×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مصحف فاطمی مبنای حکومت امام زمان (عج) است | شیخ عباس صراف | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام «عباس صراف» صبح امروز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در مراسم پنجمین روز عزاداری فاطمیه در بیت الحسن (ع) محله ایران، درباره مصحف حضرت زهرا (س) گفت: مصحف حضرت زهرا (س) خروجی نزول جبرئیل از سوی خدا بعد از شهادت پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) است که امام صادق (ع) فرمود این مصحف را ما امامان از یکدیگر به ارث می‌بریم و آن مصحف امروز در نزد حضرت بقیهالله اعظم (عج) است.

وی ادامه داد: مصحف وقایعی است که در این عالم توسط جبرئیل به حضرت زهرا (س) انتقال داده شده و حضرت آن را در غالب لفظ در این مصحف آورده است. امام صادق (ع) فرمودند همه این مصحف کلام خدا است؛ اما آیه‌ای از قرآن در آن نیست. دقت شود مصحف کلام خدا است؛ اما قرآن نیست؛ چون بعضی فکر می‌کردند این مصحف همان قرآن است منتهی قرآن همراه با شأن نزول در صورتی که این‌طور نیست.

فرق قرآن با حدیث قدسی

این خطیب حوزوی با اشاره به فرق قرآن با حدیث قدسی، گفت: یک نکته دقت شود که ما در بحث کلام خدا یک قرآن و یک حدیث قدسی داریم که حدیث قدسی هم کلام خدا است؛ اما چه فرقی با هم دارند؟ در حدیث قدسی بدون وضو هم می‌شود آن را لمس کرد؛ اما یک نقطه قرآن حتی اسم فرعون در قرآن را هم نمی‌توان بدون وضو لمس کرد! حالا فرق در این است که قرآن هم لفظ یعنی لغت و هم مفاهیم هر دو از جانب خدا نازل شده است؛ اما در حدیث قدسی مفاهیم از طرف خدا توسط ملک به پیامبر (ص) یا غیر پیغمبر نازل شده و وی آن را در غالب لفظ می‌ریزد و ارائه می‌کند و لفظ اینجا از پیامبر یا امام است؛ ولی مفهوم از جانب خدا است.

مفاهیم مصحف از سوی خدا

وی افزود: حالا مصحف هم مثل حدیث قدسی همین‌طور است؛ مصحف مفاهیم آن از خدا است که جبرئیل برای حضرت زهرا (س) می‌آورده و حضرت این مفاهیم را در غالب لفظ می‌ریختند و آن را مکتوب می‌کردند، لفظ از حضرت زهرا (س) است؛ اما مفاهیم آن از خداست. اما قرآن هم لفظ و هم مفهوم آن از خداست.

وی بیان کرد: حتی زیارت عاشورا هم حدیث قدسی است؛ یعنی مفاهیم آن به قلب مقدس پیامبر (ص) الهام و نازل شد و پیامبر (ص) آن مفاهیم را در غالب لفظ ارائه کردند و تا زمان امام باقر (ع) اسم زیارت عاشورا، اسرارالوحی بوده است و فقط بین اهل‌بیت (ع) دست‌به‌دست و با آن امام حسین (ع) را زیارت می‌کردند که زمان امام باقر (ع) علنی شد.

صراف بیان کرد: حالا مصحف هم همینطور است؛ اما کسی که باید این مفاهیم را در لفظ بریزد چه کسی است؟ این کار هر کسی نیست که بتواند برای آن مفاهیم الفاظی را پیدا کند که آن مفاهیم در این الفاظ بنشیند! حضرت زهرا (س) این علم را داشته است و همه اینها مثل پازل کنار هم بوده که این قابلیت را داشته که خداوند جبرائیل را به حضرت نازل می‌کرده است.

نوشته شدن مصحف با علم رمل و جفر

این خطیب حوزوی با بیان اینکه مصحف با علم رمل و جفر نوشته شده است، گفت: می‌گویند مصحف با علم رمل و جفر نوشته شده است و اصل این علم از حضرت زهرا (س) است و از طریق حضرت زهرا (س) این دو علم به امیرالمؤمنین (ع) انتقال پیدا کرد و مولا در مقام نشر این علم قرار گرفت، می‌گویند این علم رمل و جفر از امیرالمؤمنین (ع) است؛ اما وسیله انتقال این علم به مولا، حضرت زهرا (س) بوده است و این مصحف از این علم است.

وی به ۵ علم در علوم غریبه اشاره و اظهار کرد: در علوم غریبه ۵ علم است که به این ۵ علم علوم غریبه یا علم بی‌نیازی می‌گویند که شامل کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا، ریمیا است؛ اول همه این ۵ علم را کنار هم می‌گذارند و می‌گویند کله سر یعنی این ۵ علم همه‌اش در این عالم سر است و امام صادق (ع) فرمود مادر ما حضرت زهرا (س) سر الله اعظم است و سر اعظم و مستور و مکتوم خدا است که این تعابیر برای حضرت آمده است سری که کتمان شده و رونمایی نشده است.

وی ادامه داد: علم کیمیا در علم شیمی و فیزیک و علم چگونگی و ماهیت اشیا در عالم است، لیمیا علم حروف است که با حرف چه اتفاقاتی در عالم می‌افتد، علم هیمیا علم اعداد است که خلقت هم بر اساس عدد چیده و خلق شده است، علم سیمیا علم طلسمات است و علم ریمیا علم فلک شناسی و نجوم است که این ۵ تا علم که کنار هم قرار داده می‌شود را علوم غریبه می‌گویند؛ ولی اهل معرفت به این ۵ علم، علوم فاطمی می‌گویند.

وی افزود: مصحف حضرت زهرا (س) بر اساس این ۵ علم نوشته شده است؛ چون اصل این ۵ علم اولین‌بار توسط حضرت زهرا (س) در عالم نشر داده شده اگر الان این مصحف در اختیار ما هم باشد ما چیزی از آن نمی‌فهمیم؛ چون لازمه آن فهم درست از این ۵ علم است که این علوم را امام در سینه‌اش دارد.

مصحف حضرت فاطمه (س) مبنای حکومت امام زمان (عج)

صراف در پایان با بیان اینکه مصحف فاطمی مبنای اجرایی حکومت امام زمان (عج) است، گفت: الان این مصحف در اختیار امام زمان (عج) است و حضرت بعد از ظهور حکومت خود را بر اساس مبانی این مصحف اجرایی می‌کنند، لذا نام دولتی که حضرت برای دولت خود انتخاب می‌کنند دولت الفاطمیه است.

وی ادامه داد: چون تمام مبانی حکومتی حضرت بر اساس مبانی حکومتی حضرت زهرا (س) است که در مصحف آمده و این مصحف به‌واسطه جبرئیل از طرف خدا تبیین شده است که قرار بود این مصحف برای اجرا در اختیار امیرالمؤمنین (ع) قرار بگیرد که نگذاشتند و برای هیچ امامی شرایطش ایجاد نشد تا زمان ظهور که حضرت بر اساس این مصحف مبانی حکومتشان را پیش می‌برند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.