های اجتناب ناپذیری است، اما صبر در این گرفتاری‌ها موجب کمال و سعادت انسان و زندگی طیّب در دنیا و آخرت می‌شود و بی‌صبری موجب زمین خوردن و هلاکت انسان است.

وی با استناد به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) این گرفتاری‌ها را در سه دسته اوامر الهی، نواهی الهی و انواع بلاها و مصیبت‌ها دسته‌بندی کرده و افزود: مصائبی چون مرگ اطرافیان، تنها بخشی از بلاهای انسان است و تمام ناملایمات و ناراحتی‌ها هر چقدر هم کوچک، بلا محسوب می‌شود.

آیت الله هاشمی علیا به آثار صبر اشاره و بیان کرد: از جمله آثار صبر این است که ابتدا باعث کم شدن میل انسان به دنیا و توجه و تضرع و انابه به درگاه الهی می‌شود. دیگر اینکه نجات از هول‌های آخرت، ورود به بهشت و نائل شدن به مقامات مقرّبین و اولیاءالله و مقامی حتی بالاتر از مقام شهدا از ثمرات صبر است، زیرا شهید تنها در لحظه جان دادن صبر می‌کند اما صابر هر روز چندین و چند بلا می‌بیند و در هر حال صبر است.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) در روایتی فرمود «مَنِ اُبْتُلِیَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ بِبَلاَءٍ فَصَبَرَ عَلَیْهِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِیدٍ؛ هر مؤمنی گرفتار گردد و در برابر آن صبر کند، اجر او مانند اجر هزار شهید است.» همچنین در روایات آمده که صبر سه قسم است: صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه.

چرا با ایمان بیشتر ابتلائات هم بیشتر می‌شود؟ /در بلاها چه کنیم؟

آیت‌الله هاشمی علیا با یادآوری این سنّت الهی که هر چه ایمان انسانی بیشتر باشد، ابتلا و امتحانش نیز بیشتر خواهد بود، گفت: هر چقدر ایمان زیاد شود، قرب به خداوند بیشتر است و هر چه قرب بیشتر شود، محبت بنده به خدا بیشتر خواهد بود و هر چقدر محبت بیشتر شود، استحقاق بنده به ثواب و عطای الهی بیشتر می‌شود و بالاترین عطاهای الهی در دنیا برای بنده مقرب و محب و عاشق حق، همین ابتلائات است. علت آن این است که تمام بلاها باعث بخشش خطاها و گناهان انسان می‌شوند. در این صورت اعمال انسان برای آخرت سالم و بدون معارض باقی می‌ماند و خداوند اجر این اعمال نیک را می‌پردازد.

وی ادامه داد: بنابراین انسان در ورطه امتحانات الهی باید حمد خداوند را به جا آورده و به او پناه برد؛ نه آن که بلاها را نزد بندگان خدا به شکایت بازگو کند.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.