×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نماز شب خوان‌هایی که گناه می‌کنند؟!/راز کرامات شیخ حسنعلی نخودکی

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام «عباس صراف» ظهر شنبه ۲۶ اسفندماه در پنجمین جلسه سلسله مباحث یاد مرگ که در مسجد آشتیانی‌های تهران برگزار شد، در ابتدای این جلسه در بررسی این شبهه که چرا برخی با وجود اینکه نماز شب می‌خوانند اما باز گناه می‌کنند و این نمازشان اثری ندارد، گفت: روز گذشته گفته شد که یکی از مهم‌ترین چراغ‌های قبر، نماز شب است و بزرگان گفتند کسانی که مشکل مالی دارند نماز شب بخوانند که نماز شب گره مالی آن‌ها را باز می‌کند و رزق مالی می‌آورد! و غیرممکن است که نمازشب‌خوان‌ها مشکل مالی پیدا کنند؛ چون نماز شب باعث وسعت رزق می‌شود. اما شبهه‌ای مطرح شد که چرا برخی نماز شب می‌خوانند اما گناه هم می‌کنند و گشایشی در کار آنها صورت نمی‌گیرد!

وی ادامه داد: با وجود اینکه نماز شب آثار و برکات زیادی دارد و حتی مانع گناه کردن می‌شود، اما خیلی‌ها نماز شب می‌خوانند و نماز شب آن‌ها ترک نمی‌شود، اما با وجود اینکه نماز شب می‌خوانند، گناه هم می‌کنند! در کسب و کارشان ربا هم میگیرند و در زندگی آن‌ها ربا است و برخی حتی زن و بچه خود را اذیت می‌کنند! حتی خیلی از قاتلین امام حسین علیه‌السلام در کربلا نماز شب‌خوان بودند! حالا این شبهه مطرح است چرا با وجود اینکه این‌ها نماز شب می‌خوانند این نماز شب اثری ندارد در صورتی که گفتند خیر دنیا و آخرت می‌خواهید نماز شب بخوانید!

راز کرامات مرحوم آیت‌الله نخودکی

این استاد حوزی با اشاره به راز کرامات مرحوم آیت‌الله نخودکی بیان کرد: مشهور است که مرحوم حسنعلی نخودکی دارای کرامات خاصی بود که مرحوم آیت الله مروارید ایشان را درک کرده بود و بنده خدمتشان رسیدم و علت را پرسیدم که گفتند: هر کس کراماتی دارد از سر سفره گدایی در خانه اهل بیت (ع) به دست آورده است.

وی ادامه داد: بعد ایشان گفت یک روز با مرحوم نخودکی داشتیم حرم میرفتیم که وی گفت اگر امروز بمیرم و دفنم کنند تا یکسال اگر مریض دکتر جواب کرده را به در خانه ام بکشند شفا پیدا میکند! اما خودم این اثر را تصرف کردم و برداشتم، چون بعد از مرگم شاید مردم پشت من که مرده ام حرف بزنند و گرفتار شوند؛ چون پشت مرده حرف زدن گره در زندگی می‌اندازد و من نمیخواهم مردم گرفتار شوند! کلا اگر کسانی پشت مرده حرف بزند در دنیا گرفتار میشوند و باز شدن این گره هم فقط به دست همان مرده باز می‌شود و کسی هم دیگر به او دسترسی ندارد و این نکته مهمی است باید دقت کنید. اما آیت الله مرواردید گفت از ایشان پرسیدم این کرامات را از کجا به دست آوردی؟ که یکدفعه وسط خیابان ایستاد و رو به گنبد امام رضا علیه السلام کرد و گفت در خانه حضرت گدایی کردم! بدانید خبری نیست و دنبال چیزی نگردید، فقط گدایی کردم!

صراف به ماجرای مجالست مرحوم مصطفوی با آیت‌الله نخودکی اشاره و اظهار کرد: مرحوم سید حسن مصطفوی از علمای تبریز و فردی ملا و باسواد بود که نخواست دیده شود؛ یکی از کارهایش این بود که با اولیای خدا مجالست میکرد که ببیند سیرشان بر چه مبنایی است که یکی از آن‌ها مجالست با آیت الله حسنعلی نخودکی بود که وی برای این مجالست از تبریز به مشهد آمد و شش ماه ملازم مرحوم نخوکی بود، تا از این طریق پیدا کند که مرحوم نخودکی این کرامات را از کجا آورده است، که آیا نماز خاصی یا ذکری خاصی انجام می‌دهد و سر آن چیست؟

وی افزود: مرحوم مصطفوی بعد از شش ماه مجالست با ایشان به تبریز برگشت و علمای تبریز به دیدارش آمدند و علت کرامات شیخ را از او پرسیدند و گفت: ایشان کار خاصی نمیکرد بلکه همان کار‌های عبودیت و بندگی ما را میکرد، اما یک فرق داشت و فرقش این است ما ولخرج هستیم، اما شیخ نور اعمال را نگه میداشت و به موقع خرج میکرد؛ یعنی اگر شب نماز شب می‌خواند صبح که بیدار می‌شد این نماز شب را از بین نمی‌برد و در جامعه نگاه آلوده نمی‌کرد و با زبانش به کسی نیش نمی‌زد و با گوش خود غیبت و تهمت نمی‌شنید و این نماز شب و این عباداتش را نگه می‌داشت.

حفظ نماز شب مهم‌تر از خواندن آن

صراف با بیان اینکه حفظ نماز شب از خواندن آن مهم‌تر است، گفت: ما هم نماز شب می‌خوانیم، اما آن را نگه نمی‌داریم و صبح با گناه آن را از بین می‌بریم و دیگر این نماز شب اثری ندارد و آن انوار معنوی را از دست داده ایم. امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمودند مهمترین توصیه پیامبر (ص) به من نماز شب بود و مدام این توصیه را تکرار می‌کردند. پس خواندن نماز شب مهم است، اما مهم‌تر از خواندن نماز شب، نگهداشتن بعد از خواندن است. به همین دلیل اگر خیلی‌ها نماز شب خوان هستند و گناه می‌کنند به این علت است که این نماز شب را نگه نمی‌دارند و آن را از بین برده اند و نماز شبی که از بین رفته دیگر وجود ندارد که اثری داشته باشد!

وی ادامه داد: خیلی‌ها اعمال خوبی انجام میدهند، اما در کنارش با اعمال بد آن را نابود میکنند. هزار تا ذکر میگویند و باغی در بهشت میسازند، اما با یک دروغ آتش به این باغ می‌اندازند و آن را نابود می‌کنند.

اولین توصیه آیت‌الله قاضی به علامه طباطبایی

این استاد حوزوی با اشاره به اولین ملاقات علامه طباطبایی با آیت‌الله قاضی، گفت: علامه طباطبایی نقل کرده است که روزی که وارد نجف شدم در شرایط مالی سختی و در تنگنای فقر و غربت بودم و روزی روبروی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام ایستاده بودم و در فکرم بود که حالا که آن رفاه و خانه بزرگ در تبریز را رها کردم و اینجا فقر هم آمده چکار کنم که هم دنیا و هم قیامت خود را آباد کنم؟ در همین فکر کردن بودم که دیدم سیدی بزدگواری از کنارم رد شد و دستش را با محبت روی شانه ام زد و گفت دنیا را میخواهی نماز شب بخوان، آخرت را هم می‌خواهی نماز شب بخوان! تعجب کردم که این که بود که فکر مرا خواند! جذبه اش هم مرا گرفت و دنبالش رفتم و فهمیدم آیت الله قاصی است و رفتم و از شاگردانش شدم.

وی افزود: نتیجه اینکه دلیل نمی‌شود کسی که نماز شب می‌خواند و آن را حفظ نمی‌کند، گناه نکند! پس توصیه به خواندن نماز شب شده است و مهم‌تر از خواندن حفظ آن است، اما کسی که نماز شب را می‌خواند، اما آن را نگه نمی‌دارد دیگر این مشکل خودش است که این نماز شب را خودش از بین برده است و دیگر برای او اثری ندارد و اصلا نماز شبی ندارد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.