×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

طریق معرفت رفتنی است نه خواندنی/مدیریت خیال و نگاه/ عترتنا / حجت الاسلام جعفر ناصریحجت الاسلام والمسلمین «جعفر ناصری» از اساتید برجسته اخلاق حوزه علمیه اصفهان و رئیس بنیاد علمی فرهنگی هاد سه شنبه ۳۰ خردادماه سال جاری در جمع طلاب مدرسه دارالهدی قم با اشاره به اهمیت مدیریت نگاه و خیال گفت: تمام بخش هویتی ما به بخش محتوایی است.

وی ادامه داد: ما داریم سعی می‌کنیم به سمت درک و معرفت و باور پیش برویم ارزان این جایگاه نصیب ما نشده است و تمام ارزش ما به هویت ما است و تمام هویت ما به ادراک ما است و تمام ادراک ما به گزینش صحیح ما است و تمام گزینش صحیح ما به عمل صالح ما است و تمام ارزش عمل صالح ما به استقامت ما است. این فضا مجانی به دست ما نرسیده است.

لزوم دوری از توهم و خیالات و مدیریت آن

این استاد اخلاق با توصیه به لزوم مدیریت قوه خیال اظهار کرد: یک راهی که بین ما و این طی طریق است این است که اول با خودمان کنار بیاییم و دوم مراجعه و رجوع به خویشتن و حقیقت خویش داشته باشید و کلید آن این است که تشتت و پراکندگی و توهم و خیالات و اضطراب را کنار بگذارید و حداقل اینها را مدیریت کنید.

پرهیز از فضای مجازی غیر ضروری

حجت الاسلام ناصری به خطرات حضوری غیرضروری در فضای مجازی اشاره و گفت: برخی جوان‌ها این قدر در فضای مجازی وقت می‌گذارند و بعد هم دنبال آن می‌روند این پراکندگی حواس می‌آورد و باتلاق و چاله کنار آن هست و واقعا وقتی شما با اشتغال زیاد در فضای مجازی غیر ضروری هستید و اول اذان شد آیا با توجه می‌توانید به نماز بایستید، قطعا نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما هستیم و قرآن و زندگی حقیقی پس حقیقی و قرآنی زندگی کنید و بدانید تشتت و پراکندگی فوق العاده مضرر است و نمی‌گذارد انسان خودش را پیدا کند و همه‌اش در شاخه‌هایی می‌رود که فضای مجازی القا کرده است و این اتفاقات خیلی ظریف می‌افتد.

تصویر برداری دقیق ذهن از تصاویر و دیدنی و تبدیل آن به خطورات ذهنی

این استاد حوزوی به تصویری برداری دقیق ذهن از تصاویر و تبدیل آن به خطورات ذهنی اشاره و بیان کرد: با یک نگاه چیزی را می‌بینید ولی چشم به مجرد دیدن یک صورت و تصویر یک مدیریت پیچیده‌ای برای عکس گرفتن دارد و هوشمندانه و سریع به یک نظر از آن تصویر می‌گیرد؛ حالا یک تصویر یک نامحرم در خیابان باشد یا در فضای مجازی است!

وی تاکید کرد: اما بعد این تصویر را هوشمندانه از کانال قوه خیال و با مدیریت قوه واهمه به حافظه می‌فرستد و حافظه این تصویر را بایگانی می‌کند و وقتی می‌خواهید خود را جمع کنید و قرآن و نماز بخوانید حالا اندوخته‌های باطن و بایگانی بیرون می‌آیند و وقتی وارد نماز می‌شوید و می‌گویید الله اکبر، یک دفعه آن اندوخته‌های باطن و درون شما فعال شده و آن تصویر را جلو می‌فرستد و جولان می‌کند و شروع می‌کند به رژه رفتن جلوی شما و اینها چیزهایی است که خودتان آن را اندوخته اید.

جایگاه بصر و بصیرت در قرآن

حجت الاسلام ناصری اظهار کرد: ای کاش ما حتی فقط با مراجعه به قرآن جایگاه بصر را می‌یافتیم و نسبت بصر با بصیرت را می‌یافتیم، بصر در دنیا را می‌یافتیم و همینطور بصیرت در دنیا را می‌یافتیم، بصر در آخرت را می‌یافتیم، خوب اینها همه‌اش مستندات قرآنی دارد.

وی ادامه داد: حالا چه شده که یک نفر اینجا بصر دارد ولی بصیرت ندارد اما آن طرف که می‌رود نه بصر دارد و نه بصیرت! قرآن نیز در آیه ۱۲۵ سوره طه می‌فرماید: «قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَیٰ وَقَدْ کُنْتُ بَصِیرًا؛ پروردگارا، چرا مرا نابینا محشور کردی با آنکه بینا بودم؟»

لزوم مدیریت چشم و نگاه کردن‌ها

این استاد حوزوی با توصیه به لزوم مدیریت نگاه اظهار کرد: چه اتفاقی می‌افتد این به خاطر بزرگی انسان است که هر حرکتش چقدر پیچیده است و همه نسخه‌های قرآنی همه این جهت دهی‌ها را به ما گفته اما ما درگیر مدیریت ورودی‌های چشم نشدیم و این چشمی که آلوده می‌شود مستحقق درک نور را ندارد. آقا بقیه الله نور مطلق است که هم چشمتان را پاک می‌خواهد و هم ادراک و قوا و ذهن پاک می‌خواهد که سرباز امام زمان باید مجهز به سلاح‌های ایمان و تقوا و طهارت باشد.

طلاب با خلوص وارد حوزه شوند

حجت الاسلام ناصری در پایان سخنان خود با توصیه به طلاب گفت: یکی از جهاتی که در حوزه باید باشد و قبلا بود این بود که یک نفر با گذشت وارد حوزه می‌شد و از اول برای خدا می‌آمد و خود را برای خدا می‌فروخت و معامله کرده است و حالا که فروخت اوج قله کمال را نگاه می‌کرد و سعی و تلاشش در مطالعه و مباحثه فقط خدایی بود و اصول تهذیب و پاکی هم نصیبش می‌شد و دلش با نورانیت اهل بیت (ع) ارتباط پیدا می‌کرد. این حوزه همیشه افرادی در آن بودند که الگو در رسیدن قله فضیلت بودند و یک نمونه باید دیده شود تا دل‌ها آرام بگیرد.

وی ادامه داد: پا در این صحنه گذاشتید بدانید دیگر جای دیگر خبری نیست و خود را به خدا فروختید پس درس بخوانید و بدانید و بعد حیث هویتی و محتوایی را ارتقا بدهید که روش‌های تهذیبی و مراقبت و مراعات را انجام دهید. چه نسل از ما در همین حوزه‌ها یکی مرجع می‌شد میتوانست هر وعده دو گرده نان به طلبه شهریه بدهد و شهریه همین بود مگر کسی با این محاسبات طلبگی خودش را محک می‌زد و ملاک قرار می‌داد می‌گفت من شرف علم را می‌خواهم! آن وقت در آن شیخ انصاری هم در می‌آمد.

وی افزود: چون گذشت و ایثار و ادب و آداب و اخلاق و عمل صالح بود. اینها ارکان ورود به حوزه بود و بهره می‌بردند لذا یک دفعه بعد از رحلت مرحوم آخوند خراسانی صاحب کفایه جریان مشروطه که پیش آمد و حتی بعد از آن وقتی رضا شاه منفور آمد با تمام توان ایستاد که عمامه‌ها را بردارد اما کسی نتوانست هویت این حوزه را عوض کنند چون امضا و تایید امام زمان (عج) دارد.

حجت الاسلام ناصری اظهار کرد: مشکلات همیشه بوده و هست اما یک توجه به سید الشهدا علیه السلام آن راهپیمایی عظیم اربعین رخ می‌دهد فضای پیش رو فضای خاصی است که همت و تهذیب و بیداری و عشق به اهل بیت (ع) و طهارت می‌خواهد ما دو دَین داریم که یکی بدهکاری به نسل‌های گذشته‌ای داریم که با چنگ و دندان از ابعاد معارف دینی حفاظت کردند تا به دست ما رسید دوم دین ما به نسل آینده هستند که بچه‌های آینده از ما ماخذه خواهند کردند که چه کردید.

وی افزود: بخش نظری یک بخش است و موثر است اما باید بپذیرید این مسیری را که انتخاب کردید و باید پای آن ایستادگی و خدمات‌رسانی کنید و باید اهل بیت (ع) و امام زمان عج را معرفی کنید و باید کلمات اهل بیت (ع) را نکات آن را بیان کنید که این خیر و برکت دارد.

طریق معرفت رفتنی است نه خواندنی

حجت الاسلام ناصری در پایان گفت: لب کلام اینکه طریق معرفتی را باید رفت و این راه رفتنی است و خواندنی صرف نیست و باید سعی و تلاش و مراقبه و گذشت و ایثار داشت که بهترین نصیب و سفره عالم بر پیروان اهل بیت (ع) مبارک است که این سفره هیچ کجای عالم غیر از پیروان اهل بیت (ع) نیست.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.