×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

چهارشنبه سوری سنتی غلط و فاقد وجه شرعی است

چهارشنبه سوری را با بی احتیاطی به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agencyبه گزارش عترتنا؛آیت‌الله سیدمحمدحسین میرسجادی، فرزند مرحوم آیت‌الله سیدمیر بادکوبه‌ای و نوه دختری مرجع عالیقدر جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه در گفت‌و‌گویی در بحث سنت چهارشنبه‌ سوری، این آیین را رسمی غلط دانست که فاقد وجه شرعی است.

وی در توضیح این مطلب گفت: تنها مواردی که در اسلام از چهارشنبه نام برده شده است، نحس بودن چهارشنبه آخر هر ماه قمری است که در میان این ماه‌ها چهارشنبه آخر ماه صفر هم امتیاز بیشتری نسبت به بقیه دارد، در مورد اعمالی که در چهارشنبه آخر ماه قمری در «مجمع‌البیان» نقل شده نماز و عبادت است.

چهارشنبه سوری خارج از وجه شرعی

آیت‌الله میرسجادی با بیان اینکه چهارشنبه سوری خارج از وجه شرعی است، گفت: اما چهارشنبه آخر سال که در آن مردم به امور خطرآفرین و حادثه‌ساز دست می‌زنند، خارج از وجه شرعی بوده و اشکالات بسیاری به آن وارد است.

وی با بیان اینکه اسلام مخالف شادی نیست، بیان کرد: اسلام با شاد بودن هیچ مشکلی ندارد و اگر در جایی شادی انسان موجب گناه نشود، اسلام هیچ مخالفتی ندارد، اما در چهارشنبه آخر سال هم گناه بسیار صورت می‌گیرد و هم جان و مال مردم به خطر می‌افتد و این هم از نظر شرعی و هم عرفی و حتی از منظر عقلی امری ناپسند است که تمام علما آن را رد کرده‌اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تهران همچنین نقش صدا و سیما را در اطلاع‌رسانی به عموم مردم بسیار مؤثر دانست و گفت: ساختن برنامه‌های آموزنده و آگاهی دادن به والدین باعث می‌شود تا این گونه اتفاقات بسیار کمتر در سطح جامعه مشاهده شود.

محمدعلی نادعلی

*ایکنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.