×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ارکان عبوبیت و اولین نتیجه آن/فرزند آخرت باشید | آیت الله صدیقی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ آیت‌الله «کاظم صدیقی» تولیت حوزه علمیه امام خمینی (ره) ازگل تهران، صبح امروز شنبه ۱۶ دی‌ماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام رضا (ع) این حوزه برگزار شد، با اشاره به ارکان ربوبیت گفت: امام صادق (ع) حقیقت و ارکان عبودیت را که ضرورت دارد سالک در جان و سودای قلبش احراز کند را بیان کردند و فرمودند: «مَا حَقِیقَهُ الْعُبُودِیَّهِ؟ قَالَ ثَلَاثَهُ أَشْیَاءَ: أَنْ لَا یَرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَیْهِ مِلْکاً لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یَکُونُ لَهُمْ مِلْکٌ یَرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یَضَعُونَهُ حَیْثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَی بِهِ؛ وَ لَا یُدَبِّرُ الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ تَدْبِیراً؛ وَ جُمْلَهُ اشْتِغَالِهِ فِیمَا أَمَرَهُ اللهُ تَعَالَی بِهِ وَ نَهَاهُ عَنْهُ»، .

سه رکن و حقیقت عبودیت و بندگی خدا

وی اظهار کرد: اول رکن عبودیت شهود فقر است؛ اول اینکه بنده آنچه را خدا به او بخشیده ملک خود نداند، زیرا بندگان مالک نیستند، بلکه مال را از آن خدا می‌بینند، و هر کجا خدا فرمان داد مصرفش می‌کنند. دوم اینکه بنده تدبیر امور خودش را نمی‌نماید و تسلیم است، سوم اینکه تمام‌وقت خود را صرف انجام اوامر خدا و ترک نواهی او می‌کند و دغدغه دائم او کسب رضایت خدا است.

وی افزود: نتیجه این می‌شود که وقتی خدا بنده را با این سه خصوصیت اکرام کرد معلوم می‌شود که هر چه دارد خدا داده است و این پذیرایی حق تعالی نسبت به بنده مخلص است. پس اگر خدا کسی را تحویل گرفت و پذیرای او شد و با این سه امر خانه دلش را آباد کرد این خانه آباد دل نشانه اکرام و تکریم حضرت حق است و آبادی دل به تحقق این سه امر است.

دوری از دنیا اولین نتیجه عبودیت

این استاد اخلاق شهر تهران با اشاره به اولین نتیجه عبودیت اظهار کرد: اولین نتیجه عبودیت با ارکان ثلاثه این است که دنیا در نظر عبد خدا موهوم می‌شود و به دنیا وابستگی و دلبستگی ندارد و اهمیت دادن و رنج بردن برای دنیا از او گرفته می‌شود، دنیا برای او حل می‌شود و دیگر دنیا به عنوان مشکل برای او نمود پیدا نمی‌کند. در قرآن نیز از دنیا در آیات فراوان مذمت شده است.

وی ادامه داد: اجمالاً یا خدا یا دنیا را باید انتخاب کنید؛ کسی که دنیاپرست شد دیگر نمی‌تواند خداپرست باشد و به فکر آخرت باشد و حسابی برای قبر و قیامت خود باز کنید. دنیاپرست خودش را ارزان می‌فروشد و خودش را می‌دهد و دنیا را می‌گیرد!

چله گرفتن دنیوی و بی‌ثمر اخروی

این استاد حوزوی بیان کرد: گاهی برخی با نماز و مقامات معنوی دنیاپرست می‌شوند! یکی از اهل معنا و صالحین کسی را در عالم برزخ دیده بود که او را در دنیا از اهل الله می‌دانست و چله‌های پی‌درپی می‌گرفت؛ اما در برزخ گرفتار بود و حسرت می‌خورد که ای‌کاش برای خدا کاری کرده بودم! به او گفتم شما که در دنیا دنبال جاه و مقام و شهوت نبودید و از همه مظاهر دنیا کنار بودید، چه شده است؟ گفت اینجا که بررسی کردند در عمق وجودم نیتم این بود که عارف شوم و بتوانم اسرار مردم را متوجه شوم و به این هم رسیدم؛ اما طبق وظیفه و رضایت خدا نبود و اینجا گرفتار شدم!

وی تأکید کرد: پس خیلی باید مواظب بود که عبادات ما هم رنگ دنیوی نداشته باشد که این ریاضت و چله‌ها برای رسیدن به خدا نباشد! اما اگر کسی این سه رکن عبودیت در وجودش عینیت پیدا کرد این دنیا برای او بی‌ارزش می‌شود و اقبال و ادبار دنیا برای او فرقی نخواهد کرد.

فرزند آخرت باشید

صدیقی با بیان اینکه فرزند آخرت باشید، گفت: بدانید دنیا موقت و زودگذر است و ما برای ابد و آخرت آفریده شدیم پس قبل از مرگ بیدار شوید؛ هر بچه‌ای به مادر علاقه دارد؛ ولی سعی کنید دنیا مادرتان نباشد و فرزند آخرت باشید. مرگ هم پلی است که عابر را به مقصد می‌رساند حالا اگر مقصدتان بهشت بوده از این پل به بهشت می‌رسید؛ اما اگر در دنیا طوری رفتار کردید که مقصدتان جهنم شده این پل شما را به جهنم می‌برد.

وی افزود: گاهی نماز و علم و تجارت و ریاست دنیا می‌شود؛ اما اگر فرزند آخرت باشید نمازتان نماز آخرتی است و فکر می‌کند آخرین نمازش است و نماز اخروی می‌خواند که برای آخرتش ذخیره شود.

این استاد حوزوی در پایان گفت: نتیجه اینکه اگر این سه نکته را دقت کنید دنیاپرست نیستید و دنیا را می‌سازید؛ اما برای آخرت خودتان و هر کاری که بدون توجه خدا و غفلت انجام شود در هر صورت دنیاست ولی هر کاری که بر اساس دستورات خدا و رضایت خدا باشد آن کار الهی و اخروی است.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.