زمان مطالعه: ۳ دقیقه
به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت الله «محمدصالح کمیلی خراسانی» شامگاه یکشنبه ۲۶ آذرماه در ادامه سلسله مباحث اخلاقی با محوریت شرح کتاب اسرار نماز امام خمینی (ره) در مسجد سلماسی قم با اشاره به منظور از حرقه قلبی درباره مهمترین دعا در قنوت، گفت: وقتی نمازگزار در قنوت نماز با خدا گفتگو میکند باید از خدای عظیم و بزرگ، حاجت بزرگی را طلب نماید. نباید به مردمی نگاه کند که در حاجات دنیوی غرق شدهاند و موقع خواندن نماز، فکر آنها هزار جاست. بلکه باید به سراغ معانی عالی معرفت در نفس و معارف الهی رفت و طلب فتح باب مناجات را از خدا خواست تا این دل بتواند با خدا مناجات کند و یک فتوحات و ابوابی از معرفت و محبت خدا در دل باز شود؛ انس، خلوت و انقطاع به سوی او باشد.
وی ادامه داد: همچنین حاجت خود را به سمت حاجات کوچک، خرد و امور خسیسیه دنیوی نبرد. چون حیوانات نیز مدام به دنبال خوراک، شکم و غذا هستند. از طرفی تا یک مقدار رزق و روزی بعضی از مردم تنگ میشود به دنبال دعای رزق میروند.
خود را شرمسار ببینید/ در نماز سمت بیارزشها نروید
این استاد اخلاق با بیان اینکه باید در محضر پاکان خود را شرمسار دید، اظهار کرد: انسان نباید به سراغ مشتهیات حیوانی و شهوات نفسانی برود و خود را در محضر پاکان شرمسار و در محفل ابرار بیمقدار کند. نمازگزار وقتی وارد حریم نماز میشود همراه با خدا، بزرگان و ملائکه است. چون این نماز را به آسمانها میبرند و انسان در چنین مقامی است. لذا برای چه خودش را به سمت چیزهای بیارزش میبرد؟
وی افزود: امام راحل میفرماید: «ای عزیز، قنوت دست شستن از غیر حق و اقبال تامّ به عزّ ربوبیّت پیدا کردن است، و کف خالی و سؤال به جانب غنیّ مطلق دراز نمودن است»؛ این مطلب خطاب به همه ماست. نمازگزار دست گدایی خود را به سمت یک غنی مطلق دراز میکند چون طبق کریمه «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ» انسان فقیر است و از او غناهای معنوی و الهی را طلب میکند. اگر در این حال بطن، فرج، سخن راندن و از دنیا یاد کردن را طلب نماید کمال نقصان و تمام خسران است.
این مؤلف کتب اخلاقی و عرفانی گفت: در ادامه حضرت امام میفرماید: «جانا، اکنون که از وطن خود دور افتادی و از مجاورت احرار محجور شدی و گرفتار این ظلمتکدۀ پر رنج و محن گردیدی، خود چون کرم ابریشم بر خود متن.» همانند کرم ابریشمی که پیلهای به دور خویش میتند اینقدر در نفسانیت خود فرو نروید و یک مقدار از عالم نفس بیرون بیایید.
آیت الله کمیلی ضمن قرائت آخرین نصیحت امام خمینی (ره) گفت: «عزیزا، خدای رحمن فطرت تو را به نور معرفت و نار عشق تخمیر نموده، و به انواری چون انبیاء و عشاقی مانند اولیاء مؤیّد فرموده، این نار را به خاک و خاکستر دنیای دنیّ منطفی نکن؛ و آن نور را به کدورت و ظلمت توجّه به دنیا که دار غربت است مکدّر ننما؛ باشد که اگر توجّهی به وطن اصلی کنی و انقطاع به حق را از حق طلب کنی و حالت هجران و حرمان خود را با دلی دردناک به عرضش برسانی و احوال بیچارگی، بینوایی و گرفتاری خویش را اظهار کنی، مددی غیبی رسد و دستگیری باطنی شود و جبران نقایص گردد. «اِذْ مِنْ عادَتِهِ الاْحْسانُ وَ مِنْ شیمَتِهِ التَّفَضُّل».
حرقه قلبی/آتش عشق و محبت به خدا در تربیت انسان
این استاد عرفان اسلامی در توضیح مطالب فوق درباره حرقه قلبی گفت: عزیزان، خمیره و فطرت پاک اولیه انسان قبل از آلوده شدن به این دنیا یک فطرت توحیدی بوده است. انسان باید به وسیله آتش عشق و آتش محبت خدا خودش را تربیت و رشد دهد.
وی ادامه داد: راه میانبری به نام حرقه قلبی وجود دارد. احتراق به مفهوم سوختن و سوز و گداز است. این دیگر فطانت، زیرکی و هنر شماست که جهت تحقق این امر از چه راهکارهایی استفاده کنید. بعضی در بین الطلوعین یک ساعت در قبرستان مینشینند و در آن خلوت در موضوع مرگ تفکر میکنند و حالی پیدا میکنند. آن حال یک عاملی برای سوز و گداز و گریه و ناله است.
هیئت عشاق الله چیست/عاشق شوید
این استاد حوزوی در پایان گفت: اگر انسان عاشق شود آنوقت میفهمد که باید چکار کند. اگر انسان این حرقه و به تعبیر امام راحل آن نار و آتش عشق را در دلش روشن کند و بر روی آن کار کند بهتدریج این حرقه فزونی مییابد و ریشههای رذایل نفس را میسوزاند.
وی افزود: این مطلب تجربه شده و حضرت امام نیز آن را بهطور کامل تأیید میکند و میفرماید: این نار عشق، خمیره درونی شماست. همانند هیئتهای عشاق الحسین، انبیاء و اولیاء نیز، عشاق الله هستند. شما هم یک هیئتی به نام عشاق الله درست کنید. اینقدر که در هیئتها «یا حسین» گفته میشود آیا «یا الله» گفته میشود؟ لذا انسان باید مراقبت نماید تا یک وقت این آتش را با فرو رفتن در افکار دنیوی و حاجات دنیوی خاموش نکند.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات