×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چگونگی محکم و قوی شدن در امتحانات و بلاهای الهی به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله سید رحیم توکل از اساتید برجسته اخلاق حوزه علمیه قم، شنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در برنامه یاد خدا با اشاره به علت گناه کردن و سستی در بلاها گفت: در روایت آمده کسی که دینش محکم نیست، چطور می‌تواند در بلاها محکم بایستد؟ اعمال جوارحی ما از باطن ملکوتی فرمان میگیرد.

این استاد حوزوی بیان کرد: اول باید درون محکم باشد تا اعضا محکم بایستند، اگر درون محکم بود چشم امکان ندارد در نگاه به گناه بلغزد و به گناه نگاه کند، زبان امکان ندارد به گناه باز شود؛ چون درون محکم است چشم ها، زبان و حرکات و سکنات و اعضای انسان محکم است.

وی ادامه داد: اگر در اعضا و جوارح سستی پیدا شد به خاطر این است که درون سست است. حضرت علی(ع) فرمودند: کسی که در دین محکم نیست نمی‌تواند در بلاها محکم بایستد ولی اگر اهل استقامت شدید، اهل نجات هستید.

وی افزود: اینها همه برای ما هشدار است که از ما تقوا و استقامت می‌خواهند، یاری دین می‌خواهند که دوام بر آن مهر قبولی اعمال است.

با خود خلوت کنید!

آیت الله توکل با توصیه به اینکه با خود خلوت کنید، گفت: گاهی با خود خلوت کنید، خودتان خود را خیلی عالی می‌شناسید، در طول زندگی خدا نقاط ضعف ما را به ما نشان داده است، پس ببینید کجا می‌لغزید؟ آیا در چشم می‌لغزید؟ آیا در شهوات می‌لغزید؟ آیا در غذا می‌لغزید؟ آیا در زبان کنترل شما سست است؟

وی افزود: در صورتی که خدا به کرار در طول زندگی صحنه‌هایی را به ما نشان داد که به ما گفت: در این نقاط ضعف دارید و میلغزید، پس آن را درست کنید. خیلی‌ها مثل زبیر ۳۰ سال پای دین ایستادند اما زمین خورند!

زنگ خطر قرآنی

آیت الله توکل آیه ۱۴ سوره تغابن را آیه‌ای هشدار دهنده دانست و گفت: خداوند در قرآن آیه ۱۴ سوره تغابن می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِکُمْ وَأَوْلَادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ»، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، در حقیقت برخی از همسران شما و فرزندان شما دشمن شمایند، از آنان بر حذر باشید.

وی ادامه داد: این آیه زنگ خطر است! خداوند دارد به ما هشدار می‌دهد، خیلی‌ها این آیه را شنیدند اما دنبال این آیه نرفتند، چون خداوند در این آیه هشدار داده که گاهی این همسر و فرزند شما را بی‌دین می‌کند، پس چشم‌های خود را باز کنید و مواظب باشید.

مشکلات و لغزش‌های خود را بررسی کنید!

این استاد اخلاق گفت: همه ما مشکل داریم اما چرا بررسی نمی‌کنید؟! چون در آن تامل و تعمق نمی‌کنیم. نماز می‌خوانید، روزه می‌گیرید، قرآن می‌خوانید، اما اینها یک کار معمولی مسلمانی است! خوارج و نهروانی‌ها هم نماز و قرآن نمی‌خواندند و همه ظواهر را انجام دادند اما چرا علی (ع) کش شدند؟ چون آن نکته‌ی درون را مواظب نبودند و گرنه نماز و قرآن خواندن کاری ندارد!

وی در پایان اظهار کرد: اما خدا امتحان می‌گیرد تا در جزر و مدها شناخه شوید آدم پولدار است اما گاهی فقیر می‌شود انسان سالم است اما بیمار می‌شود اما با یک جزر وو مد همه چیز عوض می‌شود هر کس کمی تامل کند مشکل خود را می‌تواند پیدا کند که در کدام جلوه دنیا جذب شده است و مشکل او چیست؟ وقتی امتحان آمد به مقدار مقام امتحان هم سخت می‌شود.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.