×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اگر عیب دیگران را دیدیم چکار کنیم؟/با آبروی کسی بازی نکنید

به گزارش خبرنگار عترتنا؛سلسله جلسات معرفتی حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد مجاهدی» استاد حوزه علمیه، ظهر چهارشنبه ۹ خردادماه در مؤسسه معارفی فقهی برهان قم برگزار شد که وی در ادامه شرح خطبه ۲۲۵ نهج‌البلاغه توصیه کرد برای اینکه آبرویتان حفظ شوید سعی کنید هرگز آبروی دیگران را نبرید حتی اگر چیزی از دیگری می‌دانید که باعث ریختن آبروی وی می‌شود، سکوت کنید و چیزی نگویید و آبروی آن فرد را نبرید تا خدا هم آبروی شما را نبرد.

در ادامه گزیده‌ای از سخنان این استاد حوزوی می‌آید.

در روایت است که اگر خواستیم آیه «أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ» را به‌عنوان دعا بخوانیم، با، یا بخوانیم؛ یعنی بگوییم: «یا أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ»

*درخواست از خدا برای حفظ آبروی خود در خطبه ۲۲۵ نهج‌البلاغه

در ادامه خطبه ۲۲۵ نهج‌البلاغه حضرت فرمودند: «اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِی بِالْیَسَارِ وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِیَ بِالْإِقْتَارِ» خدایا آبروی من را با دارایی حفظ بفرما و اعتبار مرا و ارزش مرا و موقعیت مرا با فقر از بین نبر.

درباره این بیان حضرت چند جلسه صحبت کردم و مواردی را ذکر نمودم که هر کدام از این موارد می‌تواند باعث بی‌آبرویی ما بشود و منحصر به اینها هم نیست.

*با آبروی دیگران بازی نکنید و آبروی کسی را نبرید!

امروز چیزی به ذهنم رسید که در همین رابطه بگویم و آن هم این است که ما سعی کنیم که با آبروی دیگران بازی نکنیم که بازی‌کردن با آن همانا و به‌صورت قطع و یقین و صددرصد انسان در همین دنیا هم از باب مکافات عمل، آبرویش خواهد رفت و گاهی آدم خیلی ظریف یک چیزی می‌گوید که در نتیجه آبروی آن فرد می‌رود.

*اگر عیب و لغزش دیگران را دیدیم یا شنیدیم چه‌کار کنیم؟

وقتی درباره فردی حرفی می‌شنویم باید تحقیق کرد که آیا صحت دارد یا خیر؟ آیا دو نفر شاهد عادل، شهادت می‌دهند؟ بر فرض مثال ثابت هم شد که چنین حرفی هم زده است، این جا وظیفه من چیست؟ آیا من قاضی هستم؟ چه‌کاره هستم که بروم آنجا بگویم؟ آیا شخص دیگری آنجا نبوده است؟ آن وقتی هم که باید چیزی می‌گفتیم، به خودش باید تذکر می‌دادیم و با نصیحت با او صحبت می‌کردیم.

*این حدیث را بنویسید و شعار خود کنید

در حدیثی بسیار جالب، حضرت علی (ع) فرمودند: «شَرُّ النّاسِ مَن لَم یَغفِرُ الزِّلَّهِ و لم یَستُرُ العَورَهَ» بدترین مردم آن است که لغزش دیگران را نبخشد و عیب دیگران را نپوشاند. سپس به حالت امری فرمودند: «اُستُر، وَسکُت، تَسلِم» بپوشان، تا می‌توانی سکوت کن، تا می‌توانی تسلیم باش.

این روایت را شعار خودتان قرار بدهید، این روایت را حفظ کنید و تابلو کنید. آن را بنویسید و زیاد نگاه کنید و روی میز مطالعه‌تان قرار دهید. پس اگر عیب و لغزش دیگران را دیدید سکوت کنید.

*در مقابل عیب دیگران گاهی باید کور و کر و گنگ بود!

این خیلی گفته شده که گاهی انسان باید خیلی زیاد عمداً کور بشود، عمداً کر بشود، عمداً گنگ بشود. یعنی خودت را بزن به نشنیدن و ندیدن.

پیامبر (ص) بالای منبر رفت و فریاد زدند: ای جمعیتی که با زبانتان اسلام را پذیرفتید؛ ولی ایمان به قلبتان نرسیده است. مؤمنین را اذیت نکنید و ایشان را سرزنش نکنید.

زیر دستتان را اذیت نکنید، همسایه‌تان را اذیت نکنید، رفیقتان را اذیت نکنید اصلاً روایت داریم؛ امکان ندارد و اصلاً صددرصد ردخور ندارد، کسی دیگری را سرزنش کند و خودش گرفتار نشود.

*دنبال عیب مردم نباشید که خدا عیب خودتان را آشکار می‌کند!

دنبال عیب‌های مردم نیفتید، عیب‌جویی نکنید، هر که عیب برادر مسلمانش را دنبال کند، خدا عیبش را آشکار می‌کند و هر که خدا عیبش را آشکار کند، در خانواده‌اش و پیش اهلش آبرویش می‌رود.

باید خیلی مراقب زبانمان و رفتارمان باشیم. تا می‌شود عیب دیگران را دنبال نکنیم و یک وقتی هم که فهمیدیم اُستُر وَسکُت تَسلِم، سالم می‌مانیم؛ زیرا وقتی که ساکت بودی سالم می‌مانی و کسی کارت ندارد.

گاهی ما خودمان برای خودمان گرفتاری ایجاد می‌کنیم. امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «مَن هَتَکَ سَتْرَ مُؤمِنٍ هَتَکَ الله سَتْرَهُ یَوْمَ القِیامَ» هر کسی چیزی که از مؤمنی پوشانده، آشکار کند، در روز قیامت خداوند گناهان او را آشکار کند.

*توصیه به مطالعه کتاب فضیلت‌های فراموش شده

مرحوم آقای شیخ حسینعلی راشد قبل از انقلاب در رادیو سخنرانی اخلاقی داشت و خیلی بیان جذاب، مطالب اخلاقی شیرین و جالب و جذاب و مورد نیاز مردم صحبت می‌کرد و آیت‌الله بهشتی فرمودند صحبت‌های ایشان را گوش بدهید و کتاب ایشان را مطالعه کنید. اسم کتاب ایشان، فضیلت‌های فراموش شده چاپ شده است. این کتاب درباره سیره پدر بزرگوار آقای شیخ حسین علی راشد یعنی، آخوند ملا عباس است.

امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی‌هایشان به یکی از کارهای این آخوند ملا عباس اشاره کردند و فرمودند: امربه‌معروف آن است که ایشان انجام دادند. توصیه می‌کنم که این کتاب را پیدا کنید و بخوانید.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.