×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیا نمی‌توان اخلاق بد را اصلاح کرد/ پاسخ به دو شبهه در این زمینه | آیت الله هاشمی علیا | عترتنا

به گزارش عترتنا؛ آیت الله «سید علی اصغر هاشمی علیا» تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر شامگاه سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه سالجاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در این حوزه برگزار شد، در ادامه شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه به موضوع حسن خلق پرداخت و گفت: حضرت در ادامه می‌فرماید: «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ… شَکَاسَهِ الْخُلْقِ» در این فراز حضرت از بدی خلق و اخلاق به خدا پناه برده است.

دو شبهه در بحث اصلاح اخلاق بد

این استاد اخلاق به برخی شبهات مطرح شده در این زمینه اشاره و بیان کرد: برخی از افراد ناآگاه، در این زمینه دو دلیل اقامه می‌کنند مبنی بر اینکه انسان نمی‌تواند اخلاقش را تغییر دهد! دلایل آن‌ها از این قرار است که ابتدا همان‌طور که صورت ظاهری انسان بر اساس خلقت و حکمت الهی شکل گرفته و ترکیب اجزای آن قابل تغییر نیست، صورت باطنی هم بر همان شکل اولیه خود باقی است و تغییر نمی‌کند.

وی به دلیل دوم افراد ناآگاه اشاره و افزود: دلیل دیگر اینکه اگر بنا باشد آدمی اخلاق خود را تغییر دهد و تمام محبت‌های قلبی و نیز غضب و شهوت خود را به‌طورکلی کنار بگذارد، دیگر برای او چه می‌ماند؟

پاسخ به این دو شبهه

هاشمی علیا در پاسخ به این دو شبهه مطرح شده، اظهار کرد: اما در پاسخ به این دو شبهه باید گفت که اگر صور قلبی انسان قابل تغییر نباشد، دعوت مردم به فضائل اخلاقی توسط انبیای الهی لغو و بیهوده خواهد بود. علاوه بر آن اگر تربیت در انسان امکان نداشته باشد، در حیوانات به طریق اولی نباید امکان داشته باشد، درحالی‌که در حیوانات اثر دارد تا جایی که حتی حیوانات درنده را تربیت می‌کنند. علاوه بر این، در ذات انسان یک ویژگی وجود دارد و آن اینکه از بدی و زشتی بدش می‌آید و می‌طلبد که تربیت و بهتر شود.

وی افزود: اما در پاسخ به دلیل دوم نیز باید گفت که تمام داده‌های الهی نعمت‌های اوست و هیچ یک از آن‌ها بی‌حکمت نیست؛ حتی محبت به دنیا؛ اما تمام این‌ها باید طبق موازین عقل و شرع باشد و از حد نگذرد تا وجودش نافع و خیر باشد؛ در غیر این صورت، باعث شقاوت انسان خواهد شد.

توصیه امیرالمؤمنین (ع) به کسب اخلاق نیک و پرهیز از اخلاق بد

این استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به روایتی علوی درباره ضرورت ایجاد حُسن خلق و اجتناب از سوء خلق گفت: علامه مجلسی در بحارالانوار روایتی از امیرالمؤمنین (ع) را آورده است که حضرت می‌فرماید: «عَلَیْکُمْ بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ فَإِنَّهَا رِفْعَهٌ وَ إِیَّاکُمْ وَ الْأَخْلَاقَ الدَّنِیَّهَ فَإِنَّهَا تَضَعُ الشَّرِیفَ وَ تَهْدِمُ الْمَجْدَ؛ بر شما باد تحصیل مکارم اخلاق که آن مایه رفعت است و از خوی پست دوری کنید که آن انسان‌های شریف را پست می‌کند و بزرگواری را از بین می‌برد.»

وی ادامه داد: در ادامه روایت حضرت فرمودند: «رَضُوا أنفُسَکُمْ عَلَی الأخْلاقِ الحَسَنَهِ فَإنَّ العَبْدَ المُسْلِمِ یَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَهَ اَلصَّائِمِ اَلْقَائِمِ؛ خود را بر اخلاق نیکو ریاضت دهید. به‌راستی بنده مسلمان، به‌وسیله خوش‌خلقی به درجه روزه‌دار شب‌زنده‌دار می‌رسد.»

آیت‌الله هاشمی علیا با دعا برای از بین رفتن منشأ بلاها و گرفتاری‌ها که بی‌اخلاقی و بی‌اعتنایی به دین و کلمات معصومین علیهم السلام است و همچنین خوار و ذلیل شدن دشمنان تقوا و معنویت که قصدشان ایجاد انحرافات در آخر الزمان است، این جلسه را به پایان برد.

*قدس آنلاین

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.