×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه

عواملی که باعث کاهش فشار قبر و برداشته شدن عذاب قبر می‌شود | شیخ عباس صراف | عترتنا

به گزارش خبرنگار عترتنا؛ حجت‌الاسلام «عباس صراف» ظهر پنجشنبه دوم فروردین ماه در دهمین و آخرین جلسه سلسله مباحث یاد مرگ به تیین عوامل کاهش و برداشته شدن فشار و عذاب قبر پرداخت و هجده عامل را بیان نمود که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی

برخی عواملی وجود دارد که باعث برداشته شدن فشار قبر یا کاهش آن می‌شود تا حدی که فرد متوجه فشار قبر نمیشود. در یک نکاه کلی همه مؤمنین فشار قبر دارند، اما خوف و دغدغه قبر و قیامت میتواند این فشار قبر را به سمت کاهش ببرد و فرد در دنیا با عمل خودش آن را کاهش بدهد، به همین منظور در روایات هم دستورات و توصیه‌هایی برای کاهش فشار قبر آمده است.

*عامل اول: دعا

یکی از مهمترین عوامل کاهش فشار قبر که در سیره اهل بیت (ع) به وضوح دیده میشود، دعا است که خود دعا موضوعیت دارد که با دعا از خدا طلب کنیم که فشار قبر ما را کم کند و فرد به خدا بگوید من از این لحظه به تو پناه میبرم. این نوع ادبیات و حرف زدن در ادعیه موثور اهل بیت (ع) آمده است که نشان میدهد دعا کردن یکی از مهمترین عوامل کاهش و از بین بردن فشار قبر است.

بیگانگی جامعه با دعا و شگرد شیطان

اما متاسفانه امروز دعا در فضای جامعه کمرنگ است و ما اصلا دعا نمیخوانیم و یا اینکه اگر هم بخواهیم دعا بخوانیم می‌گوییم حال و حسش را نداریم که این کار شیطان است که مانع دعا خواندن ما می‌شود در صورتی که در هر حال باید دعا بخوانید هر چند داشتن نشاط معنوی در دعا خواندن خوب است، اما دلیل نمی‌شود که اگر این نشاط نبود نخواند!

مرحوم آیت الله کوهستانی علت نداشتن نشاط معنوی می‌گفتند: این حزف زدن‌های بیهوده که گناه هم نیست، ولی کثرت آن باعث می‌شود به مرور زمان نشاط عبادت را بگیرد و اثرش اگر از لقمه حرام بیشتر نباشد کمتر نیست.

مرحوم آیت الله ابطحی در این زمینه سالیان زیادی زحمت کشیدند و تمام آثار ادعیه اهل بیت (ع) را جمع آوری نمودند که به صورت ۱۴ جلد صحیفه برای هر کدام از معصومین اختصاصی منتشر نمودند که دعا‌های هر معصوم در هر صحیفه به طور کامل آمده است که نشان می‌دهد اهل بیت (ع) معارف را در قالب دعا به ما منتقل نموده اند.

دعای ابوحمزه را در ماه رمضان حتما بخوانید

در بین دعا‌های ماه رمضان، دعای ابوحمزه ثمالی دعای عجیبی است. مرحوم آیت الله بهحت از قول آیت الله العظمی ابوالحسن اصفهانی نقل نمودند که اگر کسی ماه رمضان بر او بگذرد ولو یک مرتبه در قالب دعا با خدا یکبار این را نخواند در بحث دعا در این ماه دعا را درک نکرده است! بعد میگفت کسانی را میشناسم که این دعا را در قنوت میخوانند و خودم یک سحر در ماه رمضان در مسجد سهله دیدم که بیش از ۷۰ نفر در قنوت وتر این دعا را میخواندند و به پهنای صورت هم گریه میکردند.

همه اش دنبال حرز و طلسم هستند در صورتی که همین دعا‌های معتبره از حضرات معصومین مفتاح و کلید گشایش است و کلام امام مصرفی نیست و زمان و مکان ندارد! در بحث همین مریضی افسردگی که امروزه سراسر عالم را گرفتار کرده و به نحوی مرگ خاموش است و هر چه هم قرص می‌خورند تأثیری ندارد در صورتی که فردی بیماران در خارج بیماران خود را با صحیفه سجادیه درمان می‌کرد و می‌گفت حرف‌های این آریالا را به مریض هایم القا می‌کنم و خوب می‌شوند، ولی ما بیگانه با صحیفه هستیم!

دعایی که شرط ورود به مکتب سلوکی آیت الله قاضی بود!

شنیدم آیت الله قاصی شاگردان خود را بدون یکسال مداومت بر دعای مکارم الاخلاق نمی‌پذیرفت! یعنی شرط ورود به مکتب سلوکی آیت الله قاضی خواندن و مدامت یک ساله بر این دعا بوده است!

در این ماه رمضان با خود عهد کنید با ادعیه اهل بیت (ع) مأنوس شوید و در فصای خانه هایتان دعا بخوانید و هنگام دعا خواندن هم صدایتان جوهره داشته باشد که در فضای خانه بپیچد که اگر در فضای خانه صدایتان بپیچد باعث می‌شود انرژی منفی را هم دفع کند.

دعای امیرالمؤمنین علیه السلام برای آسانی مرگ و قبر

حالا یک بخشی از این دعا‌ها درباره کاهش و برداشتن فشار و عذاب قبر است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) اینگونه دعا می‌کردند و می‌فرمودند: «اللَّهُمَّ، بَارِکْ لِی فِی الْمَوْتِ اللَّهُمَّ، أَعِنِّی عَلَى الْمَوْتِ اللَّهُمَّ، أَعِنِّی عَلَى سَکَرَاتِ الْمَوْتِ اللَّهُمَّ، أَعِنِّی عَلَى غَمِّ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ، أَعِنِّی عَلَى ضِیقِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ، أَعِنِّی عَلَى ظُلْمَهِ الْقَبْرِ اللَّهُمَّ، أَعِنِّی عَلَى وَحْشَهِ الْقَبْر» خدایا، مرگ را برایم مبارک گردان؛ خدایا، مرا در سختى ‏هاى مرگ کمک کن؛ خدایا، مرا در غم و اندوه عالم قبر یارى فرما؛ خدایا، مرا در تنگناى قبر حمایت فرما؛ خدایا، مرا در تاریکى قبر یاور باش؛ ‏خدایا، مرا در وحشت قبر یارى فرما. (تهذیب الاحکام، ج ۳، ص ۹۳).

پس در بحث دعا یک بخش مربوط به خود ادعیه است که در این زمینه دعا‌هایی برای کاهش فشار و عذاب قبر داریم و بخش دیگر دعا‌های زبانی خودمان است که مثلا در شب قدر یا در جا‌های زیارتی که حال و حس خوبی به ما دست داده و به اصطلاح سیم ما وصل شده و تنور داغ است همانجا سریع با زبان خودتان دعا کنید و از خدا بخواهید که ورود به قبر آسان و راحتی داشته باشید.

دعای شب بیست و هفتم ماه رمضان

یکی از دعا‌های مهمی که برای کاهش فشار قبر خیلی مؤثر است دعای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان است: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجافِی عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَهَ إِلى‏ دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» خدایا به من روزیِ عظیمِ پهلو تهی‌کردن از سرای فریب‌ها را عنایت فرما، و رجوع به سرای سرور و خلود و جاودانگی را روزیم کن، و استعداد برای مرگ، قبل از نزول مرگ را نصیبم فرما. سعی کنید این دعا را در قنوت و سجده‌های نمازتان بخوانید.

زید بن علی علیه السلام نقل نموده که در شب بیست و هفتم ماه رمضان از اول غروب تا دم اذان صبح پدرم را در هر حالی که دیدم داشت این دعا را میخواند. مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی هم این دعا را در قنوت یومیه می‌خواندند که به مبرزا گفتند اهتمام شما به این دعا برای چیست؟ میرزا گفت: کمترین چیزی که گیر انسان می‌آید تجرد روح است که کسی که از این عالم به برزخ مفارقت کند این همه بدبختی نخواهد داشت. همچنین برخی از بزرگان نیز این دعا را در سجده آخر نماز می‌خواندند.

*عامل دوم: استعداد و آمادگی برای مرگ

استعداد و آمادگی برای مرگ دومین عامل برای کاهش و برداشته شدن فشار قبر است. چون اگر انسان دغدغه و آمادگی برای مرگ داشته باشد این آمادگی شرایطی برای انسان ایجاد می‌کند که انسان برای قبر و قیامت خود کار کند. در فراز پایانی دعای شب بیست و هفتم ماه رمضان نیز امام سجاد علیه السلام این استعداد و آمادگی را از خدا درخواست نمودند و می‌فرمایند: «وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ؛ استعداد برای مرگ، قبل از نزول مرگ را نصیبم فرما.»

خود را آماده انتقال به خانه برزخ کنید

متاسفانه ما الان اصلا آماده مرگ نیستیم و اگر مرگ دیگران را هم می‌بینیم مرگ را برای دیگران می‌بینیم نه برای خود! مانند عروس در شب عروسی فکر کنید که چطور او از خانه پدر به خانه شوهر منتقل شد و این خانه پدری ماندگار نبود بداند که به زودی از خانه دنیا هم به خانه قبر منتقل می‌شود و این فکر کردن باعث ایجاد آمادگی می‌شود که خود را برای هجرت و انتقال از این عالم به عالم قبر آماده کند و شرطش فکر کردن و دغدغه داشتن به آن است.

این درگیر شدن ذهن باعث نجات از عذاب قبر میشود و تا این موتور دغدغه مرگ روشن نشود کسی به فکر قبر نخواهد بود، پس نیاز به استعداد قبل از مرگ داریم. از خدا بخواهیم که هر چه برای آسانی قبر روزی اولیا خود می‌کند نصیبت ما هم بکند.

*عامل سوم: شهادت چهل مؤمن

سومین عامل، شهادت چهل مؤمن است. مثلا چهل مؤمن یکدفعه دعا کنند که ما جز خیر از این میت ندیدیم و اینگونه بگویند: «اللَّهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَیْرا؛ خدایا! ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم.» و در روایت آمده که خدا هم در جواب می‌گوید شهادت شما را پذیرفتم و من آنچه از این میت میدانم و شما نمی‌دانید را هم بخشیدم! که عموما باید در نماز میت این چهل نفر دعا کنند یا اینکه در نمازش چهل مؤمن حاضر شوند و بگویند ما جز خیر چیزی از این میت ندیدم.

*عامل چهارم: نماز لیله الدفن

چهارمین عامل نماز لیله الدفن است که حتما این نماز را شب اول قبر برای اموات بخوانید تا بعد برای خودتان هم دیگران بخوانند! خواندن این نماز هم زیاد وقت نمی‌گیرد.

ماجرای نماز لیله الدفن خواندن‌های ملافتحعلی

مرحوم آیت الله ملافتحعلی سلطان آبادی هر شب بعد ار نماز عشا یک نماز لیله الدفن برای کسانی که آن شب دفن شده بودند و هیچ کسی را نداشتند می‌خواند و کسی هم این نماز خواندن ملا خبر نداشت تا اینکه یک روز در محل فردی به او گفت: شما دیشب نمازی خواندید و آن را به کسی هدیه دادید؟! وی گفت: و آن فرد گفت: دیشب خاله ام دفن شده و شب خوابش را دیدم و گفت: نماز ملا دیشب به دادم رسید!

بدانید این نماز خواندن اتوبان یک طرفه نیست بلکه دو طرفه است و باید بخوانید تا برایتان بخوانند، باید اموات را یاد کنید تا بعد از مرگ شما را هم یاد کنند.

*عامل پنجم: نماز شب

پنجمین عامل نماز شب است که یکی از قوی‌ترین اعمالی است که فشار قبر را کاهش میدهد. نماز شب باعث می‌شود یا فشار و عذاب قبر را برمیدارد و یا آن را کاهش میدهد. خصوصا استغفار در دل شب یا استغفار در دعای قنوت وتر خیلی اثر دارد.

حالا یکی میگوید من حال و حس نماز شب خواندن را نداریم در صورتی که ملاک حس نیست بلکه ملاک بندگی است که انسان در دل شب لذت خواب را رها کند و برای خلوت با خدا بلند شود و نمازی که بر او واجب نبوده را بخواند! و اگر هم حس و حالی ندارد آن حس را هم از خدا طلب کند و اگر حس خواندن چهار رکعت را ندارید دو رکعت بخوانید، ایستاده نمی‌توانید نشسته بخوانید، اصلا حس نماز را ندارید بلند شوید و چند دقیقه سجده بروید.

به طور کلی حتی به عشق خدا بلند شود؛ اصلا دروغ میگوید کسی که میگوید عاشق خداست و خلوت شب و نماز شب ندارد در صورتی که عاشق وقتی معشوق سرش خلوت است او سراغش میرود!

دو نصیحت میرزا جواد آقا ملکی در پایان عمر

مرحوم آیت الله حاج حسین آقا فاطمی می‌گفت: میرزا جواد آقا ملکی تبریزی دو سال قبل از مرگشان تمام دروس خود را تعطیل کردند و گفتند: میخواهم به خودم برسم! اما بعضی از شاگردان نزدیک ایشان نتوانستم این تعطیلی را تحمل کنند و التماس و اصرار کردند که میرزا درس را تعطیل نکنند تا اینکه قبول کردند و در را باز کردند، ولی در این دو سال همه موعظه و نصیحت میرزا دو کلمه بود و می‌گفت: «نَجَّیْنَاهُمْ بِسَحَرٍ» نجات در سحر است.

حداقل در این ماه رمضان سحر بیدار می‌شوید دو رکعت نماز شب هم بخوانید و اگر بر این بیدار شدن سحر مداومت کنید خداوند هم توفیق میدهد که بعد از ماه رمضان هم سحر را درک کنید و بیدار شوید. اگر قرار است چیزی به انسان بدهند در سحر می‌دهند. مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی از قول استادشان مرحوم علی اکبر برهان می‌گفتند که هر کس سحر ندارد ز خود خبر ندارد.

مرحوم آیت الله محمد باقر شفتی میگفت من قبل از سن تکلیف، مقید به نماز شب بودم تا جایی که یک شب زمستانی که برف سختی می‌بارید و خیلی هم سرد بود از حجره بیرون آمدم و در آن سرما آب حوض هم یخ بسته بود، یخ را شکست و وضو گرفتم و نماز شب خواندم! اما ما با وجود اینکه دیگر آن شرایط سخت گذشته را نداریم و آب گرم هم در زمستان در دسترس است، اما اصلا بیدار نمی‌شویم! در صورتی که تا شب در خانه خدا نروید و سحر بیدار نشوید، روز هم به جایی نمی‌رسید! مرحوم آیت الله خوانساری می‌گفتند خواب‌ها را برای آن طرف بگذارید! نه اینکه اصلا نخوابید بلکه مقداری هم از شب برای خلوت با خدا بیدار شوید، بیایید در این سال جدید یک تحول در خود ایجاد کنید که احسن الحال در بندگی خدا اتفاق می‌افتد و زندگی با بندگی زیبنده است و شرط حال خوب بندگی است، پس سحر‌ها برای بندگی با خدا بیدار شوید.

نسخه‌ای برای افسرده‌ها

افرادی که افسرده هستند اگر دو چیز در زندکی داشته باشند هرگز افسرده نمیشوند و تضمین شده است، یکی بندگی خدا و دوم گریه بر سید الشهدا علیه السلام است. در بدترین شرایط بگویید: «صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ الحُسَین علیه السلام» گریه بر حضرت نشاط و فرح می‌آورد و در سختی‌ها گشایش ایجاد می‌کند، در دل سختی‌ها و شداید بر مصیبت حضرت گریه کنید تا به چشم مادرش حضرت زهرا سلام الله علی‌ها بیایید. با این اعضا و جوارح کاری کنید که به چشم امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علی‌ها بیایید و موقع مرگ این چشمان شما را می‌بوسند.

*عامل ششم: صدقه دادن

عامل ششم صدقه است. هم الان که زنده اید خودتان صدقه بدهید و هم اینکه دیگری از طرف مرده صدقه بدهد. در صدقه دادن هم کمیت مهم نیست بلکه خود فعل صدقه دادن مهم است و اثرگذار است، حالا یکی وضع مالی اش خوب است باید صدقه درست و حسابی بر اساس وضع مالی خودش بدهد.

امام سجاد علیه السلام صدقه میدادند و سریع دست خودشان را میبوسیدند و میگفتند: صدقه را اول خدا مستقیم میگیرد. صدقه هم برخی ایام توصیه بیشتری شده است مثل اول ماه قمری یا در ماه شعبان که ثواب و اثر بیشتری دارد.

*عامل هفتم: صلوات

صلوات فرستان و مداومت بر آن از دیگر عوامل کاهش و برداشته شدن فشار و عذاب قبر است. صلوات هم دو نوع داریم که یکی همین «ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ» است که توصیه شده بعد از آن «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» گفته شود. از علامه امینی نقل است که گفتند اگر کسی صلوات بفرستد و بعد از آن «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» هم بگوید فردای قیامت او را در ثواب الغدیر شریک می‌کنم. دوم هم یک صلوات خاصه و منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام است که برای هر کدام از معومین یک صلوات خاص آمده است.

*عامل هشتم: رکوع کامل

هشتمین عامل، رکوع است که در نماز رکوع را کامل انجام دهد. جلوه خضوع در مقابل خدا، سجده است و امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند: من نور را در اشک و سجده دیدم؛ حالا اگر کسی در سجده گریه هم کند، نور علی نور است و حالتی نزدیکتر از سجده به خدا در عمل نیست که حالت خضوع است، اما تجلی خشوع در برابر خداوند رکوع است، ولی متاسفانه ما هنوز دستمان به زانو نرسیده و خم نشده سریع از رکوع بلند می‌شویم.

در صورتی که رکوع کامل و طولانی باعث کاهش و برداشتن فشار قبر می‌شود. امام باقر علیه السلام در روایتی فرمودند: «مَن أتَمَّ رُکوعَهُ لم تَدخُلْهُ وَحشَهٌ فی قَبرِهِ؛ هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد، هیچ ترس و وحشتى در قبر به سراغش نمى آید.» (ثواب الأعمال: ۵۵/۱). از امام حسن علیه السلام نیز روایتی نقل شده که حضرت فرمودند: یک شب جمعه مادرم را در محرابش دیدم که همه شب را در رکوع بود؛ بنابراین یکی دیگر از عوامل کاهش فشار قبر رکوع است. حواستان به رکوعتان باشد و آن را طولانی کنید، اصلا هیچ کس در اثر کثرت سجده کور نشده و در اثر کثرت رکوع هم فلج نشده است! امام صادق علیه السلام اول ماه رمضان به بچه هایشان می‌فرمودند: از این بدن در ماه رمضان برای خدا کار بکشید.

*عامل نهم: مُردن در شب و روز جمعه

از دیگر عوامل کاهش و برداشته شدن فشار قبر که در روایات آمده از دنیا رفتن در شب و روز جمعه است یعنی از غروب پنجشنبه تا غروب جمعه که عذاب قبر از او برداشته میشود.

راهکاری برای مُردن در شب و روز جمعه

حالا مگر زمان مرگ دست ما است! اما یک زمان‌هایی در طول سال پیش می‌آید که ما می‌توانیم انتخاب گر باشیم و از خدا بخواهیم چه روزی در چه شرایطی مرگ ما رقم بخورد! ولی ما اصلا به مرگ خود فکر نمی‌کنیم! اصلا جه جور و چه زمانی بمیریم! و همه از اسم مرگ بدشان می‌آید و فراری هستند!

اما زمان‌های خاصی برای دعا وجود دارد مثل شب نیمه شعبان، لیالی قدر خصوصا شب نوزدهم که یک بزنگاه‌هایی است که شب بیست و سوم را کامل میکند و در این زمان‌های خاص ما می‌توانیم انتخاب کنیم که خدا سال جدید را برای ما چه جور بچیند و با دعا آن را از خدا بخوایم که یکی از این درخواست‌ها نحوه و شرایط مرگ ما است که از خدا بخواهید مثلا مرگ ما را در شب و روز جمعه قرار دهد یا مرگ ما را در مجلس اهل بیت (ع) قرار دهد، اما آیا اصلا تا کنون اینگونه دعا کردید و چنین درخواستی از خدا داشتید؟!

خدا که بخیل نیست اگر درخواست کنید به چه کیفیتی و کجا بمیرید خدا هم برایتان آن را رقم می‌زند. اولیای خدا خودشان انتخاب گر بودند مرحوم آیت الله غروی اصفانی یک عمر زیارت عاشورا میخواند و میگفت خدایا مرگ مرا در زیارت عاشورا قرار بده و روز آخر هم در سجده زیارت عاشورا وقتی آخرین کلمه را گفت، مرگش فرا رسید و فوت کرد! یا اینکه آیت الله خندق آبادی بزرگ یک عمر دعا میکرد و می‌گفت خدایا مرگ مرا در حالی که در حال گفتن فضایل امیرالمؤمنین هستم قرار بده و آخر هم در شب ۲۱ ماه رمضان روی منبر در حال گفتن فضایل امیراالمؤمنین علیه السلام فوت کرد.

*عامل دهم: حج

از دیگر عوامل کاهش فشار قبر، حج رفتن است همین حجی که خیلی‌ها پولش را هم دارند، ولی نمیروند!

*عامل یازدهم: قرآن خواندن و خواندن برخی سوره‌های خاص

یازده عامل قرآن خواندن و خواندن برخی از سوره‌های قرآن است که فشار قبر را کم میکند که شش نکته‌ای اینجا وجود دارد.

نکته اول: خواندن برای میت

سوره یس و ملک

نکته اول قرآن خواندن برای میت است که سوره یس و ملک برای اموات فشار قبر را کم میکند سعی کنید همان لحظات اولیه سریع برای میت این دو سوره را بخوانید و همچنین برای میتی که دفن می‌کنند هم این دو سوره را آن لحظه بخوانند که خیلی تأثیر دارد.

سوره صافات

در سیره حضرت فاطمه سلام الله علی‌ها دیدم که خانم شب آخر عمرشان به مولا فرمودند برای وحشت شب قبر برای من سوره صافات را بخوان، اما در روایات این توصیه را ندیدم حتما خانم چیزی میدانستند و مولا هم موقع دفن این سوره را خواندند. من هم هر سال شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها این سوره را میخوانم و برای خانم هدیه می‌دهم.

نکته دوم: خواندن برای خودمان

اما برای خودمان هم سوره‌هایی توصیه شده است که تا زنده اید در این دنیا این سور را بخوانید.

سوره یس

در روایات آمده که قبل از خواب و لحظه غروب سوره یس خوانده شود که از فشار و سختی قبر در امان خواهید بود.

سوره نساء

خواندن سوره نساء هر شب جمعه فشار قبر را بر میدارد.

سوره زخرف

خداوند تضمین نموده که مداومت بر خواندن سوره زخرف باعث می‌شود که جانواران و حیوانات قبر با میت کاری نداشته باشند و همچنین فشار قبر را نیز از او بر میدارد و در روایات زمان خاصی برای آن نقل نشده است.

سوره قلم

خواندن سوره قلم در نماز واجب و نافله فشار قبر را بر میدارد.

سوره تکاثر و ملک

خواندن سوره تکاثر هنگام خواب فشار قبر را برمیدارد و همچنین خواندن و مداومت سوره ملک نجات دهنده انسان از عذاب قبر است.

گاهی یک مرتبه هم شده این‌ها را مزه کنید و بخوانید شاید مسیر زندگی شما تغییر کرد.

*عامل دوازدهم: دفن در نجف اشرف

امام صادق علیه السلام فرمودند از خواص دفن در نجف این است که عذاب قبر را از دفن شونده بر میدارد.

نجف میروید در وادی السلام بروید راه بروید و فکر کنید و با مولا که پدر امت است، حرف بزنید و بگویید و درخواست کنید که من بمیرم اینجا دفن شوم که نزدیک شما باشم نزدیکت باشم!

*عامل سیزدهم: نماز و نمازهای خاص

خود نماز فشار قبر را برمیدارد اما در روایات بعضی از نمازهای خاص آمده که باعث برداشتن فشار قبر می‌شود که در بررسی که در روایات داشتم ده نماز است.

اول: نماز ده رکعتی روز اول رجب که در سند آن آمده که فشار قبر را برمیدارد.
دوم: نماز ۱۲ رکعتی در شب جمعه اول ماه رجب
سوم: ۳۰ رکعت نماز در شب نیمه ماه رجب
چهارم: ۵۰ رکعت نماز در روز نیمه ماه رجب
پنجم: نماز شب ۲۷ ماه رجب
ششم: نماز شب ۱۸ ماه رجب
هفتم: نماز شب اول شعبان که صد رکعت است.
هشتم: نماز شب ۲۴ شعبان که دو رکعت است.
نهم: نماز شب عاشورا که صد رکعت است. (به جای اینکه شب عاشورا هیئت‌های متعدیی بروید این صد رکعت نماز را بخوانید که نشان می‌دهد شب عاشورا یک شب خاص برای نماز است.)
دهم: نماز شب جمعه که دو رکعت است در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و ۱۵ مرتبه سوره زلزال.

همچنین نماز شب و نماز لیله الدفن که به طور کامل این دو نماز توضیح داده شد.

*عامل چهاردهم: روزه

چهاردهمین عامل روزه گرفتن است که فشار قبر را کاهش یا برمیدارد، اما دو مورد خاص برای روزه گرفتن در طول سال برای کاهش فشار قبر وجود دارد که یکی روزه گرفتن چهار روز از ماه رجب و دوم ۱۲ روز روزه گرفتن در ماه شعبان است.

*عامل پانزدهم: آب پاشیدن روی قبر

عامل دیگر آب پاشیدن روی قبر است که تا زمانی خاک مرطوب است، مخصوصا موقع دفن که باعث به تأخیر افتادن عذاب می‌شود.

*عامل شانزدهم: عمل صالح اولاد برای پدر و مادر

شانزدهمین عامل کاهش فشار قبر انجام امور خیریه و باقیات صالحات و عمل صالح اولاد برای والدین بعد از مرگ است.

*عامل هفده: محبت و قبول ولایت

عامل هفدهم، محبت و تمسک به امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان حضرت است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی فرمودند: «حُبِّی وَ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِی نَافِعٌ فِی سَبْعَهِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِیمَهٌ عِنْدَ الْوَفَاهِ وَ فِی الْقَبْرِ وَ عِنْدَ النُّشُورِ وَ عِنْدَ الْکِتَابِ وَ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ»؛ دوست داشتن من و اهل بیتم در هفت عرصه سودمند واقع می‌شود که هول و هراس آن‌ها بسیار زیاد است: هنگام مرگ و در قبر و هنگام رستاخیز و هنگام دادن نامه عمل و هنگام محاسبه و هنگام سنجش اعمال و هنگام عبور از صراط. (امالی شیخ صدوق، ص۱۰).

همچنین در برزخ که شفاعت نیست اما محبت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها در برزخ برای یک عده شفاعت میشود.

در دعاها و خلوت‌هایتان به خدا بگویید که من دوستدار مولا هستم

در خلوت‌ها و دعاهایتان زیاد به خدا بگویید که من پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) و فرزندانش را دوست دارم و مثل آن‌ها که کف کوچه سیلی زدند و در را آتش زدند نیستم اما حالا خدایا می‌خواهی با من چکار کنی مرا هم مثل آن‌ها در نار می‌اندازی؟! اصلا این عبادت‌های ما بدون ولایت قبول نیست.

*عامل هجده: زیارت سید الشهدا علیه السلام و گریه بر مصائب حضرت

هجدهمین عامل زیارت سید الشهدا علیه السلام و گریه بر مصائب حضرت است. در روایات آمده که عملی پر زورتر از زیارت کربلا برای امان از عذاب قبر نیست! و باعث وسیع شدن قبر خواهد شد. مردم اگر میدانستند زیارت کربلا چه آثار و ثوابی داشت برای رفتن از یکدیگر سبقت می‌گرفتند!

دو عامل آخر عامل هفده و هجده خیلی مهم است و زورش از بقیه بیشتر است و از این مجموع هم مهم نماز شب است که خیلی کمک میکند و اثر این گدایی و بیداری شب برای خلوت با خدا را در قبر خواهید دید.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.