×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

زندگی مجازی دنیا را هدف حقیقی زندگی قرار ندهید / آیت الله هاشمی علیا / عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت الله «سید علی اصغر هاشمی علیا» تولیت و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر شامگاه سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه سالجاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در این حوزه برگزار شد، با اشاره به دعای امام سجاد (ع) در پناه بردن از رذایل اخلاقی به خداوند گفت: امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه از بعضی از گناهان و رذایل اخلاقی به خدا پناه برده است، که هر کدام از این گناهان قابلیتی دارد که انسان را از طریق کمال و انسانیت دور می‌کند و به پستی می‌رساند.

وی ادامه داد: موضوع این دعا چنین است: «وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الاِسْتِعَاذَهِ مِنَ الْمَکَارِهِ وَ سَیِّیَ الْأَخْلَاقِ وَ مَذَامِّ الْأَفْعَالِ؛ دعای آن حضرت است در پناه بردن به خدا از امور رنج‌آور و بدی اخلاق و کارهای ناپسند»، حضرت در این دعا قبل از بیان برخی از رذایل اخلاقی از این گناهان به خداوند پناه می‌برد.

هیجان حرص اولین رذیله اخلاقی در این دعا

این استاد حوزوی با بیان اینکه حرص اولین گناهی است که حضرت در این دعا بیان فرمودند، اظهار کرد: در فراز اول این دعا حضرت می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَیَجَانِ الْحِرْصِ؛ خدایا! به تو پناه می‌آورم از توفان حرص» هیجان حرص اولین درد و رذیله اخلاقی است که اساس بسیاری از امور پست انسان است که حضرت از این رذیله بزرگ به خداوند پناه برده است.

وی افزود: حرص از داده‌های خداوند متعال است و همه داده‌های خداوند نعم الهی است اما به شرطی که این نعمت‌ها در راه استفاده الهی و سیر الی الله و طبق موازین شرعی از این نعم استفاده شود که اگر در این مسیر استفاده نشود همین نعمت‌های بزرگ الهی نکبت و عذاب برای انسان است. لذا اولین مطلب که امام از خداوند می‌خواهند و خود را در پناه خدا قرار می‌دهد، هیجان از حرص است.

دنیا کلاس تکامل نه محل زندگی حقیقی

آیت الله هاشمی علیا دنیا را کلاس تکامل انسان‌ها دانست و اظهار کرد: عالم دنیا ظرف زندگی نیست بلکه دنیا کلاس تکامل است، کلاس درس معنویت است، کلاس کسب کمالات انسانی و رساندن استعدادهای درونی خود به مرحله فعلیت است و گرنه عالم دیگری جای زندگی است و حقیقت زندگی عالم دیگری است.

وی ادامه داد: دنیا جای یک زندگی حقیقی نیست، بلکه یک زندگی مجازی است. اصلا حظ مجازی چقدر است؟! در صورتی که حقیقت زندگی لذت بار است نه زندگی مجازی. این زندگی دنیا زود گذر و کوتاه و پر از بلا و گرفتاری است، پس چنین زندگی مجازی با این گرفتاری و بلا زندگی نیست. لذتی که اهل عبادت از عبادت می برند از لذتی که اهل دنیا از دنیا می برند قابل مقایسه نیست!

این استاد اخلاق اضافه کرد: اما انسان‌های کور به آخرت مثل هارون، سعادت حقیقی را در سعادت در دنیا و مادیات و ثروت دنیوی می‌دیدند که در مقام مثال درباره هیجان حرص، هارون مصداق شوم حرص است و الان هم قارون صفت زیاد داریم!

تاکید قرآن به اعراض از دنیا پرستان

تولیت حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر با بیان اینکه قرآن از پیامبر (ص) خواسته که از اهل دنیا اعراض کند، گفت: قرآن در آیه ۲۹ سوره نجم می‌فرماید: «فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّیٰ عَنْ ذِکْرِنَا وَلَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاهَ الدُّنْیَا؛ پس تو نیز از کسی که از سخن ما رویگردان می‌شود و جز زندگی دنیوی را نمی‌جوید اعراض کن.» خداوند پیامبر (ص) را خطاب نموده و می‌فرماید: اینها بیدار نمی‌شوند پس از آن‌ها اعراض کن.

وی ادامه داد: نصیحت جایی است که اثر در طلب باشد و اگر قابل اثر نباشد، حتی پیامبر الهی هم کلام الهی را بگوید اثر ندارد و خداوند نیز در این آیه می‌فرماید از این افراد اعراض کن. پس تا جایی که احتمال اثر است باید دنبال نصیحت کردن و هدایت کسی رفت و وقتی این افراد روگردان هستند باید از آن‌ها اعراض کرد چون این افراد با یاد خدا و قرآن و قیامت و حساب سر و کاری ندارند، و اراده اینها زندگی در همین دنیا است.

هدف اصلی زندگی‌یتان چیست؟/این دعا را زیاد بخوانید!

آیت الله هاشمی علیا با طرح این سوال که آیا همّ و غم شما در زندگی دنیا است یا آخرت، گفت: الان احتمال ما در زندگی به چه چیز بیشتر است و به چه چیز بیشتر اهمیت می‌دهیم؟ آیا به عبادت و بندگی خدا بیشتر اهمیت می‌دهیم یا به زندگی دنیا؟ آیا از صبح بیدار می‌شوید به فکر دنیا هستید یا به فکر آخرت؟ آیا کسی که همّ و هدف اصلی زندگیش دنیا است می‌تواند به آخرت هم برسد؟!

این استاد حوزوی با هشدار به اهمیت دادن زیاد به دنیا توصیه کرد: در دعا داریم: «اللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکْبَرَ هَمِّنَا» خدایا قرار مده این دنیا را اکبر همّ ما! این دعا را در قنوت‌ها و تعقیبات نمازها بخوانید و از خدا بخواهید که این دنیا را بزرگترین هم و اهتمام و هدف اصلی ما قرار ندهدد و این دنیا اکبر هدف ما نشود. حالا یک نماز آخر وقت هم می‌خوانید و این نماز اصغر هدف ما است! از خدا واقعا این را بخواهید.

علمی که جهل است!

آیت الله هاشمی علیا برخی علم‌ها را جهل دانست و گفت: در فراز دیگر این دعا آمده است: «وَلاَ مَبْلَغَ عِلْمِنَا» خدایا دنیا را انتهای علم ما قرار نده! علمی که در آن معنویت نباشد جهل است! جهل اصل همه شرور است و علمی که انسان را در مسیر الهی قرار ندهد جهل است ولو ده تا دکترا داشته باشید و زبان‌های مختلف را بلد باشد، این علم آخرت طلب نیست و نور ندارد و جهل است و حتی اصل تمام شرها است.

وی افزود: پس علمی که انسان را به خدا نزدیک نکند جهل است، چون علم نور است و باید انسان را نورانی و به خدا نزدیک کند و هر علمی که انسان را از خدا دور کند جهل و نادانی است. خیلی‌ها علم دارند اما علمشان آن‌ها را به سوی خدا هدایت نمی‌کند و نورانیت الهی ندارند و این علم برای آن‌ها جهل است و بدانند که در جهل الهی هستند.

قبل از مرگ خود را بسازید و آماده کنید

این استاد اخلاق در پایان گفت: خود را بسازید اصلا دنیا برای همین است. تمام قرآن و کتب آسمانی برای همین آمده که قبل از اینکه مرگ بیاید خود را برای مرگ آماده کنیم. حالا آمادگی برای مرگ چه جور است؟ این است که حرام مرتکب نشویم، حق مظلوم را پایمال نکنیم، ظلم به کسی نکنیم، عبادات و فضائل اخلاقی انجام دهیم و رذایل اخلاقی را از خود دور کنیم و خود را در این دنیا بسازیم و روح خود را تزکیه کنیم.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.