×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تصدیق از مراحل تأثیر و استجابت دعا و ذکر استبه گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد شجاعی، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز شنبه ۲۸ آبان ماه در ادامه سلسله جلسات شرح رساله حقوق امام سجاد (ع) که از سوی نمایندگی اصفهان موسسه منتظران منجی در گلستان شهدای این شهر برگزار شد، گفت: ما گاهی فقط بسم الله الرحمن الرحیم یا سبحان الله را می‌گوییم و هیچ هم نمی‌فهمیم چه گفتیم؟! یا نماز و دعا می‌خوانیم و هیچ چیز نمی‌فهمیم! چون آن را تصور و تصدیق نکرده‌ایم.

صوت و تصور و تصدیق از مراحل تأثییر گذار شدن ذکر و دعا

این استاد حوزه و دانشگاه به مراحل یک ذکر و عمل عبادی تا تاثیرگذاری آن اشاره و بیان کرد: اینگونه ذکر و دعا و نماز خواندن که چیزی از آن نمی‌فهمیم به این دلیل است که فقط در مرحله شفاهی و بعد صوت است و این ذکر و عمل عبادی به تصور ما نیامده است و فقط یک صوت بوده است. تصور این است که انسان بداند این لفظ چیست و به ما چه می‌گوید و در مرحله سوم گاهی علاوه بر تصور، انسان آن لفظ را تصدیق هم می‌کند و آن را قبول دارد.

وی ادامه داد: چه بسا برخی با یک طلاق و مشکل مالی به خدا هم حمله می‌کند! چون این فرد قبلا اگر سبحان الله می‌گفته از روی صوت بوده و به تصور و تصدیق لفظ نرسیده است. و شاید گاهی صوت و تصور ذکر را داشته باشد اما آن معنای ذکر را تصدیق نکند و معنای ذکر را قبول نداشته باشد.

علت سخت بودن برخی از آزمایشات الهی

شجاعی با بیان اینکه مربی با تمرین‌های سخت می‌خواهد شاگردان خود را تربیت کند و بالا ببرد، گفت: مربی گاهی شاگردان خود را با تمرین سخت تربیت و تغذیه می‌کند. حالا آیا مربی سراغ دارید که به نیروهای خود تمرین ندهد؟ چون می‌خواهد آن‌ها را مثل خودش کند، پس به آن‌ها تمرین‌های سخت می‌دهد تا آن‌ها هم شبیه خودش شوند و ما هم آفریده شده‌ایم تا شبیه خدا و اهل بیت (ع) شویم و ما چون سبحان الله را تصدیق نکردیم و در حد لفظ بوده اثری هم روی ما ندارد.

وی افزود: برخی خدا را باور دارند و در مشکلات زندگی رابطه آن‌ها با خدا خراب نمی‌شود و نمی‌گوید حالا بابای من فوت شده من دیگر با خدا رابطه ندارم، اینطور نیست سر هر چیز رابطه‌اش با خدا بهم بخورد. چنین خدا باورانی وقتی ذکر می‌گویند آن ذکر و دعا تاثیر خود را روی آن‌ها می‌گذارد.

رابطه وجودی مرتبه بالاتر از تصدیق

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: برخی در دعا و ذکر یک مرتبه از تصدیق بالاتر می‌روند و رابطه وجودی با خدا و اهل بیت (ع) پیدا می‌کند. مثل رابطه پدر و مادر با بچه که حتی اگر دور هم باشند دل آن‌ها برای او پر می‌کشد، چون بخشی از وجود آن‌ها است.

وی ادامه دادک در این مرحله کسانی که یک ذکر می‌گویند و اثر دارد به خاطر این است از مرحله شفاهی، صوتی، تصوری و تصدیقی عبور کرده و در رابطه وجودی با خدا این ذکر و دعا را می‌گویند، و چنین کسانی دعایشان هم اثر دارد و مستجاب است.

زبان ریشه همه گرفتاری‌ها

شجاعی در ادامه با بیان اینکه همه گرفتاری‌های انسان از زبان او است، گفت: نباید حرف‌های بد را بیان کرد، چون یواش یواش شبیه این الفاظ می‌شوید و شخصیت منفی و زشت پیدا می‌کنید. انسان باید ورودی‌های خود را کنترل کند و الفاظ منفی را نشنود و به زبان هم نیاورد که به انسان آسیب می‌رساند.

وی خاطر نشان کرد: در روایات داریم که یک کافر مهربان از یک مومن بد اخلاق به خدا نزدیک‌تر است! پس قدر زبان خود را بدانید و درست از آن استفاده کنید که تمام گرفتاری‌های انسان از زبان او است. یک موقع من گفتم ممکن است انسان سرطان هم بگیرد ولی باید شاکر باشد، همان لحظه در گوش من گفتند سرطان گرفتی که چند روز بعد سرطان سختی گرفتم!

علت برخی از گرفتاری‌ها

شجاعی در پایان گفت: محال است خدا ما را مبتلا نکنند و از ما امتحان نگیرد! ما خیلی وقت‌ها که گرفتار می‌شویم باید ببینیم در گذشته کسی را سرزنش نکرده ایم؟ کسی را مسخره نکردیم؟ عیب کسی را نگفتیم؟ که حالا خدا سر ما هم آورده است و این ابتلائات گاهی یک ارتباط با رفتار ما در گذشته دارد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.