×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تاکید قرآن به یادآوری ایام الله به مردمبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ مهدی توکلی واعظ و سخنران دینی صبح یکشنبه ۶ شهریورماه در دهمین روز مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در حسینه مرحوم خوشنما در محله ایران تهران درباره اهمیت یادآوری ایام الله گفت: خداوند در آیه ۵ سوره ابراهیم می فرمایند: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ؛ موسى را با آیات خود فرستادیم که: قوم خود را از تاریکى به روشنایى بیرون آر» در جلسه قبل بیان شد که خدداوند حضرت موسی(ع) را با معجزاتی به سوی قومش مبعوث کرد تا آنها را از ظلمت و تاریکی به سوی نور هدایت کند.

در آیه اول سوره ابراهیم هم خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرمایند: «کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ؛ کتابى است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاریکى به روشنایى ببرى» معلوم می شود ماموریت همه پیامبران یکی است و آن اینکه آنها مردم را از ظلمات و تاریکی ها به سوی نور هدایت کنند.

اما بحث امروز ادامه آیه ۵ سوره ابراهیم است که خداوند می فرماید: «وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ؛ و روزهاى خدا را به یادشان بیاور.» در ادامه خداوند فرمودند ایام الله را به مردم یادآوری کن. از این آیه معلوم می شود که نباید ایام الله و روزهای خاص فراموش شود.

اما همه روزها، روزهای خدا است پس چرا باید ایام الله را به مردم یاد آور شوند؟! همه مکان ها از خدا است اما کعبه را بیت الله می گویند، چون این خانه یک ویژگی خاص دارد، یا اینکه همه ماه ها، ماه خدا است اما ماه رمضان را شهر الله می گویند، و در اینجا هم همه روزها، روز خدا است اما برخی روزها ایام الله است.

چون خدا در یک روز قدرت و عظمتش جلوه نموده است و این قدرت الهی ظهور کرده است که مثلا در این روز خداوند فرعون را به دست حضرت موسی(ع) نابود کرد، برای همین یک روز خاص است که خداوند آن را ایام الله نامیده است که مردم قدرت خدا را متوجه شوند.

در این روز قدرت شیطانی فرعون در مقابل حضرت موسی(ع) شکست خورد و حضرت موسی(ع) در برابر این قدرت شیطانی پیروز شد و این روز به ایام الله تعبیر شده است.

هیچ قدرتی در طول تاریخ جنایاتی که فرعون نموده را نکرده است و حضرت موسی(ع) دست خالی با قدرت الهی بر این قدرت شیطانی پیروز شد. یکی از جنایات فرعون این بود که ۴۰ سال هر چه نوزاد پسر در بنی اسرائیل متولد می شود آنها را ذبح می کرد که قرآن در آیه ۴۹ سوره بقره می فرماید: «وَإِذْ نَجَّیْنَاکُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَسُومُونَکُمْ سُوءَ الْعَذَابِ یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ وَیَسْتَحْیُونَ نِسَاءَکُمْ ۚ؛ و به یاد آرید آنگاه که شما را از فرعونیان رهانیدیم: شما را شکنجه‌هاى سخت مى‌کردند، پسرانتان را مى‌کشتند و زنانتان را زنده مى گذاشتند».

اصلی کسی جرات نداشت با فرعون روبرو شود تا چه برسد او را شکست بدهد! برای همین روزی که حضرت موسی(ع) با دست خالی و با قدرت الهی بر فرعون پیروز شد، یک روز خاص است که قدرت خدا جلوه کرده است و این روز از ایام الله است و قرآن در این آیه تاکید دارد که ایام الله را مردم به یاد بیاورند.

چون این روز نشانه های عظمت و قدرت خداوند نمایان شده است. یک نمونه دیگر هم ظهور حجت بن الحسن(عج) است که با ظهورش بر همه قدرت های شیطانی جهان غلبه می کند و آنها را از بین می برد و آن روز هم ایام الله است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.