×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فلسفه بعثت پیامبر(ص) و هدف از آن چه بوده است؟ عترتنابه گزارش عترتنا؛فلسفه بعثت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) در اصل  با فلسفه بعثت دیگر پیامبران تفاوتى ندارد، اما تنها تفاوت این است که ایشان برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت ، نبوّت به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم ) ختم گردیده است.

بعثت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) در روز ۲۷ رجب در غار حرا رخ داد که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) در فراز کوه حرا به عبادت و مناجات با خدا اشتغال داشت، تا اینکه در روز ۲۷ رجب، ناگاه جبرئیل امین و پیک وحی، نزد پیامبر نازل شد، و پنج آیه آغاز سوره علق را خواند. به این ترتیب آغاز اسلام با نام خدا، خواندن، قلم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد.

فلسفه بعثت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم )

بعثت‏ بزرگ ترین نعمت ‏خداوند بر بشر است که بعد از شناخت شخصییت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) مهم ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت ایشان، آشنایى با فلسفه بعثت اوست.

در حدیثی از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) درباره هدف و فلسفۀ بعثت ایشان، نقل شده که فرموده اند: « إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق » (۱) به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم].

اهمیت اخلاق و تزکیه نفس بر کسى پوشیده نیست. جوامع مختلف به آن نیازمندند، زیرا تنها راه نجات از گمراهى‌‏ها، فسادها، جهل، جنگ و خونریزى‏ها و. . . در پرتو اخلاق صحیح و آراسته شدن به ارزش‏ها و مکارم اخلاقى است.

بنابراین پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم ) هدف و فلسفه بعثت خود را، نه تنها پرورش اخلاق و سیرت نیکو در بین عرب جاهلیت – که تنها چیزی که نداشت همین اخلاق بود – بلکه کل بشریت در طول همه اعصار، بیان فرموده است.

شایسته از در این روز عید مبعث، مؤمنین از خداوند متعال درخواست کنند که اخلاق ما را محمدی کند تا از پیروان واقعی مکتب محمدی باشیم.

پی‌نوشت:

  1.  مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص ۱۸۷، باب استحباب التخلق بمکارم الأخلاق و ذکر جمله منها.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.