×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آرامش اصل مهم حاکم بر زندگی و معیار انتخاب همسر است

به گزارش خبرنگار عترتنا؛امیرحسین بانکی‌پور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان صبح امروز سه‌شنبه چهارم مهرماه در دومین جلسه از سلسله جلسات عوامل تحکیم خانواده که در مسجد الزهرا (س) منطقه ۱۲ تهران برگزار شد، با تشریح بحث اصل آرامش در ازدواج و زندگی گفت: اصل مهم حاکم بر زندگی خانوادگی آرامش است و در تمام ارتباطات خانوادگی باید این اصل را بر همه امور دیگر حاکم کنیم، یعنی اگر بین این اصل و هر امر دیگری تعارض ایجاد شد این اصل حاکم است.

آرامش مهم‌ترین اصل انتخاب همسر

این کارشناس خانواده اظهار کرد: حتی در انتخاب همسر هم این اصل حاکم است و اصل تحکیم خانواده فقط در ارتباط با همسر نیست در شروع این انتخاب هم هست و اصلی‌ترین معیار انتخاب همسر و نقطه محوری انتخاب همسر همین عبارت «لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» آرامش است که خداوند در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ؛ و از نشانه‌های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید. تا به ایشان آرامش یابید، و میان شما دوستی و مهربانی نهاد.»

وی تأکید کرد: ازآنجایی‌که فلسفه ازدواج آرامش است تمام معیارهای انتخاب همسر باید خرج همین یک جمله شود که فرد با کسی باید ازدواج کند که او را به آرامش برساند. پس داماد و عروسی مناسب است که یکدیگر را به آرامش برساند. برای اینکه این دو به آرامش برسند تمام جزئیات انتخاب همسر چه در قرآن و روایات و مشاوران همه را اگر جمع کنیم همین رسیدن به آرامش است.

کفویت زوجین اولین بحث رسیدن به آرامش

بانکی‌پور به اولین بحث رسیدن زوجین به آرامش اشاره و بیان کرد: اولین چیزی که در آرامش پیش می‌آید بحث کفویت است. زوجینی با هم به آرامش می‌رسند که همتای یکدیگر باشند؛ ضرب‌المثل معروفی هم هست که می‌گوید: «کبوتر با کبوتر باز با باز کند هم جنس با هم جنس پرواز» حتی در روایات هم آمده که وقتی از معصوم می‌پرسند با چه کسی ازدواج کنیم؟ می‌فرماید با کفو خود ازدواج کنید. این کفو دقیقاً زیر آرامش قرار می‌گیرد.

در انتخاب همسر دنبایل پیشرفت هستید یا آرامش؟!

وی افزود: اشتباهی که فرزندان ما در ازدواج می‌کنند از همین نقطه شروع می‌شود و در جامعه هم مد شده که هر کاری که می‌خواهد انجام دهد دنبال این است که پیشرفت در آن باشند! هر چند پیشرفت چیز خوبی است؛ اما اگر فرزند ما گفت می‌خواهم با کسی ازدواج کنم که در آن پیشرفت باشد این دقیقاً نقطه مشکل‌دار مسئله است؛ چون باید با کسی ازدواج کنید که او را به آرامش برساند؛ لذا در ازدواج بحث آرامش است نه پیشرفت.

وی ادامه داد: فرق آرامش و پیشرفت این است که انسان می‌خواهد پیشرفت کند با کسی حرکت می‌کند که خیلی از او بالاتر است، مثلاً می‌خواهید پیشرفت اقتصادی کنید می‌گویند کسی را پیدا کنید که از نظر اقتصادی خیلی قوی‌تر از شما باشد و در هر پیشرفتی شما می‌گردید با بالاترین فرد همراه می‌شوید، اما در آرامش این‌طور نیست اگر با بالاترین فرد همراه شدید شما به آرامش نمی‌رسید باید آن فرد تناسب با شما داشته باشد

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر این پسر دختری از خانواده‌ای انتخاب کرد که وضع مالی‌اش خیلی بالاتر از او بود آرامش اقتصادی خودش گرفته می‌شود؛ چون این دختر غرق در پول است و شما نمی‌توانید از نظر مالی او را در حد شئون پدرش تامین کنید و هرگز با این دختر به آرامش نمی‌رسید.

منظور از کفویت در اصل ازدواج / اهمیت تناسب در رسیدن به آرامش

بانکی‌پور با بیان اینکه کفویت در ازدواج به معنای تناسب با همسر است، گفت: کفویت یعنی تناسب معنوی و اقتصادی و فرهنگی داشته باشید، نمی‌گوید با مساوی خودتان ازدواج کنید و معنای دقیق کفویت تناسب است. با کسی همراه شوید که با شما متناسب باشد پس انتخاب مناسب وقتی است که فرد با شما متناسب باشد و وقتی تناسب مطرح شود در بعضی چیزها باید مثل هم باشید؛ اما لزوماً همه اضلاع نباید مثل هم باشد؛ بلکه بعضی جاها باید مثل هم باشد.

وی تأکید کرد: در ازدواج تناسب رعایت شود تا به آرامش برسید اگر در ازدواج تناسب‌های فرهنگی و معنوی و اقتصادی و فکری و عقیدتی رعایت نشود به آرامش نمی‌رسید، باید متناسب با هم باشید و همه اقسام تناسب رعایت شود خصوصاً تناسب فکری از همه مهم‌تر است. گاهی دختر و پسر هر دو مذهبی هستند؛ اما فرهنگشان با هم فرق می‌کند یک چیزهایی در فرهنگ دختر خوب است و یک چیزهایی در فرهنگ پسر بد است، مثلاً در فرهنگ دختر در جلسه خواستگاری یک میوه ساده آوردن خوب است؛ اما در فرهنگ پسر توهین است و پسر این کار را توهین می‌داند!

وی در پایان گفت: و مهم‌تر از همه در تناسبات دغدغه فردی است، فرد ببینید در ازدواج دغدغه‌اش چیست و حتماً در این نقطه در دغدغه تناسب داشته باشد.

به کوشش: سلطان احمدی

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.