×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ریاضت: شرط قبولی اعمال چیست؟/دو شرط عمل مقبول - عترتنابه گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت الاسلام والمسلمین محمود ریاضت از وعاظ شهر تهران شامگاه امشب جمعه ۲۰ اسفندماه طی سخنانی در هیئت سراج المنیر محله زیبا در میدان خراسان گفت: یکی از تأکیدات مهم قرآن و روایات و دغدغه همه حضرات معصومین و سیره عملی آن‌ها، این است که مؤمن و مؤمنه اعمال واجب و مستحب را طوری انجام دهد که مورد قبول قرار گیرد.

وی ادامه داد: عمل دو شرط دارد که ازنظر دین به آن عمل گفته می‌شود و موردقبول است. هر چند شرط‌‌های دیگری هم هست اما این دو شرط از مهم‌ترین شروط قبولی عمل است.

صحیح و طبق شرع بودن عمل از شروط قبولی آن

این کارشناس مذهبی صحیح و طبق شرع بودن عمل را از شرایط قبولی آن عمل دانست و گفت: یکی از شروط عمل مقبول این است که این عمل را صحیح و طبق شرع مقدس انجام دهید. مثلاً نماز که می‌خوانید این نمازخواندن باید طبق دستور شرع باشد وگرنه هر رکوع و سجودی نماز نیست.

وی اظهار کرد: پیامبر (ص) در دفن یکی از اصحاب، سنگ‌های قبر را خیلی با دقت می‌چیدند که یک از افراد که کم حوصله بود به پیامبر (ص) عرض کرد که الآن باید بر این قبر خاک بریزید لازم نیست این قدر با دقت سنگ‌ها را بچینید! که پیامبر (ص) فرمودند: وقتی یک انسان مسلمان یک کار را بر عهده می‌گیرد، باید آن را دقیق و درست انجام دهد.

وی تاکید کرد: در انجام اعمال واجب و مستحبی هم این شرط لازم است که وقتی کسی نماز می‌خواهد و از کارش زده و وقت گذاشته و به نماز ایستاده است، باید این نماز را صحیح و درست و طبق شرع مقدس بخواند.

حجت الاسلام ریاضت گفت: پس باید عمل را صحیح انجام دهید که برای صحیح انجام دادن عمل شما نیاز به دانستن و علم انجام صحیح این عمل دارید.

اهمیت آشنایی با مسائل و احکام و وجود مسئله‌گو در مساجد

این استاد حوزوی با اشاره به اهمیت مسئله‌گویی در قدیم اظهار کرد: در قدیم در مساجد و شروع مجالس منبر مسئله‌گو بود و فردی مسلط به تمام مسائل شرعی همه مراجع مسائل شرعی را برای مردم بیان می‌نمود، اما الآن این موضوع کمرنگ شده است.

وی افزود: استادمان مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی می‌فرمودند: من راضی نیستیم که طلبه من منبر می‌رود اما چند مسئله شرعی نگوید! اما امروزه برخی کسرشان دارند که مسئله شرعی بگویند، در صورتی که بیان این مسائل شرعی باعث می‌شود، مردم اعمال واجب و مستحبی را صحیح انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: امام باقر (علیه‌السلام) و امام صادق (علیه‌السلام) دانشگاه مسائل شرعی را درست کردند که نحوه صحیح عمل را به مردم یاد بدهند، حتی در قرآن نیز بیش از ۵۰۰ آیه در باب احکام بیان شده است.

۵۰ درصد از قبولی عمل در گرو صحیح انجام دادن آن

حجت الاسلام ریاضت بیان کرد: باید رساله توضیح المسائل را دقیق بخوانید و با مسائل اعمال آشنا شوید. حالا اگر عمل صحیح بود تازه ۵۰ درصد موردقبول واقع شده است.

وی ادامه داد: امروزه کسی دغدغه قبولی عمل را هم ندارند، هرچند یک عده که دیگر عملی انجام نمی‌دهند و آن عده هم که انجام می‌دهند، دیگران نمی‌نگرند که این عمل قبول‌شده است یا نه؟!

چگونه صاحب‌مقام شویم؟!

حجت الاسلام ریاضت با بیان اینکه چگونه صاحب مقام شویم، گفت: به مرحوم آیت‌الله قاضی گفتند به ما بیاموزید که چکار کردید به این مقام رسیدید؟! ایشان گفت شما صاحب‌مقام را ندید، صاحب‌مقام علامه حلی است.

وی ادامه داد: علامه حلی در ۸ سالگی به اجتهاد رسید ولی علاوه بر عالم بودن وی عالم عامل بود به حدی که در خواب هم به نامحرم نگاه نمی‌کرد و جنب نمی‌شد! حالا از علامه حلی هم همین سؤال را پرسیدند و ایشان گفت: شماها صاحب‌مقام ندید، صاحب‌مقام نراقی است.

وی افزود: از مرحوم نراقی هم همین سؤال را پرسیدند و ایشان گفت: صاحب‌مقام شیخ مفید است که امام زمان (علیه‌السلام) برای وی نامه نوشت و خطاب نمود به دوست بزرگوارم! اما آیت‌الله قاضی گفتند: اگر فکر می‌کنید ما به مقامی رسیدیم از توضیح المسائل است که باید از صفر تا صد به آن عمل کنید.

آشنا نمودن مردم به آداب قبل از احکام

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: علما قبل از اجتهاد و مرجع شدن ابتدا کتاب آداب الصلاه را می‌نوشتند که اول صحت عمل بیان شود که قبل از مسئله نماز مردم با آداب نماز آشنا شوند، چون اگر من طبق مسئله عمل کنم اما شرایط قبولی را نداشته باشد این عمل قبول نیست.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) زیاد عبادت می‌کردند تا حدی که در شبانه‌روز بیش از هزار رکعت نماز می‌خواندند که به حضرت اعتراض کردند چرا این‌قدر نماز می‌خوانید، حضرت فرمودند: چون دستم خالی است و نمی‌دانم کدام عبادت قبول‌شده است!

حجت الاسلام ریاضت گفت: فرمودند: «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَهِ» نگفتند به عمل بلکه گفتند به حسنه! اگر بنا به عمل بود ما به گرد عمر سعد و شمر نمی‌رسیدیم، آن‌ها بیش از ۱۶ بار پیاده به حج رفتند! اگر بنا به نماز شب بود باز ما به اولی و دومی نمی‌رسیدم! پس مهم تعداد عمل نیست، مهم قبولی عمل است.

وی ادامه داد: استادمان آیت‌الله جاودان گفتند که الآن به تعداد مسلمانان اسلام داریم! در یک خانواده چهار نفره پدر و مادر و پسر و دختر همه متدین و مذهبی و اهل هیئت اما هیچ‌کدام اسلام دیگری را قبول ندارند! یعنی هرکدام یک اسلام و دین خاصی دارند ولی همه هم مسلمان هستند!

هر مسلمان یک اسلام برای خود!

حجت الاسلام ریاضت با بیان اینکه متاسفانه در جامعه هر کس اسلامی برای خودش دارد، گفت: خداوند حکم را ابلاغ نمودند و پیامبر (ص) و ائمه (ع) هم آن را عمل کرند و فقه‌ها هم بر همین اساس فتوا دادند، اما الآن یک اسلام نبوی است و یک اسلام مسلمانان!

دغدغه اهل بیت(ع) برای قبولی عمل

این کارشناس مذهبی در ادامه دغدغه اهل بیت(ع) را قبولی عمل دانست و گفت: در روز عاشورا وقتی امام حسین (علیه‌السلام) بالای سر شهدای می‌آمدند، قبل از اظهار احساسات بالای سر آن‌ها دعا می‌کردند، نمی‌گفتند که دم شما گرم که امام زمانتان را تنها نگذاشتید یا اینکه گریه کنند که آن‌ها را از دست دادند! اولین چیزی که می‌فرمودند این بود که خدایا این قربانی را قبول کن!

وی ادامه داد: امام کنار جنازه‌های پاره‌پاره اصحاب و یارانش نگران قبول شدن عمل آن‌ها است و اول برای قبولی عمل آن‌ها دعا می‌کند.

این خطیب دینی افزود: حتی حضرت زینب (سلام‌الله علیها) وقتی وارد گودال قتلگاه شد قبل از اظهار احساسات و گریه، دست زیر بدن پاره‌پاره گرفت و آن را بالا آورد و فرمود: خدایا این قربانی را از نسل ابراهیم (علیه السلام) قبول گردان. اینجا هم خواهر اما نگران قبولی عمل است.

وی بیان کرد: حتی حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) در وصیت‌نامه‌اش اول به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) گفتند که علی جان من ۹ سال خانه‌ات بوده‌ام و خداوند فرموده که من عمل هیچ زنی را قبول نمی‌کنم مگر اینکه شوهرش از او راضی باشد، آیا تو از من راضی هستی؟! در صورتی که حضرت صفر تا صد عمل کرده است اما نگران قبولی است که قبول شود.

راه تشخیص قبولی عمل

حجت الاسلام ریاضت با بیان اینکه حالا از کجا بدانیم عمل ما قبول‌شده است، گفت: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی می‌فرمودند برای اینکه بدانید که عمل شما توسط امام زمان (علیه‌السلام) قبول‌شده است، هر عملی انجام دادید خود را جای امام زمان (علیه‌السلام) بگذارید و ببینید آیا خودتان این عمل را قبول می‌کنید؟!

وی بیان کرد: برای اینکه بدانید که عمل شما قبول‌شده است، آن عمل را با آیه ۲۳ سوره احزاب تطبیق کند که در این آیه خداوند می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ؛ از میان مؤمنان مردانی‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند».

این خطیب دینی افزود: نشانه قبولی عمل این است که به زن و بچه، پدر و مادر، همکار و همسایه و.. دروغ نگویید و صادق باشید. بدانید که قبولی عمل در طولانی بودن رکوع و سجود یا اشک و حال دعا و مناجات نیست، چون داعش و القاعده هم رکوع و سجود و نماز اول وقت و نماز شب دارند!

وی ادامه داد: هر چند برخی از داعش هم عقب‌تر هستند اما چنین عملی مقبول نیست و ارزش ندارد، معیار قبولی این است که آیا شما راستگو و صادق هستید! اگر راستگو بودید عمل هم قبول است.

حجت الاسلام ریاضت در پایان گفت: دروغ نماز شب خوان‌های مدینه باعث شد که حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) را بین در و دیوار گذاشتند و شهید شدند! همچنین دروغ مسلمانان کوفه در نوشتن نامه دعوت امام حسین (علیه‌السلام) به کوفه باعث شد که امام را شهید کردند! پس شرط دوم قبولی عمل صداقت است.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.