×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شیطان و هوای نفس مانع ارتباط با خدا هستندبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان، مفسر و مترجم قرآن کریم شب گذشته یکشنبه ۲۰ شهریور ماه طی سخنانی در مهدیه سیرجان با اشاره به دو مانع ارتباط بین انسان و پروردگار گفت: تمام موانعی که بین انسان و پروردگار است و خدا نیز راضی به این موانع نیست، ساخت دو نفر است! یکی شیطان و دیگری هوای نفس است که هوا یعنی خواسته‌های غیر معقول و نامشروع انسان است که مجموع خواسته‌های نامشروع را قرآن هوا گفته است.

اولین مانع ارتباط با خدا و منظور از شیطان

این خطیب حوزوی با اشاره به مانع‌سازی شیطان در ارتباط انسان با خداوند و منظور از شیطان، اظهار کرد: شیطان هم یک نفر نیست. ریشه شیطان شطن است و شیطان اسم عام است و اسم خاص کسی نیست و یک اسم خاص در قرآن آمده که ابلیس است و شیطان به معنای گمراه، گمراه کننده، ضرر زننده، خسارت زننده و خراب کننده دنیا و آخرت است که ابلیس هم شیطان است.

وی ادامه داد: میلیون‌ها شیطان الان در جهان داریم که تمام گمراهان و گمراه کنندگان و ضرر زنندگان و کسانی که برای تخریب دنیا و آخرت انسان فعالیت می‌کنند همه شیطان هستند.

مفسر و مترجم قرآن کریم با اشاره به آیه ۲۲ سوره ابراهیم گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ ۖ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی ۖ فَلَا تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنْفُسَکُمْ ۖ مَا أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ ۖ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَا أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ چون کار به پایان آید، شیطان گوید: خدا به شما وعده داد و وعده او درست بود و من نیز به شما وعده دادم ولی وعده خود خلاف کردم. و برایتان هیچ دلیل و برهانی نیاوردم جز آنکه دعوتتان کردم شما نیز دعوت من اجابت کردید؛ پس مرا ملامت مکنید، خود را ملامت کنید. نه من فریادرس شمایم، نه شما فریادرس من. از اینکه مرا پیش از این شریک خدا کرده بودید بیزارم. زیرا برای ستمکاران عذابی است دردآور.»

شیطان بر انسان تسلط ندارد ولی دعوت به گناه می‌کند

وی افزود: قرآن می‌فرماید شیاطین به کسی تسلط ندارند و هیچ قدرتی هم بر شما ندارند ولی کار این شیاطین دعوت است نه اینکه شما را اسیر خود کنند. در کشور ما رضا شاه یک شیطان بود و تسلطی بر زنان کشور نداشت ولی دعوت کرد که زنان حجاب خود را کنار بگذارند و خیلی از مادران و مادر بزرگ‌های ما این دعوت را گوش ندادند و زورش هم به آن‌ها نرسید، ولی خیلی‌ها به اختیار خودشان گوش دادند و قرآن هم می‌گوید شیطان وقتی بر شما مسلط می‌شود که خودتان خود را در آغوش شیطان بیندازید و گرنه شیطان فقط دعوت کننده است!

این خطیب حوزوی خاطر نشان کرد: شیطان شما را به مشروب خوردن دعوت می‌کند ولی این شما هستید که این دعوت را می‌پذیرید یا نمی‌پذیرید. اما مومنین دعوت شیطان را گوش نمی‌دهند، لذا در روز قیامت خداوند می‌فرماید شیطان به تمام گمراهان می‌گوید: «إِلَّا أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی ۖ» من فقط دعوت می‌کردم و قدرتی بر شما نداشتم که دست و پای شما را به زنجیر کنم و به انواع گناهان بکشانم ولی شما دعوت مرا پذیرفتید و اگر جهنمی شدید مرا سرزنش نکنید! خود را سرزنش کنید که جهنمی شدن شما به من ربطی ندارد.

وی ادامه داد: او دعوت به بریدن از خدا می‌کند و شما می‌توانید دعوتش را رد کنید و شما را مجبور نمی‌کند که بیایید؛ و روز قیامت آخرین حرف شیطان این است که من امروز فریاد رس شما نیستم و هیچ قدرتی هم ندارم و شما هم قدرت نجات مرا ندارید و هر دو جهنمی هستیم، «مَا أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ».

حضور شیطان در همه جا حتی در دل خانواده

حجت الاسلام انصاریان با بیان اینکه شیاطین امروز در همه دنیا و حتی در دل خانواده حضور دارند، گفت: این یک معمار ایجاد مانع و سد و دیوار بین ما و خدا است و شیاطین در هر ۵ قاره هم هستند و در ایران و همه شهرها هم زیاد است و در شهر شما هم زیاد است و حتی در خانواده شما هم هستند که پروردگار آن‌ها را به نام شیطان نام‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: شیطان یعنی موجودی که به دنیا و آخرت شما می‌خواهد ضرر بزند او می‌خواهد به دین و انسانیت و اخلاق و ارزش شما ضرر بزند و می‌خواهد شما را تبدیل به یک موجودی کند که قرآن در آیه ۵ سوره تین می‌فرماید: «أَسْفَلَ سَافِلِینَ» که پست‌ترین پست‌ها شوید.

هوای نفس مانع دوم ارتباط انسان با خدا

حجت الاسلام انصاریان هوای نفس را مانع دوم ارتباط انسان با خداوند دانست و اظهار کرد: مانع دوم هوای نفس است که شیطان درون ما است. هوای نفس خواسته‌های نامشروع است که مادر آن‌ها «می خواهم» است. می‌گویند چرا نماز نمی‌خوانی؟ می‌گوید دلم می‌خواهد، می‌گویند چرا ظالم به زن و بچه‌ات هستی؟ می‌گوید دلم می‌خواهد! این دلم می‌خواهد‌ها هر کدام یک دیوار تاریک بین انسان و پروردگار است.

وی ادامه داد: قرآن می‌گوید روز قیامت من عذر هیچ قدم خلافی را از شما قبول نمی‌کنم! بگویید نمی‌دانستم و نشد و جامعه و خانواده تغییر کرده بود و ما هم دنبال این بادهای مخالف رفتیم، اصلا پذیرفته نیست! در متن قرآن هم اعلام شده که عذر نیاورید که نمی‌پذیریم! می‌گوید بی‌حجاب شدم چون جامعه خراب بود، یا اینکه خیلی از اطرافیان عرق خور بودند من هم شدم، اصلا عذری قبول نیست و کل گناهکاران عالم محکوم هستند.

ترک گناهان درونی اولین گام و اولویت در ترک گناه

حجت الاسلام انصاریان در بخش پایانی سخنان خود ترک گناهان درونی را اولین گام و اولویت برای ترک گناه دانست و اظهار کرد: در ترک گناه باید اول گناهان درونی را ترک کرد بعد گناهان بیرونی را ترک نمود که اولویت ترک گناهان با گناهان درونی است که باید اول حسد، ریا، کبر، بخل، خود پسندی و امثال اینها را از درون پاک کرده و ترک کنیم، بعد گناهان بیرونی را مثل حرام خوری، رباخوری، دزدی، غیبت، تهمت، شکستن شخصیت مردم و… را ترک کنیم.

وی ادامه داد: در ترک گناه باید یک خانه تکانی درونی و برونی انجام داد. یکی از این گناهان درونی اگر در درون باشد انسان را یقینا جهنمی می‌کند.

عقوبت بخل مالی از گناهان درونی

مفسر و مترجم قرآن با بیان اینکه یکی از گناهان درونی بخل است، گفت: خداوند در آیه ۱۸۰ آل عمران می‌فرماید: «وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَیْرًا لَهُمْ ۖ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ ۖ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ ۗ؛ و کسانی که به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا کرده، بخل می‌ورزند، هرگز تصور نکنند که آن [بخل‌] برای آنان خوب است، بلکه برایشان بد است. به زودی آنچه که به آن بخل ورزیده‌اند، روز قیامت طوق گردنشان می‌شود.»

وی افزود: کسانی که خداوند به آن‌ها ثروت مادی داده است و به طریقی در دنیا پولدار هستند، اگر در کنار این ثروت بخل بورزند این آیه خطاب به آن‌ها می‌گوید اگر در راه خیر این مال را استفاده نکنید و بخل بورزید، این مال برای شما ضرر خواهد داشت و روز قیامت به خاطر بخلی که داشتید خداوند معادل وزن ثروتی که دارید، یک گردنبند گداخته از آتش جهنم به گردن شما می‌اندازد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.