×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

عوامل برکت و بی‌برکتی در زندگی و جامعه / میرهاشم حسینی / عترتنا

به گزارش عترتنا؛حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سید میر هاشم حسینی» شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت طی سخنانی درباره عوامل برکت و بی‌برکتی در زندگی و جامعه گفت: وجود مبارک امام جواد علیه‌السلام، با خیر و برکت بودند و هرجا قدم می‌گذاشتند، خیر و برکت سرشار می‌گشت؛ حتی دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز معترف به برکت و جود و کرم امام جواد علیه‌السلام بودند.

عوامل برکت در زندگی

وی در ادامه تبیینی از عوامل برکت در زندگی ارائه و با تأکید بر این‌که برپایی جلسات محفل انس با قرآن کریم در خانه؛ نور و برکت آن خانه را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: کسانی که در محیط نورانیت قرآنی حضورداشته باشند، آداب، اخلاق، برخورد، دیانت، ایمان و دست‌به‌خیر بودنشان نیز پر خیروبرکت خواهد شد.

حسینی بابیان این‌که گاهی اوقات با اقداماتی نه‌تنها خود فرد، بلکه خانه، غذا و کتاب انسان مبارک می‌شود، مطرح کرد: گاهی اوقات مکان و جایی که گمان انسان بدان نمی‌رسد، مکان مبارکی می‌شود؛ چونان که در دره‌ای که هوای بسیار گرمی داشت، خانه کعبه به‌عنوان مرکز معنویت جهانی همه عالم را پرفروغ نمود.

برکت معنوی

این استاد حوزه بابیان این‌که فارغ از برکت‌های ظاهری دنیا، گاهی اوقات برکت به‌صورت برکت معنوی ظهور و بروز می‌یابد، خاطرنشان ساخت: گاهی اوقات مبارک بودن ذهنی و فکری انسان، در مسائل فرهنگی نمود یافته، باعث می‌گردد تا جوانان و نوجوانان از انحرافات فکری و عقیدتی نجات یابند.

خانه‌های برکت آفرین

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که بر اساس روایات اسلامی وجود بچه و کودک برکت خانه است، اظهار داشت: در خانه‌ای که قرآن قرائت شود و قرآن کریم محجور نباشد، آن خانه محل حضور ملائکه و برکت آفرین خواهد بود.

عوامل بی‌برکت شدن زندگی و جامعه

وی ضمن اشاره به روایاتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام به عوامل بابرکتی و بی‌برکتی اشاره نمود و با تأکید بر این‌که بی‌عفتی و بی‌حیایی برکت را از جامعه می‌برد، اذعان داشت: اسراف، حرکت به سمت لقمه حرام، ظلم و خیانت به دیگران، رواج موسیقی مبتذل در خانه‌ها، قماربازی و شراب، برکت را از خانه و خانواده خارج می‌سازد

حسینی تصریح کرد: اگر برکت از زندگی‌ها خارج شود، جامعه‌ای وحشتناک شکل خواهد گرفت، اظهار داشت: اگر کسی نسبت به نماز سستی کند، وجود انسان بی‌برکت خواهد شد؛ مراعات و عدم مراعات حق‌الله و حق‌الناس عامل بابرکتی و یا بی‌برکتی است.

برکت آفرین بودن امام جواد علیه السلام

وی با اشاره به این‌که وجود جوادالائمه نه‌تنها نسبت به دنیای مردم بابرکت، بلکه نسبت به ذهن و عقیده و فکر مردم وجود مبارکی هستند، اظهار داشت: بر اساس تعبیرهای روایی جوادالائمه علیه‌السلام از والاترین برکت‌هاست. زنده نگه‌داشتن یاد و نام جوادالائمه علیه‌السلام برکت آفرین است.

بدترین سحر و طلسم در زندگی

تولیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به روایاتی بر اهمیت دعا و توسل تأکید و سخن‌چینی را بدترین سحر و طلسم در ایجاد و تقویت مشکلات خانوادگی دانست و ابراز داشت: با صبر و مقاومت و نیز مداومت در اخلاق حسنه، رنگ مشکلات زندگی رخت بر خواهد بست.

وی ضمن اشاره به جایگاه ذکر احادیث و روایات در محافل و مجالس معنوی، بر اهمیت توجه توأمان هیئات مذهبی به شور و شعور حسینی تصریح نمود و یادآور شد: پاک‌دامنی، حسن خلق، کسب حلال و اصلاح ذات البین، انسان را مبارک و برکت آفرین می‌گرداند.

به غیر خدا اعتماد نکنید

حسینی بابیان اینکه اعتماد به غیر خدا انسان را به زمین می‌زند و هر چیز ارزشمندی در سایه‌سار اعتماد به ذات اقدس الهی دست‌یافتنی است،  تصریح کرد: انسان در عین تلاش و انجام وظایف، در اوج پرتلاشی همواره باید توجه داشته باشد که تنها خداوند متعال است که هدیه می‌دهد.

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.