×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

عترتنا / آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع معظم تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود با اشاره به گرفتن دیرکرد توسط بانک‌ها گفتند: گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است.

آیت الله نوری همدانی گرفتن دیرکرد به هر کیفیتی ربا و حرام است عترتنا

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / مراجع معظم تقلید: آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی، از مراجع معظم تقلید شهر مقدس قم صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به نامه‌ای از فضلای حوزه مبنی بر نگرانی از تصویب قانون بانکداری فرمودند: بارها گفته‌ایم گرفتن دیرکرد حرام است و نباید با حیَل شرعی آن را قانونی کرد.

دیرکرد به هر کیفیتی ربا و حرام است

معظم‌له در ادامه فرمودند: بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث فصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشته‌ایم و از شدت ربا بحث کردیم. بعضی‌ها گفته‌اند که این جریمه دریافت و در حساب خاص و برای فلان کار استفاده می‌شود؛ بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.

حرمت ربا در قرآن

این مرجع تقلید ضمن بیان حرمت ربا در قرآن با اشاره به تفسیر المیزان فرمودند: علامه طباطبایی در تفسیرشان دو گناه را بزرگترین گناهان ذکر کرده‌اند، یکی زیر بار استکبار رفتن و دوم ربا؛ در هفت جای قرآن موضوع ربا بیان شده‌است.

ایشان ادامه دادند: امام (ره) نیز در بحث ربا فرمودند که حرمت این قراردادها با حیَل شرعی از بین نمی‌رود.

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی با تاکید بر بررسی مجدد و اصلاح طرح جدید بانکداری فرمودند: امروز نامه‌های بسیاری از طرف مردم داریم و آنها نگران دیرکرد هستند؛ چقدر افراد زندگی خود را از دست داده‌اند. البته ما به این طرح اشکالات متعدد داریم و در نامه‌ی فضلا که منتشر هم شد اشکالات ذکر شد.

معظم‌له فرمودند: آقایان با حوزه و علمایی که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس هم فرستادند و مطالعه شده‌است با این کیفیت مخالفیم.

*پایگاه اطلاع‌رسانی معظم‌له

پایان پیام/.

شبکه‌های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

دیگر مطالب سرویس مراجع معظم تقلید را اینجا کلیک نموده و بخوانید

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.