×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

راه‌های کسب رحمت خاص الهی/ منظور از نور بودن خدا و معنای آن / آیت الله توکل / عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله «سید رحیم توکل» استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه قم ظهر امروز سه‌شنبه ۷ آذرماه در مراسم عزاداری فاطمیه اول در دفتر مقام معظم رهبری در قم با بیان اینکه برخورد خداوند در روز قیامت بر اساس عمل انسان است، گفت: ما بعد از مرگ وارد عالم برزخ خواهیم شد و روح انسان تا زمانی که در دنیا انسانی باقی است می‌ماند و وقتی در دنیا بر همه مرگ عارض شد و کسی در دار دنیا نماند و همه به عالم برزخ آمدند، دار دنیا جمع می‌شود و افراد از عالم برزخ وارد عالم قیامت می‌شوند تا در صحنه قیامت افراد به عمل خود به بهشت و جهنم برسند.

انسان صاحبدل با یک آیه هم متحول می‌شود

وی ادامه داد: آیات و روایات دورنمای صحنه قیامت را بسیار سنگین بیان کرده است؛ یک تعبیر است که اگر در خانه کس است یک حرف بس است، بعضی آیات نیز جدا این‌گونه است. اگر دل واقعاً دل باشد و انسان صاحبدل، یک آیه او را متحول می‌کند. در آیه ۳۴ سوره عبس خداوند درباره روز قیامت می‌فرماید: «یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ؛ روزی که آدمی از برادرش می‌گریزد» روز قیامت انسان از همسر و فرزند و پدر و مادرش انسان فرار می‌کند، همان پدری که در دنیا نگران حال فرزندشان بودند در روز قیامت از فرزندش هم فرار می‌کند به حدی که نه فرزند، پدر و مادر را می‌شناسد و نه پدر و مادر، فرزند را و همه از یکدیگر فرار می‌کنند تا جان خود را سالم به در ببرند.

مگر خدا و قیامت ترس دارد؟

آیت‌الله توکل با بیان اینکه چرا از خدا و روز قیامت می‌ترسید، گفت: خداوند که ترسی ندارد که انسان از او بترسد، انسان از ظلم و ظالم می‌ترسد! حالا ما چرا از قیامت می‌ترسیم؟ چون یک سری کارها از ما سر زده است که فقط خدا می‌داند و اگر پرده‌ها کنار برود رسوایی بزرگی پیش می‌آید و علاوه بر رسوایی عقوبت این اعمال بد را هم باید بکشیم.

وی ادامه داد: در این دار دنیا من چه‌کار کردم شما نمی‌دانید و شما چه‌کار کردید من نمی‌دانم! چون خداوند ستارالعیوب است و پرده انداخته و از کار یکدیگر بی‌خبر هستیم، اما در روز قیامت این پرده را کنار می‌زنند و کارها را بر ملا می‌کنند، حالا اگر کسی گناهی انجام داده و توبه نکرده خداوند گناهش را مطرح می‌کند و آنجا رسوا و مورد عذاب قرار می‌گیرد.

برخورد خدا بر اساس عمل انسان

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، برخورد خدا با انسان‌ها را بر اساس عمل آن‌ها برشمرد و گفت: برخورد خدا با انسان‌ها بر اساس عملکرد خود آن‌ها است که اگر کسی عزیز یا ذلیل شد خودش کاری انجام داده است، پس آنچه در دنیا کردید در آخرت به شما برمی‌گردانند. اصلاً در همین دنیا هم هر چه به سر ما می‌آید به‌خاطر عملکرد خود ما است، برای همین خداوند در آیه ۳۸ سوره مدثر فرمود: «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَهٌ؛ هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است.» پس کسی را سرزنش نکنید؛ چون هر کس مرهون عملکرد خودش است.

وی تأکید کرد: ملاک عملکرد انسان، خود فرد است و خداوند در آخرت به هیچ‌چیز دیگری نگاه نمی‌کنند. حضرت نوح (ع)، پیغمبر است؛ ولی پسری دارد که با رفیق بد نشست و منحرف شد و اینجا خدا هیچ ملاحظه‌ای نکرد که پسر پیغمبر است و در آن طوفان حضرت نوح را نجات داد؛ اما پسرش را غرق کرد! پدر عزیز بود؛ اما چون پسر به انحراف رفت ادبش کردند و او را به جهنم انداختند.

اهمیت ولایت در پذیرش اعمال/ عمل صالح نه شعار

آیت‌الله توکل در ادامه معیار پذیرش اعمال را ولایت دانست و گفت: نماز صبح دو رکعت است باید بگوید چشم و آن را بلند بخوانید؛ ولی نماز ظهر چهار رکعت است و آن را باید آهسته بخوانید اینجا هم باید بگویید چشم و اطاعت کنید، اما این اعمال را باید با رنگ ولایت بخوانید و گرنه ولایت نباشد همه اعمال به جهنم ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: حالا آیا ولایت، همین که بگوییم جانم فدات یا امیرالمؤمنین علیه‌السلام، است؟ این که شعاری بیش نیست! یا اینکه بگوییم یا امام حسین علیه‌السلام نبودم کربلا که جانم را فدایت کنم! این هم که شعار است و از ما شعار نخواستند، در اکثر آیات قرآن که بحث «الَّذینَ آمَنُوا» می‌آید «عَمِلُوا الصّالحاتِ» هم کنارش است و از ما عمل صالح خواسته‌اند!

این استاد حوزوی اظهار کرد: در روایات مگر نفرمودند با ظالم بجنگید و یاور مظلوم باشید، و هیچ‌کدام هم قید ندارد، ظالم اگر مسلمان باشد باید با او بجنگید و مظلوم هم اگر نامسلمان باشد باید یاری‌اش کنید که در سیره مولا جنگ با ظالم و یاری مظلوم ملاک بود، پس اگر در سیره ما هم این‌گونه ملاک بود عمل ما ولای است و در حد ولایت است، اما اگر در ظلم ظالم سکوت کردیم در خط ولایت نیستیم.

وی تأکید کرد: در مسیری باشید که اهل‌بیت در آن مسیر هستند، اگر این‌گونه عمل کردید در ولایت راست می‌گویید و حسینی هستید؛ ولی اگر این‌گونه عمل نکردید و فقط شعار دادید به خودمان داریم دروغ می‌گوییم!

به جهنم رفتن مظلوم!

این استاد حوزوی به علت جهنمی شدن مظلوم اشاره و بیان کرد: در روایت است که گاهی مظلوم هم مثل ظالم به جهنم می‌رود! چون ظالم به‌خاطر ظلمش به جهنم می‌رود؛ ولی مظلوم چون سکوت در برابر ظلم کرده به جهنم می‌رود، سکوت مظلوم باعث میدان دادن به ظالم است که اگر مظلوم اعتراض می‌کرد ظالم خودش را جمع می‌کرد یا ظلمش را کم می‌کرد! پس مظلوم نباید با سکوتش ظالم‌پروری کند و این منطق قرآن و دین است.

یاری‌کردن اهل‌بیت (ع) به مشکلی پوشیدن نیست به عمل است

آیت‌الله توکل عمل مهم‌تر از شعار است، گفت: یاری‌کردن اهل‌بیت (ع) به لباس سیاه پوشیدن در ماه محرم نیست! هر چند لباس سیاه شعار ما است و گریه بر امام حسین (ع) اعتقاد ما است و اشک بر امام حسین (ع) هم مرام ما است و ناله‌زدن دین ما است، اما اصل یاری‌کردن امام حسین (ع) یاری عملی در میدان عمل است. از ما عمل صالح خواسته‌اند، حالا لباس سیاه تن نکردید و لباس سفید بود اهانت نشده؛ اما اگر امام حسین (ع) را یاری نکنید و ضد حضرت باشید، این اهانت است. باید با ظالم بجنگید و یاور مظلوم باشید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.