×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

شفاعت و نفرین قرآن در قیامت/علت دعوای زوجین در منزل / آیت الله توکل / عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتناآیت‌الله «سید رحیم توکل» شامگاه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در هیئت فاطمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه قرآن تجلی علم خداوند است، گفت: در روایت دارد که خداوند در قرآن به طور علمی تجلی فرمودند و قرآن تجلی علم الهی است، بنابراین علم خدا عین ذات خدا است و وقتی ذات خدا بی‌نهایت شد علم خدا هم بی‌نهایت است. خداوند در قرآن شریفش اظهار علم نمود و مُسلم بشر بسیار حقیرتر از آن است که به کمی از این علم پی ببرد!

از زمان حضرت آدم (ع) تا ظهور فقط دو علم وجود دارد

این استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه از زمان حضرت آدم (ع) تا قبل از ظهور امام‌زمان (عج) آنچه در علوم برای مردم در همه ابعاد باز می‌شود همه از دو باب از علم هستند، گفت: وقتی حضرت تشریف بیاورند ۲۵ باب علم به دست امام‌زمان (عج) برای مردم باز می‌شود.

باز شدن ۲۵ علم زمان ظهور حضرت

وی به باز شدن ۲۵ علم با ظهور امام‌زمان (عج) اشاره و بیان کرد: الان فقط دو باب علم موجود است؛ ولی همین دو باب علم چقدر در تمام ابعاد گسترده یافته است به‌نحوی‌که هر اختراع و اکتشافی تا قبل از ظهور همه از همین دو باب علم است، اما حضرت تشریف بیاورد ۲۵ باب از علم زمان ظهور حضرت باز می‌شود و تحولی در دنیا به وجود می‌آید که الان درک آن را نداریم!

وی افزود: بعد از امام‌زمان (عج) هم زمان رجعت ائمه طاهرین (ع) است و همه ائمه (ع) به عالم دنیا بر می‌گردند و وقتی به این عالم دنیا برگشتند علمی جدیدتر در زمان رجعت باز می‌شود که غیر از آن ۲۷ باب علم است!

دانش اندک بشر در شناخت روح و عظمت قرآن

آیت‌الله توکل در ادامه با بیان اینکه بشر از نظر علمی و دانش در شناخت روح عاجز است، گفت: این همه علوم که باز شد اما مردم شناخت علمی به روح نمی‌توانند پیدا کنند. روح که مدبر و همه‌کاره این بدن است؛ اما این روح ما از چه سنخی است و چطور است که نمی‌توان آن را شناخت و فهمید.

وی ادامه داد: قرآن به‌اجمال در آیه ۸۵ سوره اسراء فرمود: «وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا؛ و از تو درباره روح می‌پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است، و از دانش و علم جز اندکی به شما نداده‌اند.» روح از عالم امر است؛ اما همه مردم از عالمِ خَلق هستند و آن‌قدر بار علمی ندارند که از روح سر در بیاورید که قرآن شریف این نکته را در زمان پیغمبر اکرم (ص) فرمودند و این فرموده قرآن تا الان هم هست و این فرموده تا دامنه قیامت وجود دارد.

این استاد حوزوی تصریح کرد: الان همه قرآن می‌خوانید؛ اما در این آیه آمده اندکی از علم و دانش را دارید، اما وقتی امام‌زمان (عج) ظهور کنند باز این آیه را می‌خوانید و باز هم اندکی از دانش را دارید، مرتبه بعد زمان رجعت می‌آید باز این آیه را می‌خوانید باز علم شما اندک است. به این معنا که با باز شدن باب‌های مختلف علم باز هم بشر در مقابل فهم قرآن عاجز است.

علت ضعف علمی بشر در مقابل شناخت روح

آیت‌الله توکل با اشاره به اینکه خداوند در روح تجلی علمی نفرموده است، گفت: در این روح چه چیزی به کار برده شده که دو باب علم قبل از ظهور و ۲۵ باب علم بعد از ظهور و علوم زمان رجعت که این همه علم برای مردم باز می‌شود؛ اما باز مردم معلوماتی ندارند که از روح سر در بیاورند!

وی ادامه داد: چون خداوند در خلقت روح تجلی علمی نفرموده است؛ اما درباره قرآن تجلی علمی نموده است و آن‌قدر قرآن عمیق است و عمق دارد و ظاهر دارد و این ظاهر بطنی و این بطن، بطنی دیگر و بطن‌های متعدد دارد که مردم هنوز از ظاهر قرآن فراغت پیدا نکردند که از ظاهر قرآن به باطن آن و از باطن آن به بطون آن بروند!

وی تصریح کرد: این عظمت قرآن است که اگر ما قرآن را یک دریا فرض کنیم حتی یک قطره‌اش هم برای مردم در دنیا باز نشده است. حالا آن طرف عالم که یوم است مقداری از عظمت قرآن برای اهل محشر باز می‌شود که این قرآن چه بود که در دنیا در کنار ما بود و یک عده به آن توجه نداشتند.

بی‌توجهی و عدم انس با قرآن خسارتی عظیم

این استاد اخلاق حوزه علمیه با هشدار اینکه اگر با قرآن انس و ارتباط نداشته باشید گرفتار خسارتی عظیمی می‌شوید، گفت: برخی اصلاً با قرآن بیگانه هستند و برخی هم هفته‌ای، ماهی چند صفحه می‌خواندند؛ اما آن خواندن هم بدون تدبر است و این یک خسارت بزرگ است که در قیامت متوجه خواهید شد که دیگر آن وقت کار از کار گذشته است و فرصت جبرانی ندارید.

وی ادامه داد: واقعاً این یک خسارت بسیار بزرگی است و الان در دنیا در حجاب هستیم و این خسارت‌ها را نمی‌بینیم؛ ولی آن طرف عالم پرده کنار می‌رود و هر کس به‌اندازه درک و فهم و شعورش چیزی را نشانش می‌دهند. ما از عظمت قرآن سر سوزنی هم چیزی یاد نگرفتیم.

در فتنه‌ها راه حق را چگونه بیابیم؟ /قرآن ناظر اعمال و شفیع

آیت‌الله توکل با طرح این سؤال که در فتنه‌ها راه حق را چگونه تشخیص بدیم، گفت: اگر روزگاری رسید که فتنه‌های زیاد شد به حدی که کسی نتوانست حق و باطل را تشخیص دهد در چنین شرایطی راه تشخیص را برای ما بیان کردند که در روایتی نبوی حضرت فرمودند: «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ» اگر روزگار بر تو امر را مشتبه کرد و راه را گم کردید به قرآن پناه ببرید و ببینید فرمان قرآن چیست؟ چون قرآن شفاعت می‌کند و دست افراد را می‌گیرد و در مقابل گاهی هم قرآن برخی را نفرین می‌کند.

وی افزود: قرآن ناظر است و ما را می‌بیند و دست برخی را می‌گیرد و بهشتی می‌کند و در مقابل هم دست برخی را می‌گیرد و جهنمی می‌کند! پس بر کار ما اشراف دارد و ناظر بر اعمالمان است که از بعضی شفاعت و به بعضی هم نفرین می‌کند.

آیا ما اهل قرآن و مأنوس با آن هستیم؟!

این استاد حوزوی اظهار کرد: اما برخی قرآن را تهیه می‌کنند برای وقتی که می‌خواهند خانه جدید بروند آن را بالای سر میگرند و از زیرش رد می‌شوند که وارد خانه جدید شوند! یا در عروس و دامادی‌ها عروس و داماد را از زیر قرآن به خانه بخت می‌فرستند؛ ولی بعد در یک جلد زیبا و در قفسه می‌گذارند و کسی دیگر دست به این قرآن نمی‌زند!

وی ادامه داد: آیا با این نحوه برخوردکردن با قرآن ما اهل قرآن هستیم! آیا این قرآن از ما شکایت نمی‌کند؟ نه قرائتی و نه تدبری در آیات آن! فقط یک عروس و دامادی و خانه جدید از زیر آن عبور می‌کنید! حالا جدی آیا به ما اهل قرآن می‌گویند و ما اهل قرآن هستیم یا برعکس ما بی‌اعتنا به قرآن هستیم.

بچه‌هایتان را کلاس یادگیری قرآن هم بفرستید!

آیت‌الله توکل در ادامه خطاب به پدر و مادرها درباره یادگیری قرآن فرزندانشان گفت: پدر و مادرها بچه‌هایشان را کلاس زبان می‌فرستند و هزینه‌ها می‌دهند، هر چند نمی‌گوییم این کار را نکنید؛ اما آن مقدار که برای یک زبان خارجی روی بچه‌هایتان کار می‌کنید و هزینه می‌دهید، آیا یک‌دهم آن را برای یادگیری قرآن بچه‌هایتان کار می‌کنید؟! ما را راه را گم کردیم و عوضی می‌رویم.

شفاعت و نفرین قرآن در روز قیامت

آیت‌الله توکل با بیان اینکه قرآن در روز قیامت به صحنه می‌آید و عده‌ای را نفرین و عده‌ای را شفاعت می‌کند، گفت: قرآن فردای قیامت با یک چهره نورانی که همه دهان‌ها باز و مبهوت می‌ماند وارد صحنه قیامت می‌شود و در محضر خداوند عالم حاضر می‌شود و می‌گوید انا القرآن من قرآن هستم!

وی ادامه داد: در این لحظه قرآن از یک عده شفاعت می‌کند و می‌گوید این افراد در دنیا مرا قرائت می‌کردند آن قدر که دهانشان خشک می‌شد و از چشمانشان اشک می‌ریخت من از این افراد راضی هستم و از خدا می‌خواهد که خدا هم از آنها راضی باشد. اما افرادی دیگر را خطاب می‌کند و می‌گوید خدایا این افراد اصلاً به من توجهی نداشتند، نه مرا قرائت می‌کردند و نه به فرمانم توجه می‌کردند و از آنها شکایت می‌کند و وای بر کسی که قرآن از او شکایت کند!

خانه‌هایتان را قرآنی  و شیطان را از آن دور کنید

آیت‌الله توکل در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه خانه‌هایتان را قرآنی و شیطان را از آن دور کنید گفت: حداقل در ایام روز ۵۰ آیه از قرآن را بخوانید و بیگانه با قرآن نباشید. وقتی در خانه‌ایتان قرآن قرائت شود ملائکه به آن خانه هجوم می‌آورند و از آن خانه شیاطین فرار می‌کنند و برکات بر آن خانه زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: اما برعکس اگر در خانه‌ای قرآن خوانده نشود ملائکه به آن خانه نمی‌آیند و شیاطین به آن خانه هجوم می‌آورند و برکت در آن خانه به حداقل مقدار می‌رسد و بین زن و شوهر دعوا و فحش و درگیری ایجاد می‌شود. بدانید با حضور ملائکه رحمت، در خانه دیگر جنگ نمی‌شود؛ اما با حضور شیاطین این خانه همه‌اش جنگ و دعوا است.

علت اصلی درگیری و دعوای زوجین در خانه

آیت‌الله توکل در پایان به علت درگیر و دعوای زوجین در خانه اشاره و بیان کرد: معمولاً در خانه‌هایی که بین زوجین درگیری و اختلاف است این اختلاف از طریق جن کافر است که به خانه‌هایی که قرآن قرائت در آن نیست می‌آید و بین زوجین وسوسه و دعوا و اختلاف ایجاد می‌کند تا جایی که کار آنها به طلاق می‌رسد!

وی ادامه داد: وسوسه از سوی جن کافر است و وقتی خانه شما نورانی نیست او کاری می‌کند که بین زوجین اختلاف بیفتد پس کاری کنید که ملائکه به خانه‌هایتان وارد شوند و اوضاع زندگی شما را به دست بگیرند و در دل‌ها رحمت و برکت را القا کنند.

حداقل روزی ۵۰ آیه از قرآن را در منزل بخوانید!

این استاد اخلاق با توصیه به خواندن روزی ۵۰ آیه از قرآن گفت: د: با دوری از قرآن ضربه را می‌خورید اما نمی‌دانید از کجا می‌خورید! حداقل روزی ۵۰ آیه را بخوانید که اگر وقت نمی‌کنید ۵۰ آیه را بخوانید، سوره حمد و توحید و قدر را که همه حفظ هستید اینها را ده بار حداقل بخوانید که این حداقل مقدار تلاوت است.

وی تأکید کرد: هنگام قرائت هم قرآن را با صدای بلند در خانه بخوانید که اگر با صدای بلند بخوانید شیاطین و جن کافر هم از آن خانه فرار می‌کند.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.