×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش خبرنگار عترتنا؛جلسه هم اندیشی محققین و پژوهشگران مسجد الزهراء منطقه ۱۲ تهران طبق روال شنبه‌ها امشب ۱۴ آبان ماه با سخنرانی دکتر ابوالفضل اردیبهشت، پژوهشگر پژوهشگاه تعلیم و تربیت و رئیس مدرسه پیام غدیر درباره «نقش خانواده در تربیت فرزند در دوره پساکرنا» برگزار شد که در ادامه سخنان این پژوهشگر از نظرتان می‌گذرد.

ارزش گذاشتن به اعضای خانواده به جای تصمیم گیری دیکتاتورانه و فراهم کردن آرامش در خانواده از ویژگی‌های خانواده مقتدر و مهربان است.

فراهم بودن امنیت و آرامش در خانواده مقتدر

اولین چیزی که بجه‌ها در خانواده به آن نیاز دارند امنیت است، که اگر پدر مقتدر این امنیت را برای خانواده فراهم نکند به هیچ چیز در خانواده نخواهید رسید! در کنار امنیت، آرامش هم مهم است و بعد از امنیت باید آرامش در وجود اعضای خانواده بنشینید و اعضای خانواده در سایه امنیت و آرامش به موفقیت برسند.

ویژگی پدر مقتدر

پدر مقتدر پدری است که وقتی وارد خانه می‌شود تمام مشکلات بیرون از منزل را همان پشت درب منزل می‌گذارد و مانند نسیمی فرح بخش وارد منزل می‌شود و هر گرفتاری که بیرون خانه داشته سر خانواده خالی نمی‌کند.

نباید مشکلات بیرون خانه باعث شود که پدر در منزل آرامش نداشته باشد و عصبی باشد که خانواده و بچه‌ها از او بترسند در صورتی که پدر مقتدر مشکلات بیرون را پشت در خانه می‌گذارد که بچه‌ها از وجودش احساس آرامش کنند. این آرامش باعث می‌شود که بچه‌ها دستورات پدر را هم بپذیرند.

تصویب مقررات و قوانین داخلی برای اعضای خانواده

پدر مقتدر باید در خانواده یک مقرارتی را تصویب کند و برای همه اعضای خانواده قرار بدهد اما این قانون و مقررات منزل باید به اتفاق نظر همه اعضای خانواده تصویب شود نه اینکه پدر دیکتاتورانه مقرراتی را تصویب و همه اعضا را به اجرای آن امر کند.

این قوانین و مقررات داخل منزل باید با نظر همه اعضای خانواده در چندین جلسه با هم بررسی و تصویب شود و بعد از تصویب شدن هم آن را در منزل نصب نموده و همه آن را اجرا کنند. و این مقررات هم باید برای همه اعضای خانواده مفید باشد.

لزوم ایجاد گفتگوی فردی و جمعی در خانواده مقتدر

نکته دیگر در خانواده مقتدر بحث گفتگوی جمعی و انفرادی با اعضای خانواده است که این گفتگو خیلی مهم و تاثیر گذار است.

پدر مقتدر باید فرصت گفتگو جمعی را برای خانواده فراهم کند و یک دورهمی گفتگو محور برای حل مسائل جمعی خانواده تشکیل بدهد به نحوی که همه اعضای خانواده بتوانند به راحتی مشکلات و نظرات خود را بگویند.

در گفتگوی جمعی باید مسائلی مطرح شود که مربوط به جمع است، و قطعا بچه‌ها چیزهایی می‌دانند که برای پدر و مادر و حتی دیگر اعضای خانواده بگویند و اینگونه احساس اهمیت دادن به آن‌ها را حس می‌کنند.

استخراج سوژه برای گفتگو از فیلم مورد علاقه بچه‌ها

حتی اگر نتوانستید مستقیم مطلبی را در این گفتگوی جمعی مطرح کنید می‌توانید بعد از دیدن یک فیلم و سریال که مورد علاقه بچه‌ها و اعضای خانواده است بعد از آن بگویید بیایید دور هم بنشینیم درباره این فیلم صحبت کنیم.

اما پدر مقتدر و زرنگ باید آن نکته مد نظر را از دل همین فیلم استخراج کند و موضوع بحث قرار بدهد و روی آن گفتگو کند.

پدر مقتدر علاوه بر گفتگوی جمعی باید گفتگوی فردی هم با اعضای خانواده داشته باشد و یک وقت در هفته برای گفتگوی فردی با اعضا اختصاص بدهد تا آن‌ها بتوانند انفرادی و خصوصی و راحت مشکلات و خواسته‌های خود را بیان کنند.

پدر و مادر باید روی موضوع گفتگوی جمعی و انفرادی اهمیت بیشتری بدهد و این ارتباط را با اعضای خانواده برقرار کند که آن‌ها بتوانند راحت مشکل خود را در دل خانواده بگویند و حل کنند.

پرهیز از توقع بی‌جا از فرزندان

نکته پایانی اینکه ما نباید تصور کنیم که بهترین کارهای را فرزندان ما باید انجام دهند! بلکه باید از فرزندان خود در حد خودشان انتظار داشته باشیم. باید از نظر رفتاری و اجتماعی فرزندان خود را بشناسید و بدانید که مثلا اگر الان فرزند شما ۱۸ساله شده است از یک جوان ۱۸ساله چه توقع و انتظاری باید داشته باشید و مهم اینکه باید بدانید در این سن فرزند شما وارد دوران بلوغ شده و کمی پرخاشگر است و صبر او کم شده است.

هیچ کس دوست ندارد فرزند او پرورش نیافته بار بیایید اما گاهی غفلت خانواده‌ها باعث می‌شود فرزندان بیراهه بروند و دچار آسیب‌های اجتماعی و تربیتی شوند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.