×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

منظور از شناخت امام و انتظار فرج/امام حیات و ممات ندارد | شیخ عباس صراف | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام «عباس صراف» ظهر شنبه ۴ فروردین‌ماه در دومین جلسه از سلسله مباحث امامت که در مسجد جامع الغدیر (روحانی سابق) برگزار شد، با بیان اینکه منظور از انتظار فرج و شناخت امام چیست، گفت: بالاترین عبادت در این دوره و افضل اعمال انتظار فرج است این انتظار فرج به معنای فقط دعای ندبه و زیارت آل یاسین خواندن و رفتن به مسجد جمکران و مسجد سهله و امثال آن نیست که البته این‌ها مهم است و آثاری در ارتباط با مهدویت و امام زمان (عج) است و باید باشد؛ ولی کافی نیست!

منظور از انتظار فرج

وی ادامه داد: اصل انتظار فرج که برابر با بالاترین درجه معنویت و عبادت است، حرکت عملی و کار کردن در این مسیر است که باید کار کرد و آمادگی در خود ایجاد کرد و حرکت عملی نمود تا در روز ظهور قابلیت و ظرفیت همرانی با امام را پیدا کنید تا قدمی در راه امام بردارید و در پای امام بایستید و ثابت‌قدم باشید و ریشه آن هم شناخت و معرفت به امام است؛ این شناخت باعث می‌شود که آمادگی و ثابت‌قدمی ما بیشتر تحقق پیدا کند. بنابراین بحث شناخت و معرفت امام به حدی مهم است که شیخ کلینی در جلد یک کافی یک باب را اختصاص به این موضوع داده است.

ریشه انحرافات عقیدتی و منظور از شناخت امام /آیا امام را در کربلا نشناختند؟!

این استاد و محقق حوزوی با بیان اینکه عدم شناخت امامت علت و ریشه اصلی انحرافات عقیدتی است، اظهار کرد: ریشه همه انحرافات عقیدتی از صدر اسلام تاکنون در عدم شناخت امام است! قاتلین امام حسین (علیه‌السلام) از قلب اروپا به کربلا نیامدند که امام را بکشند؛ بلکه همین مسلمان نماهایی بودند که گرفتار عدم شناخت امام شدند و معرفت به امام را نداشتند! در متن نامه‌های این جماعت برای آمدن امام چیزی برای عدم معرفت و شناخت وجود نداشت! به‌ظاهر امام را شناخته بودند که او را دعوت کردند؛ اما این عدم شناخت و معرفت چه بود که امام را شهید کردند؟! یا اینکه چرا ۷۰ روز بعد از غدیر امام را انکار کردند و کنار زدند؟!

وی افزود: یکی از پرچالش‌ترین و هیاهوترین بحث‌ها در مبحث امامت بحث تبیین جایگاه امام در نظام عالم هستی است، شناخت امام در این نیست که بدانیم امام در چه روزی و کجا به دنیا آمده است، هر چند این دانستن خوب است؛ اما مهم فهم حقیقت و شأن امام در عالم هستی است، اگر جامعه شأنی برای امام قائل نباشد راحت امام را سر می‌برد و مشکل جامعه در نداشتن این نوع شناخت است.

چرا توسلات ما به امامان جواب نمی‌دهد؟!

صراف در پاسخ به اینکه چرا توسلات ما به امامان جواب نمی‌دهد، گفت: یکی از علت‌های اصلی اینکه توسلات ما به امامان جواب نمی‌دهد این است که فهمی از شناخت امام نداریم و شئونی برای امام قایل نیستیم، درصورتی‌که باید برای امام شأن قایل باشم و باور داشته باشیم که همه کاره عالم امام است نه اینکه امام را دکتر و او را شفاخانه بدانید.

وی ادامه داد: کسی که در رفتن به مشهد و زیارت رضوی چیزی گیرش می‌آید که بداند و باور داشته باشد که امام ممات و مرگ ندارد و او همه کاره عالم است و با این فهم به زیارت امام زنده برود نه اینکه امام را زیر خاک بداند؛ بلکه امام را روی خاک و زنده بداند، اینجاست که با این فکر توسلاتش به امام جواب می‌دهد.

فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام چندین برابر از موارد موجود است

وی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری را بعد از فوتش خواب دیده بودند و از وی پرسیده بودند که تفریح شما آن طرف چیست؟ وی هم گفته بود: جلساتی است که در آن فضائل مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام را می‌گویند که تا به حال در دنیا گفته نشده بود و دنیا ظرفیت گفتن این فضائل را نداشت؛ ولی اینجا آنها را برای ما می‌گویند که چندین برابر آن فضائل در دنیا است.

اعتقاد علامه امینی به امام زنده/کتاب فضائل مولا در کتابخانه عالم سنی

این خطیب حوزوی گفت: علامه امینی در مقطعی که برای آقابزرگ تهرانی برای تهیه کتاب «الذریعه الی تصانیف الشیعه» کتاب و منابع جمع‌آوری می‌کرد که می‌گوید در سیر جمع‌آوری منابع به خانه‌ای مخروبه در نجف رسیدم که سه طبقه‌اش کتاب بود که فهمیدم باقی‌مانده کتابخانه ابن شهر آشوب از عالمان اهل‌سنت است و در این کتابخانه فقط ده هزار جلد کتاب اختصاصی فقط درباره فضائل مولا بود که حتی بخشی از نویسندگانش نیز سنی بودند!

علامه امینی گفته است روزی تصمیم گرفتم من هم کاری برای مولا انجام دهم و قصدم این بود در بعد معارف و اخلاقیات مطالبی از مولا بنویسم اما دیدم در تاریخ با مولا کاری کردند که مجبور شدم الغدیر را بنویسم که اثبات کنم مولا مسلمان است! وی  می‌گفت هر وقت حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌روم و به حضرت سلام میدم همان لحظه جواب می‌شنوم! چون شأن امام را نگه می‌دارم و مولا را زیر خاک نمی‌دانم؛ بلکه او را زنده می‌دانم و با این باورم که مولا در ضریح نشسته و روی خاک است نه زیر خاک! بنابراین باید بفهمید که امام ممات و مرگ ندارد.

ماجرای آمدن وبا به خاطر تکفیر مرحوم وفایی به خاطر امیرالمؤمنین علیه‌السلام

صراف در پایان به ماجرای آمدن وبا به‌خاطر تکفیر ملا فتح‌الله وفایی اشاره و بیان کرد: آخوند ملا فتح‌الله وفایی شوشتری عالم بود و شعر هم می‌گفت قصیده‌ای برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام سرود که در فضای آن روز نجف او را تکفیر کردند! چون قائل بود خدا امور عالم را به مولا تفویض کرده است و مولا هم می‌فرمودند که من بنده و عبد هستم؛ اما به اذن الله میمیرانم و شفا می‌دهم.

وی ادامه داد: در فضایی که وفایی شوشتری را مردم تکفیر می‌کردند شبی آیت‌الله سید علی شوشتری از عالمان و عارفان آن زمان به طور ناشناخته به منزل فایی آمد و گفت: مدتی است همه نجف را وبا فرا گرفته است و مردم دارند می‌میرند و علت آن غضب مولا است چون مردم تو را تکفیر و خانه‌نشین کرند اما اگر به حرم نیایی و به مولا بگویید از قصور مردم گذشتم همچنان این شهر مرده می‌دهد! وفایی هم گفت من که نمی‌توانم از منزل خارج شوم و ایشان هم گفت عبا به سر بکش و هرطورشده به حرم بیا و وفایی نیز به حرم آمد و آنجا مردم را بخشید و از فردای وبا به طور کامل از بین رفت!

وی افزود: بعد مدتی در خانه‌اش آمدند و گفتند تو از کجا می‌آوری و می‌خوری؟! وفایی هم گفت: مولا پول در جیبم می‌گذارد! مردم رفتند و باز دفعه دوم آمدند و همین سؤال را پرسیدند که این بار گفت: مولا هر چه بخواهم به من می‌دهد! باز رفتند و دفعه سوم آمدند؛ ولی این دفعه او را تهدید به مرگ کردند که از کجا می‌آوری و می‌خوری و خرجی تو را با اینکه خانه‌نشینی چه کسی به تو می‌دهد؟ و این بار وفایی گفت: بابایم یک رفیق یهودی داشت که از وقتی فهمید این اتفاق برای من افتاده به عشق بابایم به من کمک می‌کند! اما یک زرنگی آنجا بود و فهمید و قبول نکرد که وفایی گفت: داستانی را بافتم که دست از سرم بردارید؛ چون دو بار گفتم مولا خرج مرا می‌دهد و شما قبول نکردید و بار سوم گفتم یک یهودی و باور کردید!

وی در پایان گفت: وفایی گفت با این کارم خواستم اثبات کنم مردم دو نگاه به امام دارند! یکی امام زیر خاک و مرده؛ اما من امام زنده و روی خاک را قبول دارم که هنوز کار می‌کند و به خدا پول در جیبم می‌گذاشت و خرجیم را می‌داد! الان کدام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در زندگی‌تان است علی (علیه‌السلام) زیر خاک یا علی (علیه‌السلام) روی خاک؟!

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.