×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دعاهای ماه رمضان را بخوانید که این دعاها برای ویترین چیدن نیست | شیخ عباس صراف | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام «عباس صراف» ظهر امروز شنبه چهارم فروردین‌ماه در ابتدای دومین جلسه سلسله مباحث امامت که مسجد جامع الغدیر (روحانی) تهران برگزار شد، با توصیه به خواندن دعاهای وارده در ماه مبارک رمضان، گفت: یک‌سوم از ماه مبارک رمضان گذشت اگر مأنوس با قرآن و دعاهای وارده در این ماه نبودید، سر سفره قرآن بیایید که خواندن یک آیه در این ماه مبارک برابر با یک ختم قرآن است! از لحظه لحظات این ماه استفاده کنید و توشه آخرت خود را تهیه کنید که خدا این سفره و نعم را پهن کرده؛ اما برخی سر این سفره نمی‌روند.

*شب‌های ماه رمضان افضل‌ترین شب‌های عمر انسان‌ها

این خطیب حوزوی با بیان اینکه شب‌های ماه مبارک رمضان افضل‌ترین شب‌های طول عمر هر انسانی است، اظهار کرد: پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه شب‌های این ماه را افضل شب‌های عمر است که شب‌هایی با این عظمت به جهت قابلیت برداشت نفحات توحیدی و معنوی نداریم؛ چون ماه مبارک رمضان قله است تاحدی‌که اولیای الهی عطش رسیدن و بهره‌بردن از این ماه را داشتند!

وی ادامه داد: حالا در بین این سی شب بعضی از این شب‌ها استثنایی‌تر است مثل شب اول و آخر این ماه، همچنین شب جمعه در این ماه و لیالی قدر و شب بیست و هفتم ماه مبارک و از دیگر فرصت‌های استثنایی شب‌های ماه مبارک رمضان، شب‌های ایام البیض است که شب‌های ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک است.

*دعای مجیر بهترین دعای ایام البیض ماه رمضان

صراف با توصیه به خواندن دعای مجیر در ایام البیض ماه مبارک رمضان، گفت: امشب اولین شب از ایام البیض است که در این شب‌ها نفحات عجیب و دریافت‌های خاص توحیدی صورت می‌گیرد که بهترین اعمال ایام البض، خواندن دعای مجیر است، سعی کنید حتماً این دعاهای وارده در ماه مبارک رمضان از جمله دعای مجیر را در این سه شب بخوانید و بدانید که این دعاهای وارده از اهل‌بیت (ع) برای ویترین چیدن نیامده است؛ بلکه این ادعیه برای بهره و توشه ما آمده است که سفره‌ای پهن شده که باید سر این سفره ادعیه نشست و استفاده کرد و بهره خود را در طول سال از این ادعیه کسب کرد.

وی افزود: یکی از دعاهای ماه مبارک که از امشب ظرف آن در یک شرایط خاص قرار می‌گیرد همین دعای مجیر در ایام بیض است که حتماً این دعا را در این سه شب بخوانید. دعای مجیر خیلی دعای شیرینی است؛ چون بعضی از ادعیه حال آدم را خوب می‌کند و دعای مجیر نیز از این دست دعاها است که شامل اسماءالله و صفات خداست که هر کدام از این اسماء و صفات واردات قلبیه دارد و بر نورانیت قلب می‌افزاید.

*دعایی که تجرد روح می‌آورد

صراف با توصیه به خواندن و مداومت بر دعای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، بیان کرد: از دعای دیگر در ماه مبارک رمضان، دعای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است که جلوه خاص این دعا در شب بیست و هفتم است که بزرگان سیر مداومت بر این دعا را از این شب آغاز می‌کنند و برای یکسال بر آن مداومت دارند. این دعا را میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در قنوت یومیه خود می‌خواندند و بر خواندن آن مداومت داشتند که بعدها مرحوم آیت‌الله حسین آقا فاطمی از علت این مداومت می‌پرسند که ایشان می‌گویند: کمترین چیزی که در مداومت این دعا است، تجرد روح است و انسان را لطیف می‌کند.

وی ادامه داد: در این دعا می‌خوانید: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجافِی عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَهَ إِلی دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» خدایا به من روزیِ عظیمِ پهلو تهی‌کردن از سرای فریب‌ها را عنایت فرما، و رجوع به سرای سرور و خلود و جاودانگی را روزیم کن، و استعداد برای مرگ، قبل از نزول مرگ را نصیبم فرما.

در ماه رمضان حداقل یک‌بار دعای ابوحمزه ثمالی را بخوانید

این استاد و محقق حوزوی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان حداقل یک‌بار دعای ابوحمزه را در طول ماه بخوانید، گفت: شب‌های ماه مبارک دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح را بخوانید که زیاد توصیه به مداومت دعای ابوحمزه ثمالی در این ماه شده است شاید در منزل حوصله خواندن آن را پیدا نکنید و تلویزیون هم اجازه ندهد؛ اما به جمع بیایید و در جمع شرکت کنید که در جمع به‌خاطر نفس‌های آماده و حال خوب بقیه شما هم حرکت خواهید کرد؛ چون همان‌طور که در غذاخوردن بعضی آدم‌ها انسان را به اشتها می‌آورند در جمع معنوی هم همین‌طور است.

توصیه آیت‌الله اصفهانی در ماه مبارک رمضان

صراف اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله بهجت از قول مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی نقل می‌کردند که یکی از تذکرات ایشان در ابتدای ماه مبارک رمضان خواندن دعاهای ماه مبارک رمضان بود و می‌گفتند این ماه را در قالب دعا با این دعا درک کنید که اگر ماه رمضان بگذرد و این دعا را نخوانید این ماه را از نظر دعا درک نکردید معلوم است که دعا ستون و رکن است و مسیر و راه را به انسان نشان می‌دهد.

وی افزود: بعد ایشان می‌گفت بنده افرادی را می‌شناسم که در سحر ماه رمضان در قنوت نمازشان دعای ابوحمزه را می‌خوانند! بعد آیت‌الله بهجت گفتند که این حرف سید برای من سنگین آمد؛ اما چند سال گذشت در یک سحر ماه رمضان در مسجد سهله دیدم که بیش از ۷۰ نفر در قنوت نماز شب دعای ابوحمزه می‌خواندند.

وی در پایان گفت: حالا از تک‌تک ما این‌گونه خواندن را نخواستند که هر شب دعای ابوحمزه بخوانید؛ اما حداقل در کل ماه مبارک یک‌مرتبه این دعا را بخوانید و هر شب چند فراز که در پایان به طور کامل این دعا را خوانده باشید که این خواندن هم بی‌تأثیر نیست.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.