×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تبیین عرفان حقیقی و تمایز آن از عرفان کاذب

مرحوم آیت الله ضیاءالدین نجفی از اساتید اخلاق حوزه علمیه تهران و تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) در یکی از جلسات درس اخلاق خود که در مردادماه ۱۳۹۴ در مسجد این حوزه برگزار شد، پیرامون تبیین عرفان حقیقی و تمایز آن از عرفان کاذب و مجازی اظهار داشت: عرفان یعنی آگاهی انسان نسبت به وظایفش.

وی عرفان را بر دو نوع عام و خاص دانست و خاطرنشان کرد: عرفان خاص در بالاترین مراتب متعلق به عرفا و علمای ربانی است؛ البته بالاترین مرتبه عرفان خاص متعلق به حضرات معصومین (ع) است البته هر یک از ما مراتبی از این عرفان را داریم.

تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم (ص) اضافه کرد: انجام واجبات ترک محرمات سریع ترین و آسان ترین مسیر برای نیل به عرفان حقیقی است.

وی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح دو بال پرواز انسان به بی نهایت و ملکوت اعلی است، تصریح کرد: هر یک از اعمال ما عشق بازی با خداوند است اما برترین مرتبه عشق بازی مربوط به صحنه عاشوراست آنجا که سیدالشهدا و اصحابش از همه چیز در راه خدا گذشتند.

دو بال عرفان حقیقی

امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم با تاکید بر اینکه عرفان حقیقی بدون دو بال ایمان و عمل صالح میسر نخواهد بود، اظهار داشت: پرواز وجهه ملکوت اعلی از طریق دو بال ایمانی و عمل صالح میسر است.

وی در پایان با بیان اینکه انسان دو جنبه مادی و ملکوتی دارد، خاطرنشان کرد: جنبه آسمانی و ملکوتی انسان برخلاف جنبه مادی اش محدودیت ندارد بلکه بی نهایت است و هرچه تلاش و مجاهدت انسان بیشتر شود در این مسیر بیشتر حرکت می کند.

*شبستان

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تحریریه عترتنا منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.