×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» صبح امروز سه شنبه ۱۳ تیرماه در مراسم جشن عید غدیر که در حسینیه آیت الله حق‌شناس تهران برگزار شد با بیان اینکه همه ما باید از پل صراط عبور کنیم و در حسابرسی قیامت حاضر شویم، گفت: خداوند کسانی را که اهل تقوا و عمل صالح باشند را در روز قیامت نجات می‌دهد، اما کسانی که ظالم باشند خدا آن‌ها را در جهنم رها می‌کند. قرآن نیز در آیه ۷۲ سوره مریم می‌فرماید: «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا؛ آنگاه کسانی را که پرهیزگار بوده‌اند می‌رهانیم، و ستمگران را به زانو درافتاده در دوزخ رها می‌کنیم.»

وی ادامه داد: ولی ما اکثرا فکر می‌کنیم که ظالم نیستیم در صورتی که حداقل ظلم این است که در دعای کمیل هم می‌خوانیم ظلمت نفسی؛ یعنی به خودمان ظلم کردیم و کسی نیست که به خودش ظلم نکرده باشد! خداوند وعده ورود به جهنم را برای همه داده است اما وعده خروج از آن را نداده است؛ پس چرا عبرت نمی‌گیریم؟! اصلا چه اتفاقی در ما افتاده که حرف خدا و پیغمبرش را باور نمی‌کنیم در صورتی که این یک وعده قطعی است.

عبوری سه هزارساله از پل صراط در قیامت

این استاد حوزوی با بیان اینکه همه باید از پل صراط عبور کنند، گفت: این گذرگاه و پل صراط را باید همه عبور کنند و طبق روایت عبور از این پل صراط سه هزار سال طول می‌کشد که هزار سال آن سربالایی و هزار سالش سرازیری و هزار سال آن هموار است.

مرصاد ایستگاه‌های حسابرسی روی پل صراط

حجت الاسلام علوی تهرانی به ایستگاه‌های حسابرسی خداوند در روی پل صراط اشاره و بیان کرد: علاوه بر عبور از آن خداوند در روی این پل کمین نموده است به نحوی که باید در ایستگاه‌هایی که به مرصاد در قرآن آمده آنجا بایستید و پاسخگو باشید که قرآن در آیه ۱۴ سوره فجر می‌فرماید: «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ؛ بی‌تردید پروردگارت در کمین گاه است.»

وی ادامه داد: مرصاد یک ایست و بازرسی روی پل صراط است که باید در آن جواب سوالات را بدهید و به مرحله بعد بروید و این سوالات را هم خداوند قبلا بیان فرموده که این سوالات را از شما خواهم پرسید، اما باز ما غافل هستیم! در صورتی که اگر الان تکلیفمان را با خودمان معلوم کنیم و برای این سوالات جواب داشته باشیم، آنجا به راحتی عبور خواهیم کرد، اما ما هنوز قیامت را جدی نگرفتیم! چون بیشتر مردم دنبال زندگی هستند و از مرگ فرار می‌کنند در صورتی که زندگی یک رؤیای شیرین است ولی مرگ یک حقیقت تلخ است و مردم از حقیقت فرار می‌کنند!

هفت ایستگاه مهم حسابرسی روی پل صراط

حجت الاسلام علوی تهرانی به هفت ایستگاه مهم حسابرسی روی پل صراط اشاره و بیان کرد: ابن عباس در روایتی از پیامبر (ص) درباره این ایستگاه‌های روی پل صراط نقل نموده است که این ایستگاه‌ها هفت تا است که در ایستگاه اول از ایمان و ولایت می‌پرسند در صورتی که همین الان نمی‌دانیم حقیقت ایمان چیست؟

وی ادامه داد: ایستگاه دوم نماز است که درباره نماز می‌پرسند در صورتی که ما اکثرا در دنیا نماز صبحمان قضا شده و الان هم جو طوری شده که حتی در ادارات هم بعضی می‌گویند ما خجالت می‌کشیم اول وقت برویم نمازخانه نماز بخوانیم، این هم وضع نماز ظهر است و از آن طرف کسانی هم که نماز می‌خوانند معلوم نیست با تقرب است یا نه؟! در صورتی که نمی‌توان سر خدا را کلاه گذاشت!

وی افزود: ایستگاه سوم زکات است که اگر در ایستگاه قبل نماز را بپذیرند همه چیز را میپذیرند اما نماز را به زکات می‌پذیرند! مهمترین حرام الهی ربا است که اعلام جنگ با خداست و راه مبارزه با ربا هم زکات است به همین دلیل زکات مهمترین عبادت الهی است و کسی که زکات می‌پردازد یعنی خدایا من با تو جنگ ندارم.

وی اظهار کرد: ایستگاه چهارم هم روزه است که روزه هم مراتب خودش را دارد و ایستگاه پنجم حج است و ششمین ایستگاه صله رحم است و هفتمین ایستگاه هم ایستگاه ردمظالم و عدل و حقوق است. طبق این روایت این هفت ایستگاهی است که در روی پل صراط قرار دارد و همه باید در روز قیامت به این هفت سوال پاسخ بدهند.

منظور از صله رحم در اسلام

حجت الاسلام علوی تهرانی به منظور از صله رحم در اسلام اشاره و بیان کرد: صله رحم نکته مهمی دارد و آن اینکه منظور از صله رحم که اینقدر در اسلام تاکید شده دید و بازدید رحم نیست! دیدار مؤمنین از نظر اسلام زیارت است و مهمانی هم از نظر اسلام ضیافت است اما صله رحم نه زیارت و نه ضیافت است بلکه صله رحمی که در اسلام اینقدر به آن تاکید شده کمک کردن به رحم است!

وی ادامه داد: حتی اگر رحم شما ضد دین هم باشند ولی نیازمند به کمک و یاری باشند شما باید به او کمک کنید. در کمک کردن هم منظور کمک مالی نیست بلکه هر کمکی که رحم شما نیاز دارد باید به او کمک کنید. به طور مثال مثلا رحم شما مستاجر است و می‌خواهد اسباب کشی کند اما کسی را ندارد و پولی هم ندارد کسی را بیاورد که اسباب کشی کند، اینجا شما باید به او کمک کنید که این کمک کردن شما صله رحم است، اما صله رحم به معنای مهمانی رفتن خانه او و چلو و خورشت خوردن نیست!

ولایت همراه با تبعیت جواز عبور از پل صراط

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه برای عبور همراه با سلامت از پل صراط نیازمند جواز است، گفت: نکته دیگر در عبور از پل صراط و سلامت به مقصد رسیدن این است که این عبور نیازمند جواز عبور است که در روایات آمده جواز عبور از پل صراط ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است.

وی تاکید کرد: اما نکته مهمی که اینجا باید دقت شود و اکثرا می‌گویند این جواز را داریم و خوشحال هم هستند اما شاید این جواز تقلبی باشد! چون یک موقع فرد ۷۰ سال هم از عمرش سپری شده و فکر می‌کند ولایت مولا را دارد، اما این جواز نیازمند اطاعت و پیروی از مولا و امامان بعد از او است نه اینکه صرف ولایت داشتن کافی باشد بلکه اطاعت از ولایت لازم است.

ابتدای پل صراط از خود دنیا شروع می‌شود

این استاد حوزوی شروع پل صراط را از دنیا دانست و گفت: این پل صراط چیزی نیست که فقط در قیامت برپا شود در صورتی که در روایات آمده این صراط دو بخش دارد که یک بخش آن در دنیا است و امتداد بخش دیگر آن در قیامت است، پس این صراط از همین دنیا شروع می‌شود و در همین دنیا است و وصل به آخرت می‌شود.

وی افزود: اما صراط در دنیا اطاعت از امام واجب الطاعه است. باید در دنیا این امام را شناخت و از او اطاعت کرد تا بتوان مجوز عبور از صراط آخرت را گرفت و از آنجا به سلامت عبور کرد. پس اگر می‌گویید ولایت دارید یعنی باید از مولا و امامان بعد از او اطاعت کنید.

چگونه امام را بشناسیم

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان به دو گنج گران بها برای شناخت امام اشاره و بیان کرد: برای شناخت و اطاعت از امام هم امام هادی علیه السلام دو گنج گران بها برای ما به یادگار گذاشتند که زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه است.

وی تاکید کرد: اصلا چقدر با این دو زیارت آشنا هستید و چند بار آن را خواندید؟! بهتر است به جای مطالعات بی‌فایده و خواندن زندگی علما حداقل هر شب چند سطر از این زیارت را بخوانید تا بتوانید ولایت را بهتر بشناسید و اطاعت کنید.

وی گفت: بنابراین امیرالمؤمنین علیه السلام عامل نجات انسان است اما به شرطی که به او اقتدا نموده و از او اطاعت کنید، صرف ولایت‌پذیری زبانی و عملی سر سفره معاویه بودن فایده ندارد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.