×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

توصیه‌هایی برای حفظ از بیماری و مرض و بلاهابه گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین هاشمی‌نژاد، خطیب حوزوی صبح امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه طی سخنانی در حسینیه مرحوم پنبه‌چی تهران با اشاره به خسران عمر و مرض و بلاها گفت: مطلقا انسان در خسران است و خداوند در آیه ۲ سوره عصر می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ؛ بی‌تردید انسان در زیان کاری بزرگی است» و خسران هم یعنی اصل سرمایه را از دست بدهید!

وی ادامه داد: مانند آن یخ فروش که داشت یخ‌هایش آب می‌شد و کسی از او یخ نمی‌خرید و فریاد می‌زد که همه سرمایه‌ام دارد از بین می‌رود! و اکنون سرمایه ما عمر ما هست که دارد از بین می‌رود و هر نفسی که می‌کشیم یک گام به قبر نزدیکتر می‌شویم و سرمایه عمر از دست می‌رود.

وی افزود: شکی نیست که قبلی‌ها مرده‌اند و بقیه هم می‌میرند و ما هم خواهیم مُرد و هیچ تردیدی در مرگ نیست و ما هم به زودی میمیریم! اما انسان باید خود را برای مرگ آماده کند و توشه‌ای برای رفتن تهیه کند. به مجرد اینکه اجل برسد یک لحظه تقدم و تاخر وجود ندارد و قانون الهی این است که همه باید بمیرند و وارد برزخ شوند و با مرگ درب عمل بسته می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه گاهی ممکن است که یک مریضی و بیماری مقدمه مرگ ما باشد، گفت: پیامبر (ص) به محض اینکه یک جوش کوچک در بدن خود مشاهده می‌کردند، دست به دعا بلند نموده و به خدا پناه می‌بردند و می‌فرمودند خدایا ممکن است این جوش کوچک منجر به مرگ من شود، پس به تو پناه می‌برم! از نظر علمی هم تخطی یک سلول باعث سرطان می‌شود.

توصیه برای حفظ از بیماری و مرض و بلاها

وی افزود: بنابراین مرض و بیماری هم گاهی مقدمه مرگ است و باید از امراض و بیماری‌ها نیز به خدا پناه برد. این دعا را زیاد بخوانید: «اَعوذُ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ وَ عِزَّتِکَ الَّتی لا تُرامُ وَ قُدْرَتِکَ الَّتی لا یَمْتَنِعُ مِنْها شَیْ ءٌ، مِنْ شَرِّ الدُّنْیا وَ الآخِرَهِ وَ مِنْ شَرِّ الأَْوْجاعِ کُلِّها»، خدایا! از همه بدی‌های دنیا و آخرت و از شرّ همه دردها، به بزرگواری و عزّت زوال ناپذیر و قدرت بی‌مانعت، پناه می‌برم.

وی توصیه کرد: همچنین صبح و شب سه مرتبه بگویید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَهِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ؛ خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!» و سی مرتبه هم بعد از نماز صبح تسبیحات اربعه را بگویید که هر کس صبح سی مرتبه تسبیحات اربعه را بگویید خدا او را از هر بلایی حفظ می‌کند.

این خطیب حوزوی گفت: بعد از نماز صبح آیاتی توصیه شده که باعث حفظ از بلاها و امراض می‌شود که مرحوم آیت الله خوانساری بر مداومت و خواندن این آیات توصیه و تاکید کردند و این آیات همه آیاتی توحیدی است که عبارتند از: «قلْ لَنْ یصِیبَنَا إِلَّا مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ (آیه ۵۱ سوره توبه) وإِنْ یمْسَسْک اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِنْ یرِدْک بِخَیرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ یصِیبُ بِهِ مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ. (آیه ۱۰۷ سوره یونس) ومَا مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ کلٌّ فِی کتَابٍ مُبِینٍ. (آیه ۶ سوره هود) وکأَینْ مِنْ دَابَّهٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یرْزُقُهَا وَإِیاکمْ ۚ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ. (آیه ۶۰ سوره عنکبوت) ما یفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَهٍ فَلَا مُمْسِک لَهَا ۖ وَمَا یمْسِک فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ (آیه ۲ سوره فاطر) قلْ أَفَرَأَیتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِی اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَهٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکاتُ رَحْمَتِهِ ۚ قُلْ حَسْبِی اللَّهُ ۖ عَلَیهِ یتَوَکلُ الْمُتَوَکلُونَ. (آیه ۳۸ سوره زمر) حسْبِی اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَیهِ تَوَکلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. (آیه ۱۲۹ سوره توبه)».

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.