×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

زیارت مشاهده مشرفه از راه‌های بهره از ماه رجب است| احمد فقیهی | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛حجت الاسلام والمسلمین «سید احمد فقیهی» شامگاه چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه سال جاری در جلسه درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم با اشاره به اهمیت زیارت مشاهده مشرفه در ماه رجب گفت: خداوند برای تربیت انسان و رساندن انسان به منزلگاه اصلی یک مواقفی موقف به موقف قرار داده است که این مواقف بعضی‌ها قبل از این دنیا است؛ مانند موقف رحم مادر و بعضی در عالم برزخ و قبر و برخی هم در قیامت است، شاید خود مواقف قیامت هم برای این باشد که موقف به موقف بار ما سبک شود اما آنچه در این دنیا مسلم است ماه رجب است که ماه رجب یکی از مواقفی است که خداوند آن را برای ما قرار داده است و یک بهانه‌های واقعی و حقیقی قرار داده که در این مسیری که ما باید برویم یک مقدار با آرامش بیشتر و با سرمایه بهتر برویم.

اهمیت زیارت مشاهده مشرفه در ماه رجب

این استاد اخلاق با توصیه به رفتن به زیارت مشاهده مشرفه در ماه رجب اظهار کرد: یکی از دعاهای ماه رجب که خودش بیان یک موقف و یک دستورالعمل و برنامه برای اصلاح نفس است این است که با این فراز شروع می‌شود: «الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی أَشْهَدَنا مَشْهَدَ أَوْلِیائِهِ فِی رَجَبٍ…» و زیارت نشان از اهمیت رفتن به زیارات مشاهده مشرفه است که حتی یک دعا به این موضوع اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: گویا نه اینکه ماه رجب یک آمادگی برای حرکت به‌سوی خدا ایجاد می‌شود، بلکه این حرکت نیاز به زیارت و توسل و تشرف به خدمت ائمه (ع) دارد که بدون اینها نمی‌شود! به همین دلیل قرآن هم فرموده است: «وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» و بهترین وسیله این است که خود را به یک بهانه‌ای از دور و نزدیک به اولیای الهی و امامان نزدیک کنید و برسانید و همین‌طور یک توجهی به وجود مقدس امام زمان (عج) داشته باشید.

اهمیت توسل و توجه به امام زمان (عج)

فقیهی کلید اصلی سعادت و کسب توفیق و راهنمایی را امام زمان (عج) دانست و گفت: معمولاً انسان وقتی می‌خواهد به اماکن زیارتی خصوصاً حج مشرف شود دنبال یک برنامه و دستورالعمل عبادی برای بهره بیشتر است بدین منظور از یکی از اساتید سؤال کردم که می‌خواهیم حج مشرف شویم چه برنامه‌ای آنجا داشته باشیم؟ که ایشان فرمودند هر برنامه‌ای که بریزید به هم می‌خورد!

وی ادامه داد: ایشان بعد گفتند آن برنامه‌ای که من می‌ریزم و فکر می‌کنم و نقشه می‌ریزم هیچ‌کدام نمی‌شود! اگر می‌خواهید کاری بشود باید توسل و توجه به وجود مقدس امام زمان (عج) باشد تا اینکه حضرت به‌تناسب شخصی توفیقات شخصی را برای شخص شما فراهم کند و غیر از این نمی‌شود.

وی افزود: این‌قدر انسان فکر می‌کند که مثلاً امشب حرم بروم اما نمی‌شود! یا اینکه امشب حرم می‌روم فلان زیارت را می‌خوانم باز نمی‌شود! اما اگر انسان کلید اصلی سعادت و راهنمایی را پیدا کرد که آن هم توسل و توجه به وجود مقدس امام زمان (عج) و حتی سایر امامان است راه پیدا می‌شود، حالا یکی از شرایط بهره‌برداری از ماه رجب و یکی از مواقفی که باید طی شود زیارت مشاهده مشرفه است که این دعا هم آمده است.

تقید آیت‌الله مرتضی حائری به رفتن زیارت مشهد

این استاد حوزوی به تقید آیت‌الله مرتضی حائری یزدی به زیارت مشهد اشاره و بیان کرد: نقل شده که مرحوم آیت‌الله مرتضی حائری یزدی مقید بودند تا جایی که امکان داشت پنجشنبه و جمعه که درس تعطیل می‌شد به مشهد مشرف شوند و با سختی هم می‌رفتند، حتی دارد یک‌وقت ایشان می‌خواستند بروند؛ ولی هیچ پولی هم نداشتند! یک کتاب خطی نفیس داشتند آن را فروختند یا جایی امانت گذاشتند و با پول آن رفتند و خیلی مقید به رفتن مشهد داشتند.

هر روز با یک سلام از راه دور ارتباطتان را وصل کنید

فقیهی تأکید کرد: این زیارت را باید رفت اگر کسی دنبال تربیت و اصلاح می‌گردد باید خود را به اولیای الهی به یک شکلی نزدیک کند. گاهی یک چیزهایی می‌بینیم و می‌شنویم پیش خودم شرمنده می‌شوم در فرمایشات آیت‌الله مصباح دیدم که ایشان فرمودند کارهای عوامانه گاهی باارزش است که گاهی فرد روزی یک‌مرتبه می‌گوید: السلام علیک یا اباعبدالله (علیه‌السلام)!

وی افزود: همین مقدر چقدر زمان می‌خواهد و زحمت دارد؟! حالا زیارت عاشورا و صد لعن و سلام بماند همین یک سلام ساده و مختصر مگر چقدر کار دارد که بعد از نماز صبح هر روز یک سلام به حضرت بدهید و یک سلام هم به امام زمان (عج) بدهید طوری که این ارتباط و اتصال قطع نشود و هر روز ارتباط داشته باشد. اگر بنا باشد کسی چیزی به دست بیاورد در ارتباط با اولیای الهی است حالا در رأس آن‌ها ۱۴ معصوم و امام زمان (عج) و حتی بقیه اولیای الهی هستند.

انتقال مطالب از جانی زنده به جان زنده‌ای دیگر/تأثیرات تکوینی

این استاد اخلاق اظهار کرد: قدیم مرسوم بود می‌گفتند بعضی‌ها اگر موفق هستند نفس یک بزرگی به آن‌ها خورده است! مثلاً خدمت یک بزرگی مثل آیت‌الله بهجت برسد و ایشان روی جان انسان اثر می‌کنند نه در گوش! به یکی از بزرگان گفته بودند چرا این مطالب مهم را نمی‌نویسید گفته بود حیف این مطالب نیست که آن‌ها را روی کاغذ بی‌ارزش و بی‌جان انتقال دهم! شما جان‌های خود را بیاورید تا این مطالب در جان شما ریخته شود! یک انتقال از یک ذی‌حیات به یک ذی‌حیات دیگر است.

وی ادامه داد: مرحوم دولابی در جلساتشان اگر صحبت می‌کردند و کسی یادداشت می‌کرد ناراحت می‌شدند و می‌گفتند داری منبر جمع می‌کنی! یادداشت نکنید گوش بدهید اینها باید در جان انسان بنشیند؛ ولی از این تأثیرات تکوینی غافل و بی‌توجه هستید و گاهی حتی درکش هم نمی‌کنید که چند دقیقه خدمت یک بزرگی بنشیند و بهره ببرید؛ یا با همین نیت چند دقیقه به حرم حضرت معصومه (س) یا دیگر حرم‌ها برود و همین‌طور فقط در حضور آن‌ها بنشینید که همه چیزش عوض می‌شود.

از زیارت دور و نزدیک در ماه رجب غفلت نکنید

فقیهی در پایان ضمن توصیه به اهمیت رفتن زیارت مشاهده مشرفه در ماه رجب اظهار کرد: زیارت در ماه رجب یک ویژگی خاصی دارد؛ چون ماه رجب یک موقف برای حرکت است و این موقفی که شروع حرکت برای رسیدن به ماه مبارک رمضان و شب قدر است نیاز به رفتن زیارت دارد، حالا کسی بتواند از جا کنده شود این یک مهم است.

وی ادامه داد: ما گاهی بهانه می‌آوریم که زیارت از راه دور هم می‌شود؛ اما آن شور و عشق و علاقه که ایجاد شود و انسان را از جا بکند و حرکت بدهد و به زیارت برود مهم است؛ گاهی انسان به زمین چسبیده است باید حرکت کند که این علامت یک شور و اشتیاق بیشتری است هر چند مهم توجهات قلبی است؛ اما یک‌وقت لازم است انسان از جا کنده شود و مثلاً کارش را تعطیل کند و به زیارت برود.

به زیارت امامزادگان نزدیک محل سکونت بروید

فقیهی با توصیه به رفتن به زیارت امامزادگان در ماه رجب بیان کرد: اگر امکان رفتن به مشاهده مشرفه و زیارت امامان را ندارید و حتی در داخل کشور هم نمی‌توانید به قم و مشهد بروید به زیارتگاه‌هایی که نزدیک محل سکونت است بروید. حالا امامزاده‌ها بماند در اصفهان قبر مرحوم علامه مجلسی پدر و پسر هر دو بزرگوار یک زیارتگاه است من دیدم از قول آیت‌الله بهجت نوشتند که علامه مجلسی هنوز بر مردم اصفهان ولایت دارد حالا زیارت قم و مشهد تأثیرات تکوینی خودش را دارد. پس به زیارت امامزاده‌های نزدیکتان بروید.

وی ادامه داد: خیلی از بزرگان ما مقید به زیارت همین امامزاده‌ها بودند اینها را که می‌شود رفت یا اینکه زیارت از راه دور را که می‌شود انجام داد، پس زیارت را در این ماه از دست ندهید. یک موقع خدمت آیت‌الله مصباح عرض کردم خیلی وقت است که دلمان می‌خواهد مشهد برویم اما نمی‌شود که ایشان فرمودند زیارت امام را در همین حرم حضرت معصومه (س) می‌شود خواند.

فقیهی تأکید کرد: در تربیت نفوس غیر از آن چیزهایی که انسان می‌شنود و به دستورات باید عمل کند یک تأثیرات تکوینی در تربیت است که انسان از آن غافل است! یک‌بار سر درس آیت‌الله بهجت بودم ایشان فرمودند فرض کنید الان در بهشت موعود نشسته‌اید یا فرض کنید الان در حرم امام رضا علیه‌السلام نشسته‌اید، کدامش بالاتر است؟ بعد فرمودند حرم امام بالاتر است!

وی ادامه داد: اصلاً بدون توسل و زیارت و توجه به مقام ائمه (ع) نمی‌شود به خدا رسید، کسی که خدا را اراده کرده باید از اینجا شروع کند کسی که می‌خواهد به توحید برسد باید کلام را از امامان بشنود تا به دلش بنشیند. خیلی‌ها در حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) و سایر ائمه کاملاً منقلب شدند این را قدر بدانید و از خدا هم بخواهید که خداوند این توفیق زیارت از نزدیک را در این ماه رجب به ما بدهد و بعد از زیارت هم شکر این توفیق را داشته باشید.

وی در پایان گفت: ماه رجب شروع یک حرکت اصلاحی و تربیتی و عبادی و تقربی است که این شروع حرکت بدون زیارت و توسل و توجه نمی‌شود، البته بحث زیارت خودش مفصل است و عمدتاً زیارت قلبی است؛ ولی باید این جسم هم کنده شود و برود؛ اما قبل از کنده‌شدن جسم باید یک شور و اشتیاقی در قلب ایجاد شود که جسم را بکند و ببرد.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.