×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سه مأموریت پیامبران/ عظمت ماه رمضان و روزه گرفتن - عترتنابه گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، مفسر و مترجم قرآن کریم ظهر امروز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ در اولین روز ماه مبارک رمضان طی سخنانی در حسینیه هدایت تهران درباره سه مأموریت و هدف مبعوث شدن پیامبران گفت: سرلوحه دعوت ۱۲۴ هزار پیامبر سه مسئله بود. اولین مسئله توحید بود که تمام فساد امت‌ها علت آن در داشتن معبودهای باطل و گوناگون است.

وی ادامه داد: بت پرستی، شخص پرستی، دنیا پرستی، شهوت پرستی از جمله بت‌های بود و حتی هست که برخی به جا خدا اینگونه بت می‌پرستند! در صورتی که همه این پرستش‌ها عامل فساد است. چنین بت پرستی‌هایی باعث فساد در فکر و اخلاق و عمل می‌شود، به همین دلیل چنین افراد و امت‌هایی که بت می‌پرستند همیشه گرفتار هستند و مشکلات زیادی دارند و از خوشی واقعی محروم بودند.

مفسر و مترجم قرآن کریم اظهار کرد: به همین دلیل انبیا الهی مبعوث شدند تا مردم را به توحید دعوت کنند و مردم به جای بت پرستی، یکتا پرست شوند. معبود حق یکی است و همه ارزش‌ها از اوست و خداوند است که مرکز اتصال به همه خوبی‌ها و ارزش‌ها و خیرات است. این اتصال هم دنیا و هم آخرت را برای انسان آباد می‌کند.

عبودیت و اطاعت از خدا مأموریت دوم انبیا

حجت‌الاسلام انصاریان عبودیت و اطاعت از خدا را دومین محور مأموریت پیامبران دانست و گفت: مسئله دوم که محور مأموریت این ۱۲۴ هزار پیامبر بود موضوع اطاعت و بندگی خدا است. نه فقط اینکه خدا را قبول داشته باشید که او خدای حق و یکتا است بلکه باید از او اطاعت کنید.

وی خاطر نشان کرد: این طور نیست که فقط خدا را قبول داشته باشند اما او را اطاعت نکنند این کار کامل و جامعی نیست، پس دوم مأموریت انبیا الهی این بود که مردم خدا را اطاعت و بندگی کنند.

خطیب حوزوی افزود: پس مأموریت دوم انبیا این بود که هم خدا را قبول و باور داشته باشید و مؤمن به او باشد و هم اینکه دستورات او را اطاعت و او را عبادت کنید. و همچنین دستوران پیامبران الهی و ائمه اطهار را هم اطاعت کنید که آن‌ها هم فرستادگان خداوند هستند.

کسب تقوا سومین مأموریت انبیا الهی

حجت الاسلام انصاریان به سومین مأموریت پیامبران اشاره و بیان کرد: محور سوم مأموریت انبیا الهی تقوا بود که مردم تقوا پیشه کنند. تقوا به معنای واقعی این است که خود را در مقابل خطرات دینی حفظ کنید. یعنی خطراتی که جان و مال و اخلاق و دنیا و آخرت انسان را تهدید می‌کند، خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: این خطرات همیشه از همان ابتدای زندگی بوده و هست ولی با کسب تقوا انسان می‌تواند خود را در مقابل این خطرات حفظ کند.

وی افزود: بنابراین ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند تا مردم را به تقوا هم دعوت کنند. یعنی خطراتی که متوجه دین و مال انسان‌ها است و خطراتی که متوجه باطن انسان است از جمله حسد، حرص، کینه، بخل خود را حفظ کند.

ثمره یکتا پرستی رسیدن به خیر دنیا و آخرت

محقق و مؤلف حوزوی درباره ثمره یکتا پرستی گفت: وقتی انسان مؤمن به خدا شد به این شکل که همه بت‌ها را در زندگی از خود دور و دفع کرد و بتی دیگر نماند و در زندگی او فقط یک معبود جلوه کرد و آن هم جلوه مقدس پروردگار عالم بود، پروردگار عالم هم اراده‌اش بر این است که همه خیر دنیا و آخرت را به انسان بدهد.

وی افزود: این اراده حق است و اگر با خدا ارتباط برقرار کنید و دیگر بتی را نپرستید و فقط خدا پرست مطلق باشید، اراده او در خیر دنیا و آخرت به شما خواهد رسید.

عبدالله و بنده واقعی شدن با کسب تقوا

حجت الاسلام انصاریان عبدالله شدن را ثمره کسب تقوا دانست و گفت: با کسب تقوا انسان تبدیل به عبدالله واقعی می‌شود که خداوند در قرآن نیز پیامبران را به عبد و بنده بودن معرفی کرده است و در آیه ۷۳ سوره انبیاء خداوند می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاهِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاهِ ۖ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»، و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را] هدایت می‌کردند، و انجام دادن کارهای نیک و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات را به آنان وحی کردیم، و آنان فقط پرستش کنندگان ما بودند.

وی ادامه داد: عابدین عالی‌ترین مقام است که در این آیه خداوند درباره انبیا فرموده است. حتی در تشهد نماز هم قبل از نبوت و رسالت موضوع عبد بودن پیامبر (ص) مطرح شده است که می‌گوییم: «وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» اول عبد آمده است.

وی افزود: این عبد هم شئون زندگی رسول خدا (ص) است که قلبش بندگی داشت و بندگی قلب ایمان است، نفسش بندگی داشت که بندگی نفس اخلاق است، عقلش بندگی داشت که بندگی عقل، اندیشه خوب است، همچنین تمام اعضاء و جوارحش نیز بندگی داشت که بندگی آن انجام دستورات الهی واجبات که خداوند عالم بندگانش را به انجام آن دعوت کرده است.

فضیلت ماه رمضان و روزه در بیان امام رضا علیه السلام

حجت الاسلام انصاریان با اشاره به اینکه روزه یکی از دستورات بندگی است، اظهار کرد: روزه یکی از مسائلی است که پروردگار عالم به بندگانش دستور داد که روزه یک رشته از مجموعه بندگی خداوند است. در کتاب شریف بحار مرحوم مجلسی در باب صوم روایتی از امام هشتم (ع) درباره عظمت روزه در ماه رمضان بیان شده که این روایت را شاید کمتر شنیده باشید.

قبولی هر عمل خیری در ماه رمضان و بخشش گناهان

محقق حوزه با اشاره به روایت مربوط به عظمت ماه رمضان از لسان امام هشتم(ع) گفت: حضرت در این روایت می‌فرماید: «الحَسَناتُ فی شَهرِ رَمَضانَ مَقبولَهٌ» ارزش ماه رمضان و عظمت آن در پیشگاه خداوند در حدی است که هر کار خوبی در این ماه مورد قبول خدا قرار میگیرد.

وی ادامه داد: حسنات مطلق است حالا کم یا زیاد، مالی یا اخلاقی، اجتماعی یا خانوادگی در کل هر کار خیر و خوبی را خداوند در ماه رمضان از بندگانش قبول می‌کند. حالا ممکن است همین کار خوب در سایر ماه‌ها مورد قبول خدا قرار نگیرد اما در ماه رمضان خداوند اراده قبولی اعمال را نموده است و کسی که حسنات او قبول شود او شایسته نجات است.

وی افزود: در ادامه حضرت می‌فرماید: «وَالسَّیِّئاتُ فیهِ مَغفورَهٌ» امتیاز دیگر ماه رمضان و روزه در این ماه این است که خداوند گناهان او را می‌ریزد و میبخشد و انسان در این ماه آمرزیده می‌شود.

ثواب تلاوت حتی یک آیه در ماه رمضان

حجت‌الاسلام انصاریان به ثواب قرائت قرآن در ماه رمضان اشاره کرد و گفت: سپس حضرت درباره ثواب تلاوت قرآن در این ماه می‌فرماید: «مَن قَرَأَ فی شَهرِ رَمَضانَ آیَهً مِن کِتابِ اللهِ عز و جل کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ،» امتیاز دیگر ماه رمضان در تلاوت قرآن است که هر کس در این ماه اگر یک آیه از قرآن را بخواند خداوند ثواب ختم کل قرآن را به او می‌دهد.

وی اظهار کرد: شاید انسان در طول سال در ماه‌های دیگر مدت‌ها طول بکشد که قرآن را به طور کامل ختم کند اما در ماه رمضان ثواب خواندن یک آیه از قرآن برابر با ختم کامل کل قرآن است.

ثمره خوشرویی و فرو بردن خشم و کمک به دیگران در ماه رمضان

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: حضرت در ادامه این روایت درباره ثمره و پاداش خوشرویی در ماه رمضان اشاره نمودند و فرمودند: «و مَن ضَحِکَ فیهِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ لَم یَلقَهُ یَومَ القِیامَهِ إلاّ ضَحِکَ فی وَجهِهِ و بَشَّرَهُ بِالجَنَّهِ،» کسی که در این ماه با برادر دینی خود با خوشرویی برخورد می‌کند و چهره خوش و شادی از خود نشان می‌دهد، در عوض در روز قیامت هر کس او را می‌بیند با لبخند و چهره خوشی با او برخورد می‌کند و به او مژده بهشت می‌دهند.

محقق حوزوی در ادامه شرح این روایت افزود: سپس حضرت می‌فرماید: «و مَن أعانَ فیهِ مُؤمِنا أعانَهُ اللهُ تَعالی عَلَی الجَوازِ عَلَی الصِّراطِ یَومَ تَزِلُّ فیهِ الأَقدامُ،» هر کس در ماه مبارک رمضان به دیگران کمک کند خداوند هم در قیامت به او در عبور از صراط کمک می‌کند. حالا این کمک در دنیا می‌تواند مالی، فکری، آبرویی، مشورتی و هر نوع کمک دیگری باشد.

حجت الاسلام انصاریان بیان کرد: بعد حضرت درباره ثواب فرو بردن خشم در هنگام روزه ماه مبارک رمضان می‌فرمایند: «ومَن کَفَّ فیهِ غَضَبَهُ کَفَّ اللّهُ عَنهُ غَضَبَهُ یَومَ القِیامَهِ»، کسی که در ماه رمضان خصوصا در وقتی که روزه است، خشم خود را نگه دارد و عصبانی نشود و تلخی نکند، خداوند خشم خود را در روز قیامت از او باز خواهد داشت.

وی گفت: در پایان این روایت حضرت می‌فرماید: «ومَن نَصَرَ فیهِ مَظلوما نَصَرَهُ اللّهُ عَلی کُلِّ مَن عاداهُ فِی الدُّنیا، ونَصَرَهُ یَومَ القِیامَهِ عِندَ الحِسابِ وَالمیزانِ» اگر در ماه رمضان به یک ستمدیده کمک کنید که ستمدیده می‌تواند همسر یا پدر و مادر یا کارگر و دیگران باشد، اگر به چنین فرد ستمدیده‌ای در این ماه مبارک کمک کنید و این چتر ستم را از سر او بردارید خداوند هم این فرد را با کسانی که با او مخالفت و دشمتی دارند یاری و نصرت می‌دهد.

مفسر و مترجم قرآن کریم اظهار کرد: ببینید روزه چه تجارت عجیبی است و چه آثار عجیبی دارد و ما با یک امساک خوردن و نوشیدن به این ثمرات می‌رسیم.

ماه رمضان ماه رحمت و برکت و آمرزش و توبه

وی ادامه داد: سپس حضرت می‌فرماید: «شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ البَرَکَهِ، وشَهرُ الرَّحمَهِ، وشَهرُ المَغفِرَهِ، وشَهرُ التَّوبَهِ وَالإِنابَهِ؛ مَن لَم یُغفَر لَهُ فی شَهرِ رَمَضانَ فَفی أیِ شَهرٍ یُغفَرُ لَهُ؟!» ماه رمضان، ماه برکت است، ماه رحمت، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت به سوی خدا. هر که در ماه رمضان آمرزیده نشود، پس در چه ماهی آمرزیده گردد؟!

حجت الاسلام انصاریان در پایان گفت: و در آخر حضرت می‌فرماید: «فَاسأَلُوا اللّهَ أن یَتَقَبَّلَ مِنکُم فیهِ الصِّیامَ، ولا یَجعَلَهُ آخِرَ العَهدِ مِنکُم، وأن یُوَفَّقَکُم فیهِ لِطاعَتِهِ ویَعصِمَکُم مِن مَعصِیَتِهِ، إنَّهُ خَیرُ مَسؤولٍ.» پس، از خداوند بخواهید که در این ماه، روزه شما را بپذیرد و آن را آخرین رمضان شما قرار ندهد که از این همه بهره محروم نشوید و شما را بر طاعت خویش توفیق دهد و از گناه حفظ کند، که او بهترین کسی است که از او درخواست می‌شود.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.