زمان مطالعه: ۳ دقیقه
به گزارش عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در دیدار با جمعی از شیوخ و بزرگان دینی کشور گینهبیسائو آفریقا که در مؤسسه دارالعرفان قم صورت گرفت، ضمن خوشآمدگویی و ابراز خرسندی از دیدار با مسلمان این کشور آفریقایی، درباره عرفان اهلبیت(ع) گفت: همواره در طول ۵۰ سال گذشته علاقهمند بودم تا با مردم و بزرگان دینی کشورهای خارجی دیدار و گفتوگو داشته باشم که خوشبختانه این امر تا حد زیادی حاصل شده و ان شاءالله ادامه خواهد یافت.
عرفان اهلبیت(ع) خالصترین عرفان
وی در ادامه به بیان اینکه، عرفان اهلبیت(ع) عرفانی خالص و برگرفته شده از علوم پیامبر اسلام(ص) است، تصریح کرد: ریشه عرفان تشیع در وجود مبارک رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) است و این علوم از حضرت محمد(ص) به دوازده امام معصوم شیعیان انتقال پیدا کرده است. من در ۱۵ جلد کتاب، این عرفان اصیل دینی را تبیین کردهام که تاکنون به زبانهای فارسی و عربی چاپ شده است.
انصاریان با تاکید بر اینکه عرفان اهلبیت(ع) با عرفان هند، ایران قدیم و یونان باستان کاملاً متفاوت است، بیان کرد: عرفان اهلبیت(ع) بر پایه پاکی درون از رذائل اخلاقی همچون کبر، حسد و بخل استوار است تا حجابی بین خدا و بندگان باقی نماند. در قدم بعدی، پروردگار، انسان را به عبادت خالص بر مبنای قرآن، روایات و سیره ۱۴ معصوم(ع) دعوت میکند تا بندگان، به اخلاق خدا آراسته شوند.
زهد در عرفان اهلبیت(ع) به معنای چیست؟
این مفسر قرآن کریم به تبیین معنای زهد در عرفان اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: زهد در عرفان اهلبیت(ع) به معنای کنارهگیری از نعمات خداوند نیست. طبق آیات و روایات، بیکاری و تنبلی به شدت نهی شده و اینکه خرج انسان توسط فردی دیگری داده شود، عملی ناپسند تلقی میشود. امام علی(ع) میفرماید زهد ثروتی است که بار منفی ندارد یعنی انسان زاهد به دنبال اعمال حرام نمی رود اما از نعمات الهی نیز استفاده میکند.
وی ادامه داد: بالاترین زاهدان دنیا، انبیاء(ع) بودند. به عنوان نمونه ذوالقرنین، سدساز بود، حضرت داوود، زرهسازی میکرد، حضرت ابراهیم به دامداری مشغول بود و پیامبر اسلام(ص) نیز تجارت میکردند. امیرالمومنین(ع) یک زاهد بینظیر بود اما طبق روایات در زمان حیات خود صد هزار درخت خرما کاشت و آن را وقف نیازمندان کرد.
دستور عرفان اهلبیت(ع) به تمام مسلمانان
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در عرفان اهلبیت(ع) و بر اساس آیات قرآن مجید، به تمام مسلمانان دستور داده شده تا نیکی کنید اما نکته قابل توجه اینجاست که نیکی کردن در اسلام، به نژاد، مذهب و جغرافیای خاصی اختصاص پیدا نمیکند بلکه طبق تعالیم اهلبیت(ع)، به تمام انسانها با هر نژاد و دینی باید نیکی کرد. امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر میفرمایند که مردم یا مانند تو آفریده شده و انسان و همنوع تو هستند و یا همدین تو بوده و برادر دینی تو محسوب میشوند و در هر دو صورت واجب است تا به هر دو دسته نیکی کنی.
انصاریان با بیان اینکه در عرفان اهلبیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست، اظهار داشت: عرب و عجم و سفید و سیاه در اسلام نسبت به یکدیگر برتری ندارند و همه ما فرزندان آدم و حوا هستیم بنابراین هر کس موضوع برتری نژادی را مطرح و به آن افتخار کند، عملی شیطانی مرتکب شده است و بر اساس همین اصل دینی من اکنون حس میکنم با عزیزترین افراد خانوادهام ملاقات کردهام.
پایان پیام/.
شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا / کانال سروش / پیچ اینستاگرام / آپارات
https://etratona.ir/?p=31939