×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

چگونه به رحمت الهی برسیم و از آن برخوردار شویم؟ | آیت الله جاودان | عترتنا امام زمان

به گزارش خبرنگار عترتنا؛آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه پنج‌شنبه ششم اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران برگزار شد، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، عید اولیای خدا بود درباره راه کسب رحمت الهی در این ماه، گفت: این ماهی که گذشت عید اولیای خدا بود! شاید گاهی به ضعف و زحمت روزه‌داری می‌افتادید؛ اما ماه مبارک رمضان عید اولیای خداست و از این کلام معلوم می‌شود یک جریان شادمانی فوق‌العاده‌ای در این ماه برای اولیای خدا اتفاق می‌افتد.

اهمیت و ثمره یک سال مراقبه قبل از ورود به ماه مبارک رمضان

وی بیان کرد: اگر کسی صاحب همت باشد و بتواند یک سال قبل از ورود به ماه مبارک رمضان از خودش مراقبت کند که حداقل مراقبت هم این است که در این یک سال به‌هیچ‌وجه گناه نکند، چنین فردی می‌تواند در ماه مبارک رمضان جایزه‌اش را بگیرد و ماه مبارک رمضان عید او می‌شود. پس از اکنون برای ماه مبارک رمضان تلاش کنید که این ماه مبارک برای شما عید شود.

وی تأکید کرد: حالا از ترک گناه بالاتر این است که انسان حتی فکر گناه هم نکنید و همه واجبات را عمل نموده و همه محرمات را هم ترک کنید و حتی مکروهی هم انجام ندهید و اگر در یک مداومت یک‌ساله تا قبل از ماه مبارک رمضان این‌گونه بودید، ماه مبارک از عید هم برای شما بالاتر خواهد بود.

این استاد اخلاق شهر تهران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان را ماه ضیافت الله می‌گویند، گفت: کسی که به مهمانی کسی می‌رود، مگر می‌شود صاحبخانه را نبیند؟! اولیای خدا و کسانی که لایق این مهمانی در این ماه مبارک هستند رحمت خدا در این ماه برای آنها اتفاق می‌افتد و مشمول این رحمت الهی می‌شوند تاحدی‌که این رحمت را می‌بینند و می‌چشند!

وی بیان کرد: باید رسیدن به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان برای شما اتفاق بیفتد و پیش‌نیاز رسیدن به آن هم به مراقبت یک‌ساله گذشته شما قبل از ورودتان به ماه مبارک مربوط می‌شود که نتیجه این مراقبت یک‌ساله را در ماه مبارک رمضان می‌بینید! مراقبه هم این است که کاری که خدا راضی نیست انجام ندهید که در مقابل رضای خدا را دریافت می‌کنید و در این مراقبه یک‌ساله به رحمت الهی در ماه مبارک رمضان می‌رسید و این رحمت را می‌بینید و ما باید آرزوی دیدن چنین چیزی را داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله حق‌شناس، ماه مبارک رمضان را خیلی اهمیت می‌دادند و آن را جدی می‌گرفتند تا حدی که از ده روز قبل از ورود به ماه مبارک مراقبه شدیدی داشتند که با ماه مبارک در مجموع چهل روز بشود که در روایت هم آمده که هر کس ۴۰ روز عملش را خالص برای خدا انجام بدهد به حکمت می‌رسد و خدا حکمت را در خانه دلش جا می‌دهد و از زبانش جاری می‌شود.

بانوان محجبه با پوشش بیشتر، حجاب را ترویج کنند

آیت‌الله جاودان در بخش دوم سخنان خود با اشاره از طرح نور نیروی انتظامی در بحث حجاب گفت: دولت و نیروی انتظامی یک کار بزرگ را در بحث حجاب برعهده گرفتند که به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کند محترمانه تذکر می‌دهند و به‌صورت مستند آنها را توجیه و قانع می‌کنند که به اهمیت حجاب هم پی ببرند؛ و این کار پلیس امروز خیلی زحمت بزرگی است که آنها انجام می‌دهند؛ چون نیروی انتظامی در این طرح در مقابل دنیا ایستاده است؛ چون دشمن به‌صورت جدی با این موضوع بی‌حجابی به میدان آمده و شدید هم تبلیغ می‌کند.

وی به بانوان محجبه توصیه کرد: در این ایام و هجمه دشمن به حجاب، بانوان مذهبی هر چه می‌توانند با پوشش بهتر در ترویج حجاب کمک کنند و پوشش حجاب خود را بیشتر از گذشته رعایت کنند و پوشش بیشتری داشته باشند که وقتی دیگران آنها را می‌بینند باعث امربه‌معروف شوند و همه مردم نیز برای ترویج حجاب دعا کنند.

چه‌کار کنیم که مشمول رحمت الهی شویم؟

آیت‌الله جاودان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه چه‌کار کنیم که مشمول رحمت خدا قرار گیریم، گفت: خداوند در آیه ۴۵ سوره یس فرمودند: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّقُوا مَا بَیْنَ أَیْدِیکُمْ وَمَا خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و هنگامی که به آنان گویند: از آنچه [عذاب‌های دنیا و آخرت] پیش رو و پشت سر شماست بپرهیزید تا مورد رحمت قرار گیرید [به این هشدار قطعی و یقینی توجه نمی‌کنند]»، خداوند توصیه نموده که به گذشته و آینده خود نگاه کنید تا مشمول رحمتش قرار گیرید.

وی ادامه داد: منظور از اینکه به گذشته خود نگاه کنید؛ یعنی اگر فلان روز مثلاً با دوست خود تند حرف زدید الان بروید و او را پیدا کنید و از او حلالیت بگیرید و بعد از آن هم تصمیم بگیرید دیگر منبعد در آینده هم چنین تندی نداشته باشید و کلاً حرفی که خدا راضی نیست را نزنید و مراقب تمام اعضا و جوارح خود باشید که گناه نکنید و این کار شما باعث می‌شود که خدا هم به شما رحم کند و مشمول رحمت الهی شوید.

وی افزود: کسب رحمت الهی نیاز به مقدمه است که شما کاری بکنید که از رحمت خدا برخوردار شوید که اگر مشمولش شدید بعد از آن دیگر هیچ غصه‌ای نمی‌خورید و نگران نیستید و حتی مثلاً غصه رزق‌وروزی و فرزند و خانه را هم نخواهید داشت! بنابراین اگر مواظب خودتان باشید، دست و زبان و گوش و چشم و زبان خود را مراقبت کنید، مورد رحمت خدا قرار می‌گیرید و بعد از آن دیگر هیچ مشکلی در رندگی نخواهید داشت و زندگی‌تان به برکت رحمت خدا آسان خواهد شد. پس اگر این زحمت را بکشید و از خود مراقبت و مواظبت کنید به این رحمت می‌رسید. این رحمت درجات و مراتبی دارد که هر چه بیشتر تلاش کنید مراتب و درجات بیشتری نصیبتان می‌شود.

ثمره کسب رحمت و فضل الهی

این استاد اخلاق با اشاره به ثمره کسب رحمت و فضل الهی اظهار کرد: خداوند در آیه ۴ سوره جمعه می‌فرماید: «ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ این [برانگیختن به پیامبری و مسئولیت عظیم تعلیم‌وتربیت]، فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا می‌کند، و خدا صاحب فضل بزرگ است.» فضل خداوند مرحمت زیادی است و این دست خداست و خداوند به هر کس بخواهد می‌دهد و کسی که برخوردار از رحمت و فضل خدا شود در زندگی کم نمی‌آورد حتی اگر همه کم بیاورند او کم نمی‌آورد!

وی افزود: خداوند قدرت بی‌نهایت است که با ارتباط بگیرید رحمتش را به شما می‌دهد و برای رسیدن به آن باید مراقبه و محاسبه داشته باشید و بر رفتار و اعمالتان مواظبت کنید تا بر اثر این مواظبت مشمول رحمت خدا شوید. فضل مانند ظرفی می‌ماند که از شدت پری آب از سر آن لبریز شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین خدا هر کس را بخواهد در رحمت خودش وارد می‌کند. اما گناه و حسد و چشم‌چرانی مانع این ورود است و نمی‌توان مشمول رحمت خدا شد و این رحمت مشمول فرد صالح می‌شود کسی که اعمالش درست است و حسادت و بخل ندارد و بی‌حیا نیست و کارش را دقیق و درست انجام می‌دهد و خسته هم نمی‌شود؛ مانند حضرت عباس (ع) و پدرشان نیز امام صالحان است.

راه کسب رحمت الهی

آیت‌الله جاودان در پایان گفت: اگر بکوشید می‌توانید این رحمت الهی را به دست آورید که باید واجبات را دقیق انجام دهید و گناه را هم دقیق ترک کتید و این راه کسب رحمت الهی است پس پاک باشید و گناه نکنید تا مشمول رحمت خدا شوید که دنیا و آخرتتان نیز آباد می‌شود.

*اختصاصی عترتنا

پایان پیام/.

شبکه های اجتماعی عترتنا: کانال تلگرام  / کانال ایتا  / کانال سروش  / پیچ اینستاگرام / آپارات

منبع خبر : اختصاصی عترتنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.