×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

انس با قرآن قدرت تشخیص مصلحت و مفسده عقل را بالا می‌بردبه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن الهی، استاد حوزه علمیه، عصر روز گذشته شنبه ۲۹ مردادماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینیه فاطمه زهرا (س) محله آبسردار تهران با اشاره به اعطای عقل به انسان گفت: همه مخلوق هستند ولی مخلوقات با هم تفاوت دارند و خداوند فقط در خلقت انسان تصرف می‌کند و انسان را در یک برنامه رشد قرار می‌دهد و در آیه ۴ سوره تین می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ؛ که ما انسان را در نیکوترین نظم و اعتدال و ارزش آفریدیم.»

وی ادامه داد: اما اگر انسان بخواهد در مرحله کمال خود را ببیند باید خصوصیاتی در او برای این کمال باشد و کمال انسان در خوب خوردن و پولدار بودن نیست، بلکه انسان با کمال یک انسان با نظم و منظم و با ادب و اهل تقوا است.

سه کار برای ایجاد تغییر و رسیدن به کمال

حجت الاسلام الهی با بیان اینکه سه کار برای تغییر و رسیدن به کمال لازم است، گفت: خداوند بساط کمال را با پیامبر (ص) آورد و یک کمال جدید هم در روز غدیر آورد و با عدیر امر عوض شد و با ولایت قرار شد انسان‌ها تغییر کنند و رشد نمایند.

وی افزود: برای این تغییر سه کار باید انجام شود که اول باید عقل ما تغییر کند و دوم قلب است و سوم رفتار است. مثلا اگر شما دیدید کسی چیزی به شما داد که از او چنین انتظاری را نداشتید معلوم می‌شود که عقل و قلب این فرد تغییر کرده است.

تشخیص مصلحت و مفسده دو لازمه عقل

این استاد اخلاق با اشاره به دو لازمه عقل اظهار کرد: عقل باید تغییر کند اما در این عقل دو چیز است که یکی تشخیص مصلحت و دومی تشخیص مفسده است. مثلا اگر کسی در نشستن تشخیص بدهد که به خاطر درد پا در این مجلس روی صندلی بنشیند و دیگری روی زمین می‌نشیند، این انتخاب در نشستن بر اساس تشخیص مصلحت عقل او بوده است. پس اگر در کارهایتان تشخیص مصلحت در عقل نیامد کارتان لنگ است.

وی ادامه داد: از امام صادق (ع) پرسیدند در حرم‌ها از خدا چه بخواهیم، حضرت فرمودند از خدا عقل بخواهید. پس داشتن عقل خیلی مهم است.

وی تاکید کرد: کسی که در امورات زندگی چه در کار و چه در سایر اموراتش ورودی و خروجی او یکی نیست، این فرد مصلحت خود را نمی‌فهمد و قدرت تشخیص مصلحت خود را ندارد.

اهمیت تشخیص مفسده توسط عقل

حجت الاسلام الهی با اهمیت دادن تشخیص مفسده توسط عقل اظهار کرد: اما چیز دومی که در عقل وجود دارد تشخیص مفسده است. مثلا تشخیص بدهد به این مجلس یا این سفر برود یا نرود، اگر دید در آن مفسده و گناهی است تشخیص بدهد آنجا نرود.بنابراین اگر تشخیص مصلحت و مفسده ما درست باشد ما به موقع می‌خوابیم و به موقع هم غذا می‌خوریم و عبادت می‌کنیم و دیگر آشفته زندگی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی می‌گوبد به حرم امام رضا (ع) رفتیم اما مشکل ما حل نشد! این حل نشدن به خاطر این آشفتگی در زندگی است. مگر ما ۱۴ معصوم را نداریم پس چرا با داشتن آن‌ها خوب زندگی نمیکنید و مشکل دارید؟! پس سعی کنید عاقل باشید و زندگی خود را با ۱۴ معصوم تطبیق دهید.

انس با قرآن راه تقویت عقل

این استاد حوزوی در پایان با اشاره به راه تقویت عقل اظهار کرد: برای تقویت تشخیص مصلحت و مفسده در عقل، باید قرآن زیاد بخوانید که قرآن کتاب عقل است و قرآن قدرت تشخیص مصلحت و مفسده را زیاد می‌کند، پس زیاد قرآن بخوانید.

وی افزود: تفسیر قرآن و همینطور فهم تدبر در آن سر جای خود اما روخوانی قرآن خیلی مهم است که سفارش شده این قدر قرآن بخوانید و ختم کنید تا ریزه کاری‌های آن به شما منتقل شود، بدانید که قرآن همه‌اش نور است و شما را در تشخیص مصلحت و مفسده کمک می‌کند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.